СУЧАСНІ ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ДУХОВНИХ ПРАКТИК У РОБОТІ КЛІНІЧНОГО ПСИХОЛОГА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-172-181

Ключові слова:

духовні практики, клінічний психолог, психотерапія, холістична медицина, біопсихосоціальна модель допомоги

Анотація

У статті подано огляд референтних наукових досліджень щодо вико­ристання та впливу духовних знань і практик у роботі клінічних психологів та психотерапевтів, а також визначення й експлікація аксіологічних та контемпо­ральних перспектив духовної компоненти в моделі допомоги в клінічній практиці. Поряд із глибинним фундаментальним розумінням сутності духовності й духовного розвитку особистості в психологічній парадигмі серед українських науковців практично не трапляються дослідження прикладних аспекти зв’язку духовності та клінічної практики допомоги людям. У сфері наукових і прикладних клінічних досліджень спостерігаємо пожвавлення інтересу до цієї проблематики. Із погляду клінічної практики здоров’я та захворювання людини вивчають у межах біопсихосоціальної моделі як концепції єдності душі та тіла. Духовна парадигма у сфері психічного здоров’я має величезний потенціал для трансформації особистості й суспільства. Автор виокремлює два способи практичної інтеграції духовності та психотерапії: з одного боку, це активне включення в терапію обговорення духовних питань і впровадження духовних практик (медитація, йога, молитва, учення священних текстів) задля зцілення та трансформації; з іншого – демонстрація терапевтом готовності до співпраці й обговорення духовних питань із клієнтом, без активного ініціювання з боку терапевта та очікування цієї ініціативи від самого клієнта. Надважливою проблемою у зв’язку з цим постає практична відсутність спеціально орієнтованого навчання й тренінгів, що мали б на меті набуття знань, умінь та навичок клінічних психологів у використанні й упровадженні новітніх та традиційних методів і практик, які б сприяли духовному прогресу клієнта та покращували його психічне здоров’я.

Посилання

1. Aimedov, K. V. (2016). Biopsykhosotsialna model dopomohy u klinichnii praktytsi: Tsykl naukovykh prats. [Biopsychosocial Model of Assistance in Clinical Practice: A Cycle of Scientific Papers]. Odesa: Pres-kur’ier [in Ukrainian].
2. Bekh, I. D. (2007). Dukhovnyi rozvytok osobystosti: postup u nezvidane. [Spiritual development of personality: progress in the unknown]. Pedahohika i psykholohiia, 1, 5–28 [in Ukrainian].
3. Boryshevskyi, M. Y. (2007). Dukhovnist osobystosti: sotsialno-psykholohichna sutnist, determinanty stanovlennia ta rozvytku. [Spirituality of the person: socio-psychological essence, determinants of formation and development]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: zb. nauk. prats In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, IX, 5, 25–32 [in Ukrainian].
4. Karpenko, Z. S. (2015). Dukhovnist yak predmet aksiolohichnykh studii. [Spirituality as an object of axiological studies]. Zbirnyk naukovykh prats: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia, 20 (1), 161–168. [in Ukrainian].
5. Kolisnyk, O. P. (2010). Psykholohichna praktyka dukhovnoho samorozvytku osobystosti. [Psychological practice of spiritual self-development of personality]. Psykholohiia osobystosti, 1, 27–35 [in Ukrainian].
6. Pomytkin, E. O. (2008). Problema dukhovnoho rozvytku osobystosti v istorychnomu stanovlenni psykholohichnykh pohliadiv. [The problem of spiritual development of personality in the historical formation of psychological views]. Aktualni problemy psykholohii: Psykholohiia navchannia. Henetychna psykholohiia. Medychna psykholohiia, 10, 6(2), 169–173 [in Ukrainian].
7. Savchyn, M. V. (2007). Problema piznannia dukhovnykh yavyshch. [The problem of cognition of spiritual phenomena]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: zb. nauk. prats In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, IKh, 5, 337–345 [in Ukrainian].
8. Bormann, J. E., Smith, T. L., Becker, S., Gershwin, M., Pada, L., Grudzinski, A. H., et al (2005). Efficacy of frequent mantra repetition on stress, quality of life, and spiritual well-being in Veterans: A pilot study. J Holistic Nursing, 23, 395–414.
9. Cornish, M., & Wade, N. (2010). Spirituality and religion in group counseling: A literature review with practice guidelines. Professional Psychology: Research and Practice, 41(5), 398–404.
10. Hage, S. M. (2006). A closer look at the role of spirituality in psychology training programs. Professional Psychology: Research and Practice, 37(3), 303–310.
11. Hage, S. M. (2006). A closer look at the role of spirituality in psychology training programs. Professional Psychology: Research and Practice, 37, 303–310.
12. Mulla, A. A. (2011). How British NHS clinical psychologists talk about their experiences of considering spirituality in therapeutic sessions. University of East London: London, UK.
13. Post, B. C., & Wade, N. G. (2009). Religion and spirituality in psychotherapy: A practice-friendly review of research. Journal of Clinical Psychology: In session, 65(2), 131–146.
14. Rose, E. M., Westefeld, J. S., & Ansley, T. N. (2001). Spiritual issues in counseling clients` beliefs and preferences. Journal of Counseling Psychology, 4, 61–71.
15. Saunders, S. M., Miller, M. L., & Bright, M. M. (2010). Spiritually conscious psychological care. Professional Psychology: Research and Practic, 41(5), 355–362.
16. Schafer, R. M., Handal, P. J., & Brawer, P. A (2011). Training and education in religion/spirituality within APA-accredited clinical psychology programs: 8 years later. Journal of Religion and Health, 50, 232–239.
17. Shafranske, E. P., & Malony, H. N. (1990). Clinical psychologists’ religious and spiritual orientations and their practice of psychotherapy. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 27(1), 72–78.
18. Sharma, P. (2006). Science and spirituality: From impasse to innovation. Psychological Studies, 51, 313–326.
19. Sharma, P., Charak, R., Sharma, V. (2009). Contemporary perspectives on spiritually and mental health. Indian Journal of Psychological Medicine, 31, 16–23.
20. Vogel, M. J., McMinn, M. R., Peterson, M. A., & Gathcrcoal, K. A. (2013). Examining religion and diversity training: A multidimensional study of doctoral training in the American Psychological Association. Professional Psychology: Reseach and Practice, 44, 158–167.

Завантаження

Опубліковано

2018-12-26

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Lazorko, O. (2018). СУЧАСНІ ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ДУХОВНИХ ПРАКТИК У РОБОТІ КЛІНІЧНОГО ПСИХОЛОГА. Психологічні перспективи, 32, 172-181. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-172-181

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають