МОДЕЛЬНИЙ РОЗГЛЯД ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ, СУПУТНІХ НАВЧАЛЬНОМУ ПРОГРАМУВАННЮ

Автор(и)

  • Mykola Holovin Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Nina Holovina Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Nelia Holovina Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-57-70

Ключові слова:

пізнавальні процеси, психологічна модель, довготривала пам’ять, короткочасна пам’ять, увага, свідомість, цикли пізнавальних дій, формальна логіка, структура декларативних знань, пізнавальні структури та схеми, мето¬дика викладання інформатики.

Анотація

У статті розглянуто авторську оригінальну психологічну модель ментальних пізнавальних процесів, що забезпечують навчальне програмування. Уявлення про програму, що формуються в процесі навчальних дій, подано у вигляді ієрархічної структури. Вона розростається невеликими, логічно завершеними фрагментами. Модельний механізм формування цієї структури в процесі навчання окреслено лаконічною схемою, у якій задіяно три циклічні процеси. Їх ментальний механізм пояснено термінами формальної логіки. Представлена модель формування знань є універсальною. Вона може бути платформою для розробки методик навчання в будь-якій галузі знань. Навчальне програмування вибрано для ілюстрації моделі, тому що ця сфера знань має витончену ієрархічну структуру, елементи якої є кроками алгоритму, що можуть бути швидко перевірені на дієздатність. У цьому про­являється спорідненість цих пізнавальних схем із когнітивними картами. Це особливо добре помітно під час моделювання фізичних про­цесів, що мають візуальний складник свого розвитку на екрані. Саме тому приклади з програмування простих фізичних процесів розглянуто в цій роботі. Цікаві ментальні процеси, що супроводжують ускладнення програми в процесі її написання, тобто переходи від простішої до складнішої моделі фізичного процесу. Програмний фрагмент, у якому уособлюється ускладнення моделі фізичного процесу, логічно завершений. Він може бути охоплений полем уваги та усвідомлений. На прикладі ускладнення моделі фізичного процесу розглянуто механізми ускладнення структури уявлень про програму.

Посилання

1. Holodnaya M. A. (2002). Psihologiya intellekta: paradoksy issledovaniya. [Psychology of Intellect: paradoxes of research.] SPb: Piter. 272 р. [in Ukrainian].
2. Miller George A. (1956). The Magical Number Seven, Plus or Minus Two // The Psychological Review, 63, Issue 2, 81–97.
3. Chuprikova N. I. (1997). Psihologiya umstvennogo razvitiya: Printsyp differentsiatsii. [Psychology of cognitive development: Principle of differentiation] M.: Stoletie. 478 р. [in Russian].
4. Holovin N. B. (2008). Zmist pidgotovky vysokokvalifikovanogo fahivtsya z informatsijnyh kompyuternyh tehnologij u konteksti kognityvnyh protsesiv (na prykladi programuvannya). [Preparation of a highly qualified specialist in information computer technologies in the context of cognitive processes (ex. programming)]. Informatsijni tehnologii v osviti – Informational technologies in education, 2, 66–73. http://ite.kspu.edu/issue-2/p-66-73. [in Ukrainian].
5. Naysser U. Poznanie i real’nost’. Smysl i printsipy kognitivnoi psihologii. [Cognitive perception and reality. Sense and principles of cognitive psychology]. M.: Progres. 225 р. [in Russian].
6. Holovin N. B. (2008). Praktychna navchal’na diyal’nist’ z programuvannya v konteksti teotii pro poetapne formuvannya rozumovyh dij ta ponyat’. [Practical educational activity in programming in the context of theory of stage formation of cognitive activities and notions]. Suchasni informatsijni tehnologii ta innovatsijni metodyky navchannya v pidgotovtsi fahivtsiv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy – Modern informational technologies and innovational methodic of teaching in preparation of professionals: methodology, theory, experience, problems. 20. 312–317. http://esnuir.eenu.edu.ua/bitstream/123456789/12915. [in Ukrainian].
7. Holovin N. B. (2008). Rozumovi ta materializovani dii, ih verbal’ne supro-vodzhennya v kontexti praktychnogo navchal’nogo programuvannya. [Cognitive and materialized activities, their verbal accompaniment in the context of practical educational programming.] Visnyk cherkas’kogo universytetu – Cherkassy University magazine. Pedagogical sciences. 136. Pedagogichni nauky. 7–13. http://esnuir.eenu. edu.ua/bitstream/123456789/12867. [in Ukrainian].
8. Holovin N. B. (2011). Doslidzhennya protsesiv navchannya na osnovi analizu momentiv statystychnyh rozpodiliv shvydkostei navchal’nyh dij (na materialah vyvchennya informatyky). [Investigation of learning process based on analyse of statistic moment velocity distributions of learning actions (on the materials of computer science learning). Psyhologichni perspektyvy – Psychological perspectives, 18. 62–72. http://esnuir.eenu.edu.ua/bitstream/123456789/1743/1/Holovin.pdf. [in Ukrainian].
9. Holovin N. B. (2015). Formuvannya znan’ z informatyky v protsesi konstruyuvannya ierarhichnyh shem ta statystychnyi analiz tsyh navchal’nyh dij. [Formation of knowledge of informatics in the process of construction of hierarchical schemes and the statistical analysis of these educational activity] Naukovyi chasopys NPU imeni Dragomanova – M. P. Dragomanov NPU Scientific magazine, 2. Kompyuterno orientovani systemy navchannya – Computer Oriented systems of education № 16 (23). 20–26. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10653. [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2018-07-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Holovin, M., Holovina, N., & Holovina, N. (2018). МОДЕЛЬНИЙ РОЗГЛЯД ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ, СУПУТНІХ НАВЧАЛЬНОМУ ПРОГРАМУВАННЮ. Психологічні перспективи, 31, 57-70. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-57-70

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.