Психолінгвістичні особливості прояву етнічної толерантності/інтолерантності особиcтості

Автор(и)

  • Oksana Kykhtyuk Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Anna Kulchytska Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Oksana Solovei Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-139-151

Анотація

У статті проаналізовано результати теоретичного й емпіричного досліджень психолінгвістичних особливостей прояву етнічної толерантності/інтолерантності особи. Визначено основні підходи до визначення понять етнічної толерантності, етнічної ідентичності, етнічних упереджень і етнічних стереотипів. Схарактеризовано особливості прояву етнічної толерантності/інтолерантності, рівні розвитку етнічної ідентичності, взаємозв’язок етнічної толерантності з рівнем розвитку етнічної ідентичності особи. Емпіричне дослідження передбачало визначення соціальної дистанції щодо представника тієї або тієї етнічної групи відповідно до соціальної ролі, допустимої у взаємодії для випробовуваних, визначення типу етнічної ідентичності опитаних і виявлення психолінгвістичних маркерів прояву етнічної інтолерантності щодо представників етнічних співтовариств, стосовно яких соціальна дистанція в міжособовій взаємодії виявилася найбільшою. Емпірично встановлено, що 48,9 % досліджуваних мають позитивну етнічну ідентичність, яка характеризується поєднанням позитивного ставлення до власного народу з позитивним ставленням до інших народів; у 30,2 % опитаних виявлено такий тип етнічної ідентичності, як етнічна індиферентність, що вказує на «розмиту», нечітку етнічну ідентичність, виражену в невизначеності етнічної приналежності, неактуальності етнічності. 20,9 % опитаних властивий етнічний егоїзм, який може виражатися в нешкідливій формі на вербальному рівні як результат сприйняття крізь призму «мій народ», але може передбачати напруженість і роздратування в спілкуванні з представниками інших етнічних груп або визнання за своїм народом права розв’язувати проблеми за «чужий рахунок». Результати проведеного емпіричного дослідження показали наявність етнічних упереджень і стереотипів серед студентської молоді щодо представників певних національностей, а саме: наявність негативних, глибинних гетеростереотипів щодо росіян та негативних поверхневих стереотипів щодо німців як представників інших етнічних груп і позитивних, глибинних аутостереотипів щодо власної етнічної групи.

Ключові слова: етнічна толерантність, ксенофобія, етнічна ідентичність, етнічна самосвідомість, етнічні упередження, етнічні стереотипи, етнофобізми.

Біографії авторів

  • автор Oksana Kykhtyuk, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки
  • автор Anna Kulchytska, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, до­цент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвро­пейського національного університету імені Лесі Українки
  • автор Oksana Solovei, афіліація Lesya Ukrainka Eastern European National University, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, до­цент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвро­пейського національного університету імені Лесі Українки

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Kykhtyuk, O., Kulchytska, A., & Solovei, O. (2016). Психолінгвістичні особливості прояву етнічної толерантності/інтолерантності особиcтості. Психологічні перспективи, 28, 139-151. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-139-151

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>