ФАКТОРНА СТРУКТУРА ЕМОЦІЙНО-ОЦІННИХ ХАРАКТЕРИСТИК Я-КОНЦЕПЦІЇ СТУДЕНТІВ ІЗ ВИСОКИМ РІВНЕМ ОСОБИСТІСНОЇ БЕЗПОРАДНОСТІ

Автор(и)

  • Oksana Dudnyk

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-103-114

Ключові слова:

безпорадність, емпіричні референти особистісної безпорадності, Я-концепція, емоційно-оцінні характеристики Я-концепції, факторна структура, особистість

Анотація

У статті розглянуто емоційно-оцінні характеристики Я-концепції студентів із високим рівнем сформованої особистісної безпорадності. Окреслено ознаки психологічного феномену набутої (завченої, прищепленої) безпорадності, яка внаслідок генералізації на інші сфери діяльності проявляється на особистісному рівні як інтегральна особистісна властивість і регулює поведінку, сприйняття, ставлення до дійсності, проявляючись у життєдіяльності суб’єкта пасивністю поведінки, нездатністю використовувати наявні можливості бажаного перетворення ситуації, труднощами у відносинах із навколишніми тощо. Розглянуто Я-концепцію як складну, багаторівневу й багатокомпонентну систему вираження стосунків особистості із собою та із зовнішнім світом; акцентовано увагу на  процесуально-динамічних характеристиках цього цілісного психологічного утворення, із яким узгоджуються почуття й емоції, вчинки та поведінка, дії й очікування суб’єкта. Наголошено на можливих суперечностях між окремими модальностями Я-образу, які руйнують їхню відносну стійкість, упорядкованість і збалансованість взаємодії, зумовлюючи «розмитість», «нечіткість», дезінтегрованість Я-концепції в осіб із високим рівнем особистісної безпорадності.

Застосовано метод факторного аналізу для виявлення факторної структури емоційно-оцінних характеристик Я-концепції студентів із високим рівнем особистісної безпорадності, емпіричними референтами якої визначено симптомокоплекс діагностичних показників (низький рівень суб’єктивного контролю (екстернальність), песимістичний атрибутивний стиль, самооцінка власних емоційних станів із позиції втоми, підвищеної тривожності, пригніченості та безнадії, низький рівень домагань (переважання мотиву уникнення невдач над мотивом прагнення до успіху). Установлено, що особам із високим рівнем безпорадності властиві такі інтегральні психологічні характеристики, як емоційний дисонанс, виражена деструктивність самоконтролю, реактивна агресивність, низька самоцінність, ригідність Я-концепції й інертність процесів і механізмів саморозвитку, що дає змогу розглядати безпорадність як дестабілізаційний чинник у побудові гармонійної Я-концепції особистості.

Посилання

1. Berns, R. (1986). Razvytye Ya-kontseptsyy y vospytanye [The development of I-concept and education]. Moskva: Prohress [in Russian].
2. Baturyn, N. A. (2000). Sytuatyvnaia y lychnostnaia bespomoshchnost [Situational and personal helplessness]. Materyaly 52 nauchn. konf. prepodavatelei fak-ta psykholohyy / pod red. N. A. Baturyna. Cheliabynsk: Yzd-vo YuUrHU. 21–22 [in Russian].
3. Demchuk, O. A. (2016). Empirychni referenty doslidzhennia fenomenu osobystisnoi bezporadnosti [Empirical referents of the study of the phenomenon of personal helplessness]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 28, 107–118 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-107-118
4. Demchuk, O. A. (2017). Osobystisnyi profil samostavlennia v strukturi Ya-kontseptsii studentiv z vysokym rivnem bezporadnosti [Hersonal profile of self-making up in the structure of self-conception of students with high level of helplessness]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 29, 48-61 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-48-61
5. Duchyminska, T. I. (2011). Teoretychnyi analiz psykholohichnoho fenomena zavchenoi bezporadnosti [Theoretical analysis of the psychological phenomenon of learnt helplessness]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity- Pedagogy and psychology of vocational education. Nauk.-metod. zh-l. Lviv. 5. 151−158 [in Ukrainian].
6. Duchyminska, T. I. (2013). Psykholohichni osoblyvosti podolannia osobystisnoi bezporadnosti v navchalnii diialnosti studentiv [Psychological peculiarities of overcoming personality helplessness in students’ educational activity] (Avtoref. dys.. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07). Ostroh [in Ukrainian].
7. Meshcheriakov, B. H., Zynchenko, V. P. (2008). Bolshoi psykholohycheskyi slovar [Big psychological dictionary]. 4-e yzd. Moskva: AST, SPb.: Praim-Evroznak [in Russian].
8. Nasledov, A. D. (2004). Matematycheskye metodы psykholohycheskoho yssledovanyia. Analyz y ynterpretatsyia dannыkh [Mathematical methods of psychological research. Data analysis and its interpretation]. Uch. posobye. Sankt-Peterburh: Rech. 392 [in Russian].
9. Fetyskyn, N., Kozlov, V., Manuilov, H. (2002). Sotsyalno-psykholohycheskaia dyahnostyka razvytyia lychnosty y malykh hrupp [Socio-psychological diagnosis of personal and small groups’ development]. Moskva: Yzd-vo Ynstytuta Psykhoterapyy, 2002 [in Russian].
10. Furman, A. V., Humeniuk, O. Ie. (2006). Psykholohiia Ya-kontseptsii [Psychology of the I-concept]. Navch. posibnyk. Lviv: Novyi Svit-2000 [in Ukrainian].
11. Tsyrynh, D. A. (2010). Psykholohyia lychnostnoi bespomoshchnosty [Psychology of personal helplessness] (Avtoref. dys. … d-ra psykhol. nauk: 19.00.01). Tom. hos. un-t. Tomsk [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2019-06-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Dudnyk, O. (2019). ФАКТОРНА СТРУКТУРА ЕМОЦІЙНО-ОЦІННИХ ХАРАКТЕРИСТИК Я-КОНЦЕПЦІЇ СТУДЕНТІВ ІЗ ВИСОКИМ РІВНЕМ ОСОБИСТІСНОЇ БЕЗПОРАДНОСТІ. Психологічні перспективи, 33, 103-114. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-103-114

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.