ФАКТОРНА СТРУКТУРА ПОСТКОНВЕНЦІЙНОЇ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-347-359Ключові слова:
моральна свідомість, студент, стадії розвитку моральної свідомості, факторний аналіз, автономна мораль.Анотація
У статті відображено результати факторного аналізу постконвенційної стадії моральної свідомості студентської молоді на різних рівнях. Досліджено, що факторна структура постконвенційної моральної свідомості високого рівня відображає прагнення людини визначити для себе універсальні моральні цінності, які є автономними від конкретної ситуації та конкретних людей, які у цій ситуації задіяні. Внутрішня система принципів людини зорієнтована на соціальну домовленість, зумовлену офіційно прийнятою суспільною мораллю. Це є суголосним гарному балансу між високою нормативністю як спрямованістю людини слідувати соціальним нормам і правилам, та товариськістю і дипломатичністю як спрямованістю на дотримання домовленості між людьми. Автономна мораль людини, що зумовлюється універсальними етичними принципами справедливості, добра, віри, краси підкріплюється альтруїстичними емоціями, екзистенційною відповідальністю та сполученням інтелекту й інтуїції як раціонального й інтуїтивно-почуттєвого відображення дійсності. Визначено також, що особи із середнім рівнем постконвенційної моральної свідомості є менш динамічними порівняно із низьким рівнем, вирізняються більшою постійністю і виваженістю у розвитку моральної свідомості. Результати аналізу факторної структури низького рівня постконвенційної свідомості свідчить про те, що він містить такі характеристики: внутрішню систему принципів людини, зорієнтовану на соціальну домовленість, зумовлену офіційно прийнятою суспільною мораллю, високу соціальну спрямованість, водночас з елементами підозрілості, радикальності, якщо це суперечить власним потребам. Це, на наш погляд, зумовлено більшими проявами преконвенційної моральної свідомості у низькому рівні постконвенційної свідомості порівняно із середнім і високими рівнями.
Посилання
2. Burlachuk L. F. Psyhodyahnostyka [Psychodygnostics]: Uchebnyk dlya vuzov / L. F. Burlachuk. – SPb.: Pyter, 2003. – 351 p.
3. Zabolotna V. O. Osnovni etapy rozvytku moralʹnoyi svidomosti v suchasnomu konteksti (za doslidzhennyamy L. Kolʹberha) [the founfations of the moral consciousness development] // Aktualʹni problemy sotsiolohiyi, psykholohiyi, pedahohiky, 2014. – №2(23). – Р. 74–81.
4. Rudenko V. M., Rudenko N. M. Matematychni metody v psyholohiyi [Mathematical methods in Psychology]: pidruchnyk / V. M. Rudenko, N. M. Rudenko. – Kyyiv : Akademvydav, 2009. –384 р.
5. Kohlberg L. Essays on Moral Development // The Psychology of Moral Development. San Francisco: Harper & Row, 1984. – Vol. 2. – P. 38-47.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.