ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРОСТІР ОСОБИСТОСТІ: СИСТЕМА ПСИХОЛОГІЧНИХ ФАКТОРІВ СТАНОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-60-72Ключові слова:
психологічний простір,, суверенність,, межі психологічного простору,, соціально-психологічна адаптованість,, суб’єкт,, особистість.Анотація
У статті обґрунтовано систему психологічних факторів становлення психологічного простору особистості в межах суб’єктного, генетичного, рефлексивно-діяльнісного та еколого-психологічного підходів. Наукова позиція презентації матеріалу стосується історико-психологічного аналізу уявлень, понять, теорій і концепцій психології простору, де вимальовується загальна методологічна лінія інтерпретації від окреслення його проявів фізичного, психологічного та соціального змісту до можливості активного вибору самоствердження. Аналіз корелятів психологічного простору особистості розкриває напрями його вивчення як показника суб’єктності особистості, предмету постнекласичної психології, основи психологічного здоров’я й здатності до самореалізації та творчого самоконструювання. Установлено три аспекти дослідження становлення особистісного простору: віковий, соціально-психологічний і ментальний. Презентовано теоретико-методологічний аналіз проблеми феномену психологічного простору та висвітлення його категоріально-понятійного змісту, а також з’ясування концептуальних позицій визначення його детермінації, що заклало основу для систематизації факторів його розвитку (генетичні особливості індивіда, вплив природного середовища, культури; соціальне оточення, індивідуальний досвід людини). Розкрито наукові уявлення про зміст зовнішніх (соціокультурні, екологічні, економічні) і внутрішніх (психофізіологічні, індивідуально-психологічні, особистісні, соціально-психологічні) факторів становлення психологічного простору особистості та зазначено міру впливу кожного з них на забезпечення особистісної безпеки й комфорту. Продемонстровано повноцінний динамізм розгляду психологічного простору в його структурно-функціональних ознаках загального благополуччя, соціальної зрілості та продуктивності, успіху особистості й способах усвідомлення людиною в суб’єктних формах прояву під впливом адаптаційних та ідентифікаційних механізмів.
Посилання
2. Ahundov, M. D. (2009). Kontseptsiya prostranstva i vremeni: istoki, evolyutsiya, perspektivyi [The concept of space and time: origins, evolution, perspectives]. Moskva: YuNITI [in Russian].
3. Bratus, B. S. (1988). Anomalii lichnosti [Personality anomalies]. Moskva: Myisl [in Russian].
4. Vyigotskiy, L. S. (2005). Psihologiya razvitiya cheloveka [Psychology of human development]. Moskva: Izd-vo Smyisl [in Russian].
5. Gordeeva, T. O. (2005). Motivatsiya dostizheniya: sovremennyie zarubezhnyie teorii [Motivation to achieve: modern foreign theories]. Psihologiya v vuze – Psychology in high school, 3, 3–15 [in Russian].
6. Hoshovskyi, Ya. O. (2008). Resotsializatsiia depryvovanoi osobystosti: monohrafiia [Resocialization of deprived personality: monograph]. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].
7. Koshyrets, V. V. (2014). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia osobystisnoho prostoru studentskoi molodi [Psychological peculiarities of the formation of the personal space of student youth]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ostroh [in Ukrainian].
8. Maksymenko, S. D. (2006). Henezys sushchestvovanyia lychnosty [Genesis of the existence of personality]. Kyiv: Yzd-vo OOO «KMM» [in Ukrainian].
9. Martyinova, M. A., Bogomaz, S. A. (2012). Samodeterminatsiya v strukture lichnostnogo potentsiala sovremennoy rossiyskoy molodezhi [Self-determination in the structure of the personal potential of modern Russian youth]. Vestnik Tomskogo gos. un-ta – Bulletin of Tomsk State University, 357, 164–168 [in Russian].
10. Maslou, A. (1999). Motivatsiya i lichnost [Motivation and personality]. Sankt-Peterburg: Evraziya [in Russian].
11. Mozgovaya, N. I. (2002). Predstavleniya o lichnostnom prostranstve studentov pedagogicheskogo vuza [Ideas about the personal space of students of pedagogical university]. Extended abstract of candidate’s thesis. Stavropol [in Russian].
