ДИНАМІКА РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПРОФІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-113-123Ключові слова:
професійна підготовка, особистість, соціальний працівник, професійна компетентність, психологічний моніторинг.Анотація
У статті досліджено актуальну проблему формування професійних якостей особистості фахівців соціальної роботи згідно з компетентнісним підходом до професійної освіти. Розкрито поняття особистісно-професійної компетентності, її структурні компоненти. Розглянуто професійні якості особистості, що складають зміст операційного, мотиваційно-ціннісного та рефлексивного компонентів особистісно-професійної компетентності фахівців соціальної роботи. Зазначено, що впровадження проблемного моніторингу – це перспективний засіб проведення систематичних психологічних досліджень формування професійних якостей особистості майбутніх фахівців. На підставі теоретичного аналізу розроблено психодіагностичний комплекс методик психологічного моніторингу особистісно-професійних компетенцій студентів спеціальності «Соціальна робота». У статті відображено результати емпіричного дослідження динаміки розвитку особистісної компетентності майбутніх соціальних працівників під час професійної підготовки. Здійснено аналіз результатів дослідження професійних компетенцій і визначено рівень розвитку особистісних якостей майбутніх соціальних працівників на різних етапах професійного навчання у ВНЗ: високий рівень розвитку якостей емпатії, середній рівень толерантності й самомоніторингу, низький рівень комунікативно-організаційних якостей та стресостійкості, низький рівень рефлексивних якостей особистості. Показано, що студенти є більш конфліктними, менш конгруентними й відповідальними та більш конформними, порівняно з експертними оцінками «Я-ідеального професійного» фахівців соціальної роботи. У підсумку зауважено незначний та надто повільний поступ у розвитку професійних компетенцій особистості майбутніх соціальних працівників під час професійного навчання. Отримані дані засвідчують необхідність цілеспрямованого формування особистісної компетентності, оскільки традиційні методи професійного навчання не визначають розвитку особистості майбутніх соціальних працівників. Результати дослідження є підставою для створення психологічної технології розвитку особистісно-професійної компетентності соціального працівника в процесі професійного навчання у ВНЗ.
Посилання
Gustova E. A. Dinamika stanovleniya lichnostno-professionalnoy kompetentnosti studentov VUZa, buduschih sotsialnyih rabotnikov [The dynamics of future social workers’ personal and professional competence formation] / E. A. Gustova // Vestnik MGOU. – Seriya «Psihologicheskie nauki». – 2012. – № 1. – Р. 73–79.
Dudarov V. V. Profesiina kompetentnist sotsialnykh pratsivnykiv: metody upravlinnia [Social workers’ professional competence: methods of the management] / V. V. Dudarov // Hrani. – 2015. – № 4. – Р. 27–32.
Karavanova L. Zh. Psihologicheskie osobennosti professionalnoy podgotovki spetsialistov po sotsialnoy rabote [Psychological features of social work specialists’ vocational training] / L. Zh. Karavanova. – Tver : Tverskoy gos. un-t, 2014. – 228 р.
Sobchik L. N. Psihologiya individualnosti. Teoriya i praktika psihodiagnostiki [Psychology of individuality. Theory and practice of psychodiagnostics] / L. N. Sobchik. – SPb. : Rech, 2005. – 624 р.
Література:
Вербець В. В. Моніторинг навчального процесу : навч.-мет. посіб. – Рівне : РДГУ: Ін-т соц. дослідж., 2008. – 45 с.
Густова Е. А. Динамика становления личностно-профессиональной ком-петентности студентов ВУЗа, будущих социальных работников / Е. А. Густова // Вестник МГОУ. – Серия «Психологические науки». – 2012. – № 1. – С. 73–79.
Дударьов В. В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління / В. В. Дударьов // Грані. – 2015. – № 4. – С. 27–32.
Караванова Л. Ж. Психологические особенности профессиональной подготовки специалистов по социальной работе / Л. Ж. Караванова. – Тверь : Тверской гос. ун-т, 2014. – 228 с.
Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психо-диагностики / Л. Н. Собчик. – Санкт-Петербург : Речь, 2005. – 624 с.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.