ЕМОЦІЙНА ДЕТЕРМІНАЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ: ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-139-151Ключові слова:
психологічне здоров’я, емоційна сфера особистості, психологічне благополуччя, емоційні детермінанти, особистість юнацького вікуАнотація
Порушено проблему психологічної своєрідності явища, яке не втрачає актуальності донині, адже ж ідеться про психологічне здоров’я – норму та життєву цінність особистості впродовж її життєвого шляху.
У результаті проведеного аналізу наукового фонду, де безпосередньо або опосередковано висвітлюються проблемні питання, пов’язані зі здоров’ям особистості в психологічній сфері, видається за можливе стверджувати про те, що психологічне здоров’я сучасної студентської молоді й дотепер становить зону психолого-педагогічних утрат.
Це зумовлено як відсутністю теорії психологічного здоров’я у віковий період ранньої дорослості, так і недооцінкою своєрідності емоційного складника здоров’я сучасного студентства в психологічній сфері.
Підкреслено, що актуальність означеного ракурсу порушеної проблеми є очевидною, адже ж психологічне здоров’я здебільшого трактується сучасними дослідниками як інтегративна особистісна властивість, що позитивно корелює і з суб’єктивною якістю життя особистості, і зі здобуттям нею життєвого успіху.
Аргументовано конструктивність логіко-смислової моделі, що дає змогу поглибити наукове уявлення про феноменологію психологічного здоров’я студентської молоді, зокрема за параметрами спрямованості особистості, когнітивної домінанти, комунікативного компонента, регулятивного складника та компонентом ключових кваліфікацій. Це уможливлює нову оцінку ваги самотворення емоцій і почуттів, рівневого виміру переживань, роль емоційної готовності особистості до змін упродовж життя, значущість емоційного самопізнання та духовних переживань.
Проведений аналіз деяких емпіричних досліджень учених засвідчив вектори подальших наукових розвідок щодо проблемного поля психологічного здоров’я студентської молоді. Одним із напрямів виокремлено комплексне вивчення специфіки емоційної компоненти здоров’я особистості юнацького віку в психологічній сфері.
Посилання
2. Maslou, A. (1994) Samoaktualizatsiya lichnosti i obrazovaniya [Self-actualization of personality and education] [per. s angl., predisl. G. A. Ball]. Kiyev: Donetsk: In-t psikhologii APN Ukrainy. 52 p. [in Russian].
3. Zhuravlʼova, L. P. (2010) Empatiyni determinanty psykholohichnoho zdorov’ya [Empathic Determinants of Psychological Health] Nauka i osvita, 3, 36–39 [in Ukrainian].
4. Maksymenko, S. D. (2019) Horyzonty psykholohinoyi nauky ХХІ stolittya [Horizons of psychological science of the XXI century] Pedahohika i psykholohiya, 1, 44–54 [in Ukrainian].
5. Kuzetsov, M. A., Zotova, L. N. (2017) Zhiznestoykost' i obraz zdorov'ya u studentov [Resilience and health image of students]. Khar'kov: Disa plyus. 398 p. [in Russian].
6. Khoshaba, D., Lu J., Persico, M., Brow, M. Journal of Personality. 74, 32. 572–598.
7. Vilyunas, V. K. (1976) Psikhologiya emotsional'nikh yavleniy [Psychology of Emotional Phenomena]. Moskva: MGU, 143 p. [in Russian].
8. Dubchak, H. M. (2017) Psykholohichni osnovy profesiynoyi stresostiykosti maybutnikh fakhivtsiv [Psychological foundations of professional stressors of future specialists]: monohrafiya. Kyіv: Talkom, 321 p. [in Ukrainian].
9. Kyrylenko, T. (2018) Emotsiyna sfera osobystosti: vektory vyvchennya. [Emotional Sphere of Personality: Study Vectors] Visnyk Kyyivsʹkoho nats. un-tu im. Tarasa Shevchenka, 1(8), 26–29 [in Ukrainian].
10. Brahina, K. I., Virna, Z. H. P. (2019) Hubrystychna motyvatsiya yak vazhlyva umova psykholohichnoho zdorov’ya lyudyny [Hubistic motivation as an important condition for the psychological health of a person]. Aktualʹni problemy psykholohiyi osobystosti na yevropeysʹkomu prostori: mater. IV mizhnar. nauk-pr. konf. (P. 21–24). Kam’yanetsʼ-Podilʼsʼkyy [in Ukrainian].
11. Boltivetsʹ, S. I. (2000) Psykholohichna psykhohihiyena [Psychological psychohygiene]: monohrafiya. Kyiv: Byuletenya VAK Ukrayiny, 302 p. [in Ukrainian].
12. Lessard, F. E. (2016) Enquete sur la sanre psychologique etudiante Montreal: Federation des associations etudiantes du campus de l’universite de Monreal, 129 p. [in English].
13. Maddi, S. The Personality Construct of Hardiness III: Relationships with Represion, Innovativeness, Autoritarianism and Performance / Maddi S., Harvey R., Pitt A., Opescu F., Tapia G., Grey M. An axploratory study at students weekly stress levels and sources of stress during the semester. Active learning in Hinger Education Vol. 19. Issue 1, 1 March 2018, p. 61–75 [in English].