КАЗКОТЕРАПІЯ ЯК МЕТОД ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СІМЕЙ ІЗ ПРОБЛЕМНОЮ ДИТИНОЮ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-205-220Ключові слова:
казкотерапія, психологічний супровід, проблемна дитина, сім’я, сімейне функціонування, сімейний сценарій, сімейні правилаАнотація
У статті увагу акцентовано на системі психологічної допомоги сім’ї з проблемною дитиною. У плані представленого дослідження важливим є аналіз використання казкотерапії як складової частини психологічного супроводу сімей, які мають проблемних дітей дошкільного та раннього шкільного віку. Указано, що така форма роботи, як написання казки із сімʼєю, має діагностичне й психотерапевтичне значення. Зазначено, що казка допомагає виоремити особливості та стереотипи взаємодії й поведінки; сімейні правила та сімейний сценарій; сімейні міфи; життєвий сценарій; сімейні й індивідуальні межі; сімейну та життєву історію. Доведено, що спостерігаємо виражену позитивну динаміку за всіма емпіричними показниками, що змістовно визначають структуру психотипічного профілю батьків проблемних дітей після проведення казкотерапії. Виявлено, що програма супроводу з використанням казки стала важливим фактором якісної трансформації змістовно-структурних виховних елементів. Відбулася конструктивна трансформація стратегії потуральної протекції у сфері виховання дитини, ефективній корекції їхньої неконструктивної особистісної позиції. Констатовано, що, порівняно з традиційною програмою психологічної допомоги, упровадження казкотерапії до програми психологічного супроводу забезпечило більш ефективну корекцію неконструктивних особистісних настанов батьків проблемних дітей, а також достовірно вищий ступінь розвитку тих властивостей їх особистісної структури, які покладено в основу конструктивних патернів особистісного функціонування. Узагальнено дані порівняльного аналізу результативності формувальних заходів стосовно випробуваних експериментальної та контрольної груп за критерієм «рівень розвитку показників сімейного функціонування», які дають змогу констатувати, що зіставлення з традиційною технологією психологічної допомоги упровадження казкотерапії в програму психологічного супроводу забезпечило батьків проблемних дітей більш високим ступенем розвитку ефективних механізмів особистісно-сімейного функціонування, а також більш стійким рівнем сформованості особистісної настанови на конструктивне розвʼязання актуальних проблем.
Посилання
2. Brun, B. (2000). Skazky dlia dushy. Yspolzovanye skazok v psykhoterapyy [Tales for the soul. The use of fairy tales in psychotherapy]. Moskva: Ynformatsyonnyi tsentr psykholohycheskoi kultury [in Russian].
3. Vachkov, Y. V. (2007). Skazkoterapyia: razvytye samosoznanyia cherez psykholohycheskuiu skazku [Fairy Tale Therapy: Developing Self-Consciousness through a Psychological Tale]. Moskva: Os-89 [in Russian].
4. Dykman, Kh. (2000). Yunhyanskyi analyz volshebnykh skazok. Skazanye y ynoskazanye. Prylozhenye: Metody analytycheskoi psykholohyy [Jungian analysis of fairy tales. Legend and allegory. Appendix: Methods of Analytical Psychology]. Sankt-Peterburh: Akademycheskyi proekt [in Russian].
5. Zynkevych-Evstyhneeva, T. D. (2001). Praktykum po skazkoterapyy [Workshop on fairy tale therapy]. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
6. Zynkevych-Evstyhneeva, T. D. (2003). Proektyvnaia dyahnostyka v skazkoterapyy [Projective diagnostics in fairy tale therapy]. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
7. Karpman, S. (1968). Kazky i dramatychnyi analiz stsenariiu [Fairy tales and dramatic analysis of the script]. TAB, 7 (26) [in Ukrainian].
8. Kempbell, Dzh. (1997). Tysiachelykyi heroi [Thousands of hero]. Moskva: Eidos [in Russian].
9. Nasledov, A. D. (2005). SPSS: kompiuternyi analyz dannykh v psykholohyy y sotsyalnykh naukakh [SPSS: computerized data analysis in the psychology and social sciences]. Sankt-Pererburh: Pyter [in Russian].
10. Ohyenko, N. (2008). Volshebnaia syla skazky: osushchestvlenye mechty ypoltsarstva v prydachu. Yhra «Dvorets zhelanyi» [The magic power of the tale: the fulfillment of the dream of the kingdom and the bargain. Game «Palace of Desires»]. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
11. Radyna, N. K. (2006). Ystoryy y skazky v psykholohycheskoi praktyke [Stories and tales in psychological practice]. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
12. Tkach, R. (2011). Yndyvydualnoe y supruzheskoe konsultyrovanye s pomoshchiu skazky «Tsarevna-liahushka» [Individual and matrimonial counseling through the fairy tale «The Frog Princess»]. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
13. Tkach, R. (2010). Samoraskrytye zhenshchyny s pomoshchiu volshebnoi skazky «Vasylysa Prekrasnaia» [Self-disclosure of a woman with the help of the fairy tale «Vasilisa the Beautiful»]. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
14. Frants, M-L fon (1998). Psykholohyia skazky. Tolkovanye volshebnykh skazok. Psykholohycheskyi smysl motyva yskuplenyia v volshebnoi skazke [Psychology tales. The interpretation of fairy tales. The psychological meaning of the motive of redemption in a fairy tale]. Sankt-Peterburh: B.S.K. [in Russian].
15. Iunh, K. H. (1994). Psykholohyia bessoznatelnoho [Psychology of the unconscious]. Moskva: Nauka [in Russian].
16. Iunh, K. H. (1997). Soznanye y bessoznatelnoe [Consciousness and unconscious]. Sankt-Peterburh-Moskva: Unyversytetskaia knyha [in Russian].