ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РЕЛІГІЙНОСТІ СТУДЕНТІВ – МАЙБУТНІХ СВЯЩЕННОСЛУЖИТЕЛІВ: ЕМПІРИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-162-171

Ключові слова:

релігійна освіта, богослов’я, релігійність, віра, студент

Анотація

У статті розглянуто особливості професійної релігійної освіти Української православної церкви Київського патріархату. Окреслено напрями розвитку релігійної освіти в Україні. Висвітлено основні соціально-психологічні особливості та умови професійної підготовки студентів-богословів: чіткий розпорядок дня, часткова соціальна депривацiя, переважання професійного виховання над професійним навчанням, життя згідно з положенням «церковного уставу», постійна включенiсть у практичну діяльність. Окреслено специфіку релігійних ВНЗ, порівняно з державними. Емпірично досліджено та описано особливості загальної релігійності як соціально-психологічної властивості особистості і її компонентів у студентів-богословів. Серед таких компонентів – ставлення до релігії як філософської концепції; ставлення до магії як віри в інший світ; тенденція пошуку в релігії підтримки й розради; зовнішні ознаки релігійності; інтерес до так званої «псевдонауки», загадкових і таємничих явищ; тенденція вірити у творця; наявність релігійної самосвідомості; ставлення до релігії, як зразку моральних норм поведінки. Виявлено недостатньо розвинені структурні компоненти релігійності в студентів-богословів, серед яких – віра в інший світ, який впливає на реальність через певні знаки та більша опору на знання, а не на віру під час сприймання навколишнього світу. Простежено динаміку розвитку релігійності студентів майбутніх священнослужителів на 1–6 курсах, що дає підстави стверджувати про зростання загального рівня релігійності протягом навчання в релігійних ВНЗ.

Посилання

1. Achinovich, T. I. (2013). Aktualnyie problemyi issledovaniya religioznosti v sovremennoy otechestvennoy psihologii [Actual problems of the study of religiosity in modern domestic psychology]. Pedagogicheskiy Vestnik (Psihologo-pedagogicheskie nauki) – Pedagogical Bulletin (Psychological and Pedagogical Sciences), 3, 218–222 [in Russian].
2. Garas, L. N. (2009). Religioznyiy faktor v sovremennom obrazovatelnom protsesse [The religious factor in the modern educational process]. Visnik Sevastopolskogo Derzhavnogo TehnologIchnogo UnIversiteta: zbIrnik naukovih prats Seriya Filosofiya – Bulletin of the Sevastopol State Technological University: a collection of scientific works. Series Philosophy, 94, 149–153 [in Russian].
3. Zvit pro merezhu tserkov i relihiinykh orhanizatsii v Ukraini stanom na 01.01.2015 r. [Report on the Network of Churches and Religious Organizations in Ukraine as of 01.01.2015]. Dani Derzhavnoho departamentu u spravakh natsionalnostei ta relihii – Data of the State Department for Nationalities and Religions. Retrieved from : http://risu.org.ua/ua/index/resourses/statistics/ukr2015/60129/ [in Ukrainian].
4. Lahodych, M. (2010). Dukhovna osvita v Ukraini: suchasnyi stan i perspektyvy [Spiritual Education in Ukraine: Current State and Prospects]. Aktualni pytannia relihiieznavchoi ta bohoslovskoi dumky: Kolekt. Monohrafiia –Topical Issues in Religious and Theological Thought: Collective. Monograph (pp. 229–246). Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t [in Ukrainian].
5. Myagkov, I. F., Scherbatyih, Yu. V., Kravtsova, M. S. (1996). Psihologicheskiy analiz urovnya individualnoy religioznosti [Psychological analysis of the level of individual religiosity]. Psihologicheskiy zhurnal – Psychological Journal, 17 (6), 119–122 [in Russian].
6. Panasenko, O. V. (2011). Derzhavno-politychni aspekty rehuliuvannia relihiinoi osvity [State-political aspects of regulation of religious education]. Visnyk NTUU «KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika – Bulletin of the NTUU «KPI». Philosophy. Psychology. Pedagogy, 1, 66–70 [in Ukrainian].
7. Smirnov, D. O. (2001). Religioznaya aktivnost v strukture integralnoy individualnosti [Religious activity in the structure of integral individuality]. Extended abstract of candidate’s thesis. Perm [in Russian].
8. Suchkova, O. V. (2008). Psihologicheskaya funktsiya religii – obespechenie bezopasnosti dlya veruyuschey molodezhi [The psychological function of religion is to provide security for young believers]. Covremennyie problemyi nauki i obrazovaniya – Modern problems of science and education, 3, 84–89 [in Russian].
9. Tokman, V. V. (2011). Osoblyvosti funktsionuvannia system relihiinoi osvity u krainakh zakhidnoi Yevropy [Features of the functioning of religious education systems in Western European countries]. Stratehichni priorytety – Strategic priorities, 4(21), 52-56 [in Ukrainian].
10. Chmil, N. S. (2014). Osoblyvosti profesiinoi relihiinoi osvity ukrainskoi pravoslavnoi tserkvy [Features of Professional Religious Education of the Ukrainian Orthodox Church]. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru – Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space, I (52), 516–522 [in Ukrainian].
11. Chuprii, L. V. (2011). Diialnist relihiinykh orhanizatsii ta zahrozy natsionalnii bezpetsi Ukrainy [Activities of religious organizations and threats to the national security of Ukraine]. Stratehichni priorytety – Strategic priorities, 4(21), 57–63 [in Ukrainian].
12. Shadrikov, V. D. (2009). Ot individa k individualnosti: Vvedenie v psihologiyu [From the individual to the individual: An introduction to psychology]. Moscow [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2018-12-26

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Kostruba, N. (2018). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РЕЛІГІЙНОСТІ СТУДЕНТІВ – МАЙБУТНІХ СВЯЩЕННОСЛУЖИТЕЛІВ: ЕМПІРИЧНИЙ АСПЕКТ. Психологічні перспективи, 32, 162-171. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-162-171

Схожі статті

191-196 з 196

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають