ДИФУЗНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ПІДЛІТКІВ ІЗ РІЗНОТИПНИХ ДЕПРИВОВАНИХ СІМЕЙ : ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Daria Hoshovska Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Yaroslav Hoshovskyi Lesya Ukrainka Eastern European National University , Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки http://orcid.org/0000-0003-3816-0619 (неавтентифікований)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-85-96

Ключові слова:

підлітки,, депривація, різнотипні депривовані сім’ї, ідентифікація, соціальна й особистісна ідентичність, дифузна ідентичність, навчально-виховний заклад інтернатого типу

Анотація

У статті висвітлено психологічні особливості становлення самосвідомості дітей, які позбавлені сімейної опіки й любові та перебувають у складних екзистенційних умовах, виховуючись в інтернатних закладах. Констатовано негативний вплив різновидової депривації, унаслідок чого істотно ускладнються ідентифікаційні тактики й стратегії та проявляються численні емоційно-вольові розлади.

Емпіричним способом установлено, що депривовані вихованці інтернатних установ схильні до надмірного уникнення, конформності, поступливості та внутрішньої самоконфліктності, вони прагнуть до усамітнення, а ключовими ознаками їхньої ідентифікації постають рефлексивне самозвинувачення, залежність і надмірна довірливість у прийнятті свого Я. Завдяки інтерпретації результатів факторного аналізу вдалося виокремити такі основні чотири фактори, які концентрували змістово-функціональну сутність набуття депривованими досліджуваними ідентичності: «внутрішньоконфліктна боязкість», «рефлексивне самозвинувачення» «конформна самотність» «залежне самоприйняття». Дифузна ідентичність означена ледь не повною відсутністю ототожнення, унаслідок чого дитина майже не здійснює ні пошук, ні вибір способів і варіантів розв’язання проблеми свого ідентифікування. Установлено, що для депривованих підлітків здебільшого характерні ознаки дифузної ідентичності, що спричинено нестачею й/або відсутністю батьків як носіїв і зразків певних ментально-соціальних та особистісно-індивідуальних фреймів.

Акцентовано, що підліткам навчально-виховних закладів інтернатного типу потрібен кваліфікований психолого-педагогічний супровід, ґрунтований на сучасних медіально-рефлексійних технологіях, які оптимізують як гармонійне набуття цілісної особистісної та соціальної ідентичності, так і забезпечують позитивний ревіталізаційний ефект інтегрування в мікро- й макросоціум.

Завантаження

Опубліковано

2018-12-26

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hoshovska, D., & Hoshovskyi, Y. (2018). ДИФУЗНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ПІДЛІТКІВ ІЗ РІЗНОТИПНИХ ДЕПРИВОВАНИХ СІМЕЙ : ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ. Психологічні перспективи, 32, 85-96. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-85-96

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>