ХАРАКТЕРИСТИКА РОЛЬОВИХ ПРОФІЛІВ ПСИХОЛОГА
Ключові слова:
емоційний інтелект, рольова компетентність, рефлексивність, рольові профілі, рольова структура особистості психологаАнотація
У статті представлено результати дослідження рольової структури особистості психолога, схарактеризовано профілі рольових особливостей особистості психолога. Показано результати впровадження авторської методики дослідження рольової структури особистості психолога. Уміщено характеристику отриманих за допомогою кластерного аналізу типологічних профілів «Тренер-Учитель», «Консультант-Психотерапевт», «Консультант-Учитель», «Вчений-Учитель», схарактеризовано їх рольову компетентність, рефлексивність, емоційний інтелект. Показано, що рольова глибина як здатність «вжитися» і відчути професійну роль властива психологам типу «Вчений-Учитель». Доведено, що психологи, які більшою мірою зайняті науково-педагогічною діяльністю, менш здатні керувати своїми емоціями, а також характеризуються емоційною ригідністю. Доведено, що здатність до мимовільного емоційного реагування, стимулювання емоційних станів, емоційне самоспонукання менше властиві психологам, зайнятим психотерапевтичною, психокорекційною, консультативною діяльністю. У представленому емпіричному дослідженні визначено, що психологам, залучених в науково-педагогічну діяльність, найменше притаманна емпатія як властивість емоційного інтелекту. Результати емпіричного дослідження показують, що науково-педагогічна діяльність психологів типу «Вчений-Учитель» характеризується здатністю розпізнавати емоційні стани інших людей. Рефлексивність як важлива професійна характеристика особистості психолога властива переважно психологам типів «Тренер-Учитель», «Консультант-Учитель». Узагальнення емпіричного дослідження дає підстави стверджувати, що типологічний аналіз рольової структури особистості психолога може охарактеризувати його професійно важливі психологічні якостей особистості. Перспективним напрямом досліджень вважаємо визначення комунікативних та соціально-інтелектуальних характеристик психологів із різними рольовими профілями.
Посилання
Gornostay P. P. Lichnost’ i rol’: rolevoy podkhod v sotsial’noy psikhologii lichnosti : monografiya [Identity and role: role approach in the social psychology of personality] / P. P. Gornostay. – Kiyev : Intrepress LTD, 2007. – 312 p.
2. Карпов А. В. Психология метакогнитивных процессов личности / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. – М. : Ин-т психологии РАН», 2005. – 352 с.
Karpov A. V. Psikhologiya metakognitivnykh protsessov lichnosti [Psychology metacognitive processes of personality] / A. V. Karpov, I. M. Skityayeva. – Moskwa : Iz-vo In-t psikhologii RAN, 2005. – 352 p.
3. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития лич¬ности и малых групп / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М. : Изд-во Ин-та психотерапии. 2002. – 490 с.
Fetiskin N. P. Sotsial’no-psikhologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malykh grupp [Socio-psychological diagnosis of personality development and small groups] / N. P. Fetiskin, V. V. Kozlov, Manuylov G. M. – Moskwa, Izd-vo In-ta Psikhoterapii. 2002. – 490 p.