ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНОЇ ДОПОМОГИ СТАРШИМ ПІДЛІТКАМ ІЗ РІЗНИМИ УЯВЛЕННЯМИ ПРО БЛАГОПОЛУЧНІ ВЗАЄМИНИ З БАТЬКАМИ

Автор(и)

  • Tetiana Pavliuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-220-233

Ключові слова:

дитячо-батьківські взаємини, психотерапевтична допомога, етичні принципи психотерапевта, старший підлітковий вік.

Анотація

У статті розглянуто етичні аспекти психотерапевтичної допомоги старшим підліткам із різними уявленнями про благополучні взаємини з батьками. Обґрунтовано методику емпіричного вивчення характерологічної специфіки цієї проблеми. Подано результати емпіричного дослідження, які дали змогу встановити групи підлітків за типами акцентуацій характеру. Виявлено, що кожна з них має свої особливості уявлень про благополучні стосунки з батьками. Обґрунтовано, що одні й ті самі прояви батьківського ставлення в поведінці матері й батька підлітки різних типів акцентуацій характеру сприймають по-різному. Наголошено на необхідності врахування специфіки уявлень старших підлітків різних типів акцентуацій характеру про благополучні відносини з батьками в побудові дитячо-батьківських стосунків. Зазначено, що невідповідність реального ставлення батьків до дитини та його проявів у поведінці очікуванням підлітка спричиняє виникнення деструкцій у дитячо-батьківських взаєминах, що у випадку їх загострення призводить до появи цілого комплексу особистісних проблем і, як наслідок, – до порушення психічного здоров’я і дітей, і батьків. Акцентовано увагу на необхідності розв’язання цієї проблеми фаховими психотера­певтичними засобами. Висвітлено основні етичні принципи та правила психоте­рапевтичної допомоги під час розв’язання проблеми узгодження й гармонізації відносин старших підлітків із батьками, серед яких – принцип поінформованої згоди, конфіденційності, незавдання шкоди клієнту, благополуччя клієнта, компе­тентності та відповідальності психотерапевта. Сформульовано основні спірні питання в дотриманні етичних принципів і правил у роботі психотерапевта з дітьми старшого підліткового віку.

Посилання

1. Etychnyy kodeks psykholoha [Ethics code of psychologist] (1990). Retrieved from http://psydilab.univer.kharkov.ua/index.php/ru/literatura-po-tematike-laboratorii/ 15-etichnij-kodeks-psikhologa
2. Etychnyy kodeks ukrayins’koyi spilky psykhoterapevtiv [Ethicscode of the Ukrainianunion of psychotherapists] (2006). Retrieved from http://upu.in.ua /upu/ 9-upu/6-etychnyy-kodeks-ukrainskoi-spilky-psykhoterapevtiv
3. Fetyskyn, N. P., Kozlov, V. V., Manuylov, H. M. (2002). Sotsyal’no-psykholohycheskaya dyahnostyka razvytyya lychnosty y malykh hrupp [Socially-psychological diagnosis of personality development of and small groups]. Moskva: Psykhoterapyya.
4. Kryvtsova, S. V. (1997). Podrostok na perekrёstke эpokh [Teenager on crossing of epochs]. Moskva: Henezys.

Завантаження

Опубліковано

2018-07-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Pavliuk, T. (2018). ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНОЇ ДОПОМОГИ СТАРШИМ ПІДЛІТКАМ ІЗ РІЗНИМИ УЯВЛЕННЯМИ ПРО БЛАГОПОЛУЧНІ ВЗАЄМИНИ З БАТЬКАМИ. Психологічні перспективи, 31, 220-233. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-220-233

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.