12. Nartova-Bochaver, S. K. (2015). Psihologicheskaya suverennost kak prediktor emotsionalnoy ustoychivosti v ranney i sredney vzroslosti [Psychological sovereignty as a predictor of emotional resilience in early and medium adulthood]. Klinicheskaya i spetsialnaya psihologiya – Clinical and special psychology, 4(1(13), 15–28 [in Russian].
13. Nartova-Bochaver, S. K. (2002). Ponyatie «psihologicheskoe prostranstvo lichnosti» i ego evristicheskie vozmozhnosti [The concept of «psychological space of the individual» and its heuristic capabilities]. Psihologicheskaya nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 1, 35–42 [in Russian].
14. Nartova-Bochaver, S. K. (2007). Psihologicheskaya suverennost kak kriteriy lichnostnoy zrelosti v psihologi [Psychological sovereignty as a criterion of personal maturity in psychologists]. Fenomen i kategoriya zrelosti v psihologii – Phenomenon and category of maturity in psychology. Moskva: Izd-vo In-t psihologii RAN, 149–173 [in Russian].
15. Nartova-Bochaver, S. K. (2013). Sovremennoe sostoyanie psihologii suverennosti kak ucheniya o lichnostnyih granitsah [The current state of the psychology of sovereignty as a theory of personal boundaries]. U istokov razvitiya – At the beginning of development. Sankt-Peterburg, 56–67 [in Russian].
16. Nartova-Bochaver S. K. (2008). Chelovek suverennyiy: psihologicheskoe isledovanie subekta v ego byitii [Sovereign Man: a psychological study of the subject in his being]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
17. Petrovskiy, A. V., Yaroshevskiy, M. G. (1998). Osnovyi teoreticheskoy psihologii [Fundamentals of theoretical psychology]. Moskva: Izd. dom «INFRA-M» [in Russian].
18. Salihova, N. R. (2010). Kontekstualno-urovnevaya model zhiznennogo prostranstva lichnosti [Contextually-level model of the living space of the individual]. Uchenyie zapiski Kazan. un-ta: seriya «Gumanitarnyie nauki» – Scientific notes Kazan. University: a series of «Humanities», 152 (5), 183–199 [in Russian].
19. Tatenko, V. (2008). Sotsialna psykholohiia vplyvu: monohrafyia [Social psychology of influence: monograph]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
20. Tatenko, V. A. (1996). Psihologiya v sub’ektnom izmerenii : monografiya [Psychology in the subject dimension: monograph]. KiYiv: Prosvita [in Russian].
21. Tytarenko, T. M. (2008). Zhyttievi zavdannia yak praktyky samokonstytuiuvannia osobystosti [Life tasks as self-constituting practices]. Sotsialna psykholohiia – Social Psychology, 6, 3–11 [in Ukrainian].
22. Fromm, E. (1990). Begstvo ot svobodyi [Escape from freedom]. Moskva: Progress [in Russian].
23. Harlamenkova, N. E. (2015). Suverennost psihologicheskogo prostranstva lichnosti pri raznyih tipah perezhivaemyih ugroz [The sovereignty of the psychological space of the individual with different types of threats experienced]. Vestnik Kostromskogo gos. un-ta im. N. A. Nekrasova; seriya Gumanitarnyie nauki: Pedagogika. Psihologiya. Sotsialnaya rabota. Akmeologiya. Yuvenologiya. Sotsiokinetika – Bulletin of the Kostroma State. un-that them. N.A. Nekrasova; Humanities: Pedagogy series. Psychology. Social work. Acmeology. Juvenology. Sociokinetics, 1(21). Kostroma: Izd-vo KGU im. N. A. Nekrasova, 38–41 [in Russian].
24. Chernoushek, M. (1989). Psihologiya zhiznennoy sredyi [Psychology of the living environment]. Moskva: Myisl [in Russian].
25. Erikson, E. (2000). Detstvo i obschestvo [Childhood and society]. Sankt-Peterburg: OOO «Rech» [in Russian].