ОСОБИСТІСНІ ЧИННИКИ СОЦІАЛЬНОЇ ТРИВОЖНОСТІ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-74-86Ключові слова:
соціальна тривожність, студент, когнітивно-поведінкові патерни, особистісні риси.Анотація
У статті здійснено емпіричне дослідження особистісних чинників соціальної тривожності студентів вищого навчального закладу. В емпіричному дослідженні брали участь студенти 1–4 курсів ВНЗ чисельністю 287 осіб. Соціальну тривожність у респондентів діагностували з допомогою методик «Шкала оцінки соціальної фобії» (SPRS) і «Шкала соціальної фобії» (SPIN). Результати емпіричного дослідження свідчать про те, що близько тритини студентів (38 %) мають середній і високий рівні соціальної тривожності, прояв якої вирізняється як когнітивними спотвореннями, так і особливими поведінковими стратегіями. Результати проведеного дослідження дали змогу повною мірою реалізувати принцип «тут і тепер», який утілився у визначенні конкретних когнітивно-поведінкових особливостей у поточний момент дослідження і які є важливими для стабілізації психічних станів студентів і зниження дискомфорту в соціальних ситуаціях. Водночас для комплексної роботи із соціальною тривожністю, подоланням її коренів у вигляді особистісних причин, які можуть підсилювати цю тривожність у різні періоди життя, уважаємо за необхідне подальше дослідження цього стану врахуванням особистісних чинників. Виявлено, що найбільше особистісних чинників представлено у факторній структурі соціальної тривожності високого рівня, що свідчить про неправомірність вивчати соціальну тривожність лише на рівні поточних поведінкових проявів, а також потребує заглиблення в особистісні утворення, які породжують цю соціальну тривожність. Примітне те, що невпевненість, емоційна лабільність, конформність та консерватизм часто перешкоджають ефективній психологічній діяльності, спрямованій на зменшення соціальної тривожності, оскільки робота лише над деструктивними унікальними чи гіперкомпенсуючими поведінковими стратегіями не стосується глибинних особистісних чинників, пов’язаних із когнітивними спотвореннями. Саме вони, на нашу думку, підтримують цикл існування соціальної тривожності, із якого особистість не може вийти. Перспективами дослідження вважаємо розроблення когнітивно-поведінкової програми для роботи з особами, які мають соціальну тривожність.
Посилання
Kirichuk, O. V. Osnovy psikhologii [Fundamentals of Psychology: Electronic resource] / O. V. Kirichuk. – Access mode : http: // www. pidruchniki.ws/14360106/ psihologiya/vchitel_uchen.
Lemeshchuk, V. R. Dynamika sotsialnykh strakhiv suchsnykh yunakiv (ch.1) [Dynamics of social fears of modern youths (ch.1)] / V. R. Lemeschuk / / Practical psychology and social work. – 2007. – No. 1. – P. 44–52
Maevskaya, N. A., Prokopenko K. V. Psykholohichne blahopoluchcha osib z riznym spivvidnoshenniam rivnia tryvozhnosti [Psychological well-being of people with different ratios of displacement and level of anxiety] / N. A. Mayevskaya, K. V. Prokopenko // Bulletin of the Kharkiv National University. – Series «Psychology». – 2010. – № 1032. – P. 175–179.
Meyzhis, I. A. Vyvchennia sotsialnykh strakhiv v suchasnii ukrainskiy sotsiolohoii [Study of Social Fears in Modern Ukrainian Sociology] / I. A. Meyzhis, V. M. Melnichuk // Scientific works. Sociology. – 2014. – Vip. 13. – T. 225. – P. 83–86.
Література:
Вагин И. Победи свои страхи / И. Вагин. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – 256 с.
Киричук О. В. Основи психології [Електронний ресурс] О. В. Киричук. – Режим доступу : http: //www. pidruchniki.ws/14360106/psihologiya/vchitel_uchen.
Лемещук В. Р. Динаміка соціальних страхів сучасних юнаків. – Ч. 1. / В. Р. Лемещук // Практична психологія та соціальна робота. – 2007. – № 1. – С. 44–52.
Маєвська Н. А. Психологічне благополуччя осіб з різним співвідношенням витіснення й рівня тривожності / Н. А. Маєвська, К. В. Прокопенко // Вісник Харківського національного університету. – Серія «Психологія». – 2010. – № 1032. – С. 175–179.
Мейжис І. А. Вивчення соціальних страхів у сучасній українській соціології / І. А. Мейжис, В. М. Мельничук // Наукові праці. Соціологія. – 2014. – Вип. 13. – Т. 225. – С. 83–86.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.