ПРИНЦИПИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СІМ’Ї, ЯКА МАЄ ПРОБЛЕМНУ ДИТИНУ

Автор(и)

  • Myroslava Mushkevych Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

психологічний супровід, сім’я, принципи супроводу, сімейна система, проблемна дитина

Анотація

У статті представлено теоретичний та емпіричний аналіз психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемну дитину. Виділено діагностичні та корек­ційні принципи супроводу. Представлено та проаналізовано наукові підходи до сім’ї проблемної дитини (Н. О. Березан, І. Ю. Гобод, Н. В. Лунченко, А. Г. Обу­хівська, В. Г. Панок, З. Л. Радівіловський та ін.). На основі таких психологічних методів дослідження, як теоретичний аналіз наукової літератури, бесіда, кон­сульту­вання батьків, було виділено базові принципи психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемних дітей: етапність (кожен новий етап доповнює попе­редній, сприяє подальшому виділенню відповідних критеріїв функціонування); наступність (зв’язок між новим і старим, є умовою цілісності та ефективності встановлення зони найближчого розвитку); системність (сукупність заходів і для розвитку одного члена сім’ї, і сім’ї як системи, яка включає в себе три під­системи – шлюбну, батьківську, сиблінгову); комплексність (реалізація підці­лей загальної поставленої мети); нормалізація (максимальне наближення функ­ціонування сім’ї, яка має дитину з проблемами в розвитку, до умов функціону­вання сім’ї зі здоровою дитиною); інформаційно-методична допомога (надання батькам необхідних знань, умінь та навиків щодо успішного функціонування, співпраці, міжособистісної взаємодії); мультимодальність (вивчення сім’ї на чотирьох рівнях – медичному, соціальному, індивідуальному, екологічному); особистісна спрямованість (орієнтація на конкретну особистість, індиві­дуаль­ний підхід); науковість (використання результатів супроводу для розроблення вдоско­наленої програми супроводу); державна програма (створення системи сервісів для сімей із проблемними дітьми та їх включення в органічну частину за­гального державного забезпечення). Указано, що використання названих прин­ципів допоможе в роботі з батьками, які мають проблемних дітей, щодо гармо­нізації їх функціонування не лише в сім’ї, а й за її межами.

Біографія автора

  • Myroslava Mushkevych, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, до­цент, завідувач кафедри медичної психології та безпеки жит­тє­діяльності Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Посилання

Klinicheskaya psychologiya i psychoterapiya [Clinical Psychology and Psychotherapy] / Perre M., Baumann W. – [3-e izd.]. – SPb. : Piter, 2012. – 944 p.
Kulganov V. Osnovy klinicheskoy psychologii [Fundamentals of Clinical Psychology] : uchebnik dlya vuzov / V. A. Kulganov, V. G. Belov, Yu. A. Parhenov. – SPb. : Piter, 2013. – 456 p.
Psychologichna sluzhba i PMPK systemy osvity (za rezul’tatamy 2012–2013 navchal’nogo roku) [Psychological Service and PMPC education system (based on 2012–2013 year of school study] / [Berezan N. O., Gobod I. Yu., Lunchenko N. V. ta in.]. – K. : Nika-Centr, 2013. – 60 p.
Tarasun V. V. Korektciyno-preventyvne navchannya ditey z osoblyvymy potrebamy: sutnist’, konceptual’ni pidhody, znachennya [Correction and preventive education for children with special needs: the nature, conceptual approaches, significance] / V. Tarasun // Actual’ni problemy navchannya ta vychovannya lyudey z osoblyvymy potrebamy : zb. nauk. pr. – K. : Un-t «Ukraina», 2004. – 448 p.
Shmidt V. Psychologicheskaya pomoshch’ roditelyam i detyam: treningovye programmy [Psychological help for parents and children: training programs] / V. Shmidt. – M. : Sphera, 2007. – 256 p. – (B-ka practicheskogo psychologa).

Література
Клиническая психология и психотерапия / М. Перре, У. Бауманн. – 3-е изд. – CПб. : Питер, 2012. – 944 с.
Кулганов В. А. Основы клинической психологи : учебник для вузов / В. А. Кулганов, В. Г. Белов, Ю. А. Парфенов. – СПб. : Питер, 2013. – 456 с.
Психологічна служба і ПМПК системи освіти (за результатами 2012–2013 навчального року) / Н. О. Березан, І. Ю. Гобод, Н. В. Лунченко [та ін.]. – К. : Ніка-Центр, 2013. – 60 с.
Тарасун В. В. Корекційно-превентивне навчання дітей з особливими потре¬бами: сутність, концептуальні підходи, значення / В. В. Тарасун // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. пр. – К. : Ун-т «Україна», 2004. – 448 с.
Шмидт В. Р. Психологическая помощь родителям и детям: тренинговые программы / В. Р. Шмідт. – М. : ТЦ Сфера, 2007. – 256 с. – (Б-ка практ. психолога).

Завантаження

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають