САМОУСВІДОМЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ З ПСИХОФІЗИЧНИМИ ВАДАМИ: ЕМПІРИЧНИЙ ВИМІР ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Yaroslav Hoshovskyi Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-3816-0619

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-91-102

Ключові слова:

особистість, підлітки з психофізичними вадами розвитку, самосвідомість, самоусвідомлення, самоакцептація, самоставлення, емпіричне вивчення, навчально-реабілітаційний центр

Анотація

У статті висвітлено результати емпіричного вивчення психологічних особливостей самоусвідомлення підлітків, які мають певні психофізичні вади розвитку. Дослідження здійснено в навчально-реабілітаційному центрі з вибіркою, учасники якої навчаються в інклюзивних класах. Установлено ускладений характер психо- й соціогенезу таких дітей, зокрема в ракурсі самоприйняття, самоставлення тощо. Емпіричним способом установлено, що самоприйняття для дітей із певними вадами розвитку є найбільш значущим, насамперед для самостверджувального самооцінювання та відстоювання свого психофізичного простору в середовищі однолітків. Завдяки інтерпретації результатів факторного аналізу вдалося виокремити такі основні чотири фактори, які концентрували змістово-функціональну сутність їх самоусвідомлення: агресивне самоприйняття, самовпевнена самотність, невротичне прийняття зовнішності, дифузність і тривожність самоставлення. Досліджуваним притаманний високий рівень самоповаги, який засвідчує внутрішнє прагнення дітей із психофізичними вадами бути такими, як усі інші: бажаними, рецептованими, шанованими тощо. Підлітки з психофізичними вадами розвитку намагаються презентувати себе як упевнених, самовпевнених і закоханих у себе молодих людей. Діти переживають численні розлади самоприйняття, що посилюються уявленнями про власні психофізичні недосконалості на тлі своїх однолітків, тому сепараційне відмежування є намаганням ствердитися на рівні посиленого самоаналізу й глибокого самоусвідомлення. Досліджуваним підліткам притаманний високий рівень самооцінної та міжособистісної тривожності, а також самовпевнена самотність, що відіграє як самостверджувальну, так і, вочевидь, психозахисну функцію. Для підлітків із психофізичними вадами особливо значущим є прийняття своєї зовнішності, що засвідчує їхнє прагнення бути в загальнопопу­ляційному річищі розвитку – вибудовувати образ Я та Я-концепцію. Проте усвідомлення своєї інвалідизованості породжує тривожно-депресивні й невротичні реакції, свідченням чого є високий рівень невротизації та тривожності. Констатовано необхідність надання таким дітям ревіталізаційної допомоги.

Посилання

Hoshovska, O. (2013). Psykhodiahnostychnyi instrumentarii dlia vyvchennia psykholohichnoho zakhystu nepovnospravnoi osobystosti u strukturi yii samopryiniattia. Revitalizatsiia ditei z osoblyvymy potrebamy: monohrafiia / Za zah. red. prof. Ya, O. Hoshovskoho. Lutsk: PP Ivaniuk V. P. Р. 297–356 [in Ukrainian].
2. Hoshovskyi Ya. (2013). Sotsialno-psykholohichna revitalizatsiia depryvovanykh nepovnospravnykh ditei v osvitnikh zakladakh internatnoho typu. Revitalizatsiia ditei z osoblyvymy potrebamy: monohrafiia / Za zah. red. prof. Ya. O. Hoshovskoho. Lutsk: PP Ivaniuk, V. P. Р. 9–44 [in Ukrainian].
3. Hoshovskyi Ya., Hoshovska D. T. (2014) Synerhetychni aspekty revitalizatsii depryvovanoi osobystosti. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii: zb. nauk. prats Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia. Luhansk: Vyd-vo «Noulidzh». № 3 (35). Р. 140–145 [in Ukrainian].
4. Zvierieva, I. D., Ivanova, I. B. Invalid i suspilstvo: problemy intehratsii : zb. teoret. ta metod. rek. dlia pratsivnykiv tsentriv sots. sluzhb dlia molodi (1995). Kyiv : A.L.D. 96 р. [in Ukrainian].
5. Kontseptsiia spetsialnoi osvity osib z fizychnymy ta psykhichnymy vadamy v Ukraini: naiblyzhchi roky ta perspektyvy (1996). Kyiv, 1996. 16 р. [in Ukrainian].
6. Makohonchuk, Ye. S. (2016). Handykapizm yak chynnyk stanovlennia obrazu Ya osobystosti v umovakh penitentsiarnoho zakladu: dys. … kand. psykhol. nauk: 19.00.01 – zahalna psykholohiia, istoriia psykholohii. Lutsk : Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. 260 р. [in Ukrainian].
7. Romanenko, O. V. (2003). Osoblyvosti formuvannia Ya-obrazu u shkoliariv z tserebralnym paralichem: avtoref. dys. … kand. psykhol. nauk: 19.00.08. Kyiv. 18 р. [in Ukrainian].
8. Holostovoy, E. P., Osadchih, A. I. (2001). Sotsialnaya rabota c invalidami. Nastolnaya kniga spetsialista. Kiev: Druk S. 189 р. [in Ukrainian].
9. Go-Far: posibnyk dlia korektsiinoho pedahoha/psykholoha (2017)./Naukovyi redaktor ukrainskoho vydannia Hoshovskyi Ya. O. Redaktory: Vichalkovska N. K., Ivanashko O. Ye., Hoshovska D. T. Lutsk: SNU imeni Lesi Ukrainky. 40 р. [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2019-06-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hoshovska, D., & Hoshovskyi, Y. (2019). САМОУСВІДОМЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ З ПСИХОФІЗИЧНИМИ ВАДАМИ: ЕМПІРИЧНИЙ ВИМІР ПРОБЛЕМИ. Психологічні перспективи, 33, 91-102. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-91-102

Схожі статті

1-10 з 523

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.