ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ ЗАДОВОЛЕНОСТІ ЯКІСТЮ ЖИТТЯМ ЯК УМОВИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ Я-КОНЦЕПЦІЇ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Lesia Kliuiko Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-135-148

Ключові слова:

задоволеність життям, якість життя, Я-концепція, особистість, щастя, суб’єктивне благополуччя, об’єктивне благополуччя

Анотація

У статті розглянуто задоволеність якістю життя як одну з головних умов розвитку професійної Я-концепції особистості. Задоволеність якістю життя визначається, насамперед, досягнутими цілями, подоланими труднощами, змінами, що відбуваються в особистому й професійному житті, а на рівень задоволеності життям впливає весь комплекс характеристик, пов’язаних із невротизмом. Наше проаналізовано останні дослідження, що стосуються феномену задоволеності життям, у світовій і вітчизняній літературі, висвітлено проблеми формування та розвитку поняття Я-концепції в наукових працях учених-психологів. Я-концепція у внутрішньому світі людини та її самосві­домості зокрема – це важлива структурна складова частина психологічної самоорганізації, що виконує функцію передумови й наслідку ефективності соціальної взаємодії і якості життя в цілому та виявляється як відносно усталена, динамічна й певною мірою усвідомлена система уявлень особи про саму себе.

Також презентовано теоретичне дослідження задоволеності життям як однієї з умов розвитку професійної Я-концепції особистості та визначено, що задоволеність життям є складним психологічним поняттям. Виділено різні компоненти й фактори задоволеності якістю життя. Я-концепція формується за етапами соціалізації та має індивідуально-природне спричинення й виникає в процесі розгортання соціальної взаємодії як результат її культурного розвитку, а відтак є відносно стійким і водночас піддатливим до внутрішніх коливань та змін психічним новоутворенням. Окрім того, Я-концепцію описують із боку змісту й характеру уявлень про себе, складності та диференційованості цих уявлень, їх суб’єктивної важливості для особистості, а також внутрішньої цілісності й послідовності, узгодженості, стійкості в часі.

Посилання

1. Ahapov, V. S., Vasilets, M. V. (2003). Soderzhanye y puty razvytyia professyonalnoi Ya-kontseptsyy studentov-menedzherov [Content and ways of development of professional I-concept of students-managers]. Moskva: MGOU [in Russian].
2. Arhail, M. (2003). Psykholohyia schastia [Psychology of Happiness]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
3. Vihovska, O. (2013). Yakist zhyttia osobystosti [Quality of life of the person]. Teoretyko-empirychni dorobky suchasnoi psykholohii – Theoretical-empirical developments of modern psychology, 2, 161 [in Ukrainian].
4. Virna, Zh. P. (2013). Adaptatsiinyi profil zadovolenosti zhyttiam osobystosti [Adaptive profile of satisfaction with the life of the individual] Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology, 2, 20–25 [in Ukrainian].
5. Hura, O. I. (2009). Kontsepty profesiinoi Ya-kontseptsii fakhivtsia [Concepts of professional I-concept specialist]. Nauka i osvita : naukovo-pedahohichnyi zhurnal Pivdennoho naukovoho tsentru APN Ukrainy – Science and Education: Scientific and Pedagogical Journal of the Southern Scientific Center of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 1–2, 150–155 [in Ukrainian].
6. Dzhydarian, Y. A. (2000). Schaste v predstavlenyiakh obydennoho soznanyia [Happiness in the views of everyday consciousness]. Psykholohycheskyi zhurnal – Psychological Journal, 2, 40–48 [in Russian].
7. Kalyteevskaia, E. R. (1997). Psykhycheskoe zdorove kak sposob bytyia v myre: ot ob’iasnenyia k perezhyvanyiu [Mental health as a way of being in the world: from explanation to experience]. Psykholohyia s chelovecheskym lytsom : humanystycheskaia perspektyva v postsovetskoi psykholohyy – Psychology with a human face: a humanistic perspective in post-Soviet psychology, 231–238 [in Russian].
8. Kurova, A. V. (2015). Sotsialno-psykholohichnyi analiz subiektyvnoho blahopoluchchia osobystosti [Sociopsychological analysis of the subjective well-being of the individual]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Psykholohiia – Visnyk Odessa I. I. Mechnikov National University. Psychology, 2 (36), 23–28 [in Ukrainian].
9. Mardasova, T. A. (2015). Potentsyal kontseptsyy zavysymoi lychnosty : voprosy sovremennoi addyktolohyy [The potential of the concept of dependent personality: issues of modern addictology]. Chelovek v trudnoi zhyznennoi sytuatsyy : materyaly Vserossyiskoi nauchno-praktycheskoi konferentsyy s mezhdunarodnym uchastyem – Man in a difficult life situation: materials of the All-Russia scientific-practical conference with international participation, 182–186 [in Russian].
10. Selyhman, M. E. (2006). Novaia pozytyvnaia psykholohyia [New Positive Psychology]. M.: Izdatelstvo «Sofiya» [in Russian].
11. Skrypachenko, T. V. (2016). Psykholohichnyi analiz fenomenu zadovolenosti zhyttiam [Psychological analysis of the phenomenon of life satisfaction]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» – Collection of scientific works «Problems of modern psychology», 2 (10), 124-130 [in Ukrainian].
12. Shamyonov, R. M. (2008). Sub’ektyvnoe blahopoluchye lychnosty : psykholohycheskaia kartyna y faktory [Subjective well-being of the individual: psychological picture and factor]. Saratov: Nauchnaya kniga [in Russian].
13. Shevtsova, O. M. (2012). Rozvytok profesiinoi Ya-kontseptsii vchyteliv pochatkovoi shkoly v umovakh innovatsiinoi diialnosti [Development of a professional I-concept of primary school teachers in terms of innovation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
14. Shneider, L. B. (2001). Professyonalnaia ydentychnost: struktura, henezys y uslovyia stanovlenyia [Professional identity: structure, genesis and conditions of formation]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Moskva [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2018-12-26

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Kliuiko, L. (2018). ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ ЗАДОВОЛЕНОСТІ ЯКІСТЮ ЖИТТЯМ ЯК УМОВИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ Я-КОНЦЕПЦІЇ ОСОБИСТОСТІ. Психологічні перспективи, 32, 135-148. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-135-148

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.