Психотравматичні переживання підлітків під час війни в Україні
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2025-45-khaКлючові слова:
психотравматичні переживання підлітків, війна в Україні, посттравматичний стресовий розлад, бойові дії, лінія бойових дій, бути досить близько до лінії бойових дійАнотація
Метою статті є розкрити психотравматичні переживання підлітків під час війни в Україні.
Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення. Експериментальним методом є метод організації емпіричного дослідження.
Результати дослідження. Показано, що у першому факторі зафіксовані ті показники, які свідчать щодо неприйняття підлітками, які були переселені в результаті військових дій зі сходу України, з м. Луганськ до м. Рівного, Рівненської та Хмельницької областей в лютому 2022 р., своєї етнічної та національно-культурної ідентичності. В результаті цього у підлітків сформувалися психотравмувальні переживання в умовах війни. Тому програма формувального експерименту була змодельована нами таким чином, щоб скоректувати етнічну та національно-культурну ідентичність підлітків, які були переселені в результаті військових дій зі сходу України, з м. Луганськ до м. Рівного, Рівненської та Хмельницької областей в лютому 2022 р.
Висновки. Доведено, що психотравмувальні переживання у підлітків або посттравматичний стресовий розлад мають місце в осіб, які перенесли воєнні події, що травмують особистість, найчастіше, в умовах здійснення бойових дій або в ситуаціях, наближених до бойових дій (наприклад, у людей, дітей, які перебувають в умовах здійснення військових дій, на лінії військових дій, або досить наближено щодо лінії здійснення бойових дій).
Посилання
1. Brodsky, B.S., Oquendo, M., Ellis, S.P., Haas, G.L., Malone, K.M., & Mann, J.J. (2001). The relationship of childhood abuse to impulsivity and suicidal behavior in adults with major depression. The American Journal of Psychiatry, 158(11), 1871–1877. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1176/appi.ajp.158.11.1871. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.ajp.158.11.1871
2. Chan, J.W.M., Ng, C.K., & Chan, Y.H. (2003). Short term outcome and risk factors for adverse clinical outcomes in adults with severe acute respiratory syndrome (SARS). Thorax, 58, 686–89. https://doi.org/10.1136/thorax.58.8.686 DOI: https://doi.org/10.1136/thorax.58.8.686
3. Chen, N., Zhou, M., & Dong, X. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The Lancet, 395, 507–13. http://dx.doi.org/10/1016/S0140-6736(20)30211-7. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30211-7
4. Choi, K.W., Chau, T.N., Tsang, O., Tso, E., Chiu, M.C., Tong, W.L., Lee Po, O., Ng Tak, K., Wai Fu, Ng, Lee Kam, Ch., Lam, W., Yu Wai, Ch., Lai Jak, Y., & Sik, T. (2003). Outcomes and prognostic factors in 267 patients with severe acute respiratory syndrome in Hong Kong. Ann Intern Med., 139, 715–23. http://dx.doi.org/10.7326/0003-4819-139-9-200311040-00005. DOI: https://doi.org/10.7326/0003-4819-139-9-200311040-00005
5. Corbitt, E.M., Malone, K.M., Haas, G.L., & Mann, J.J. (1996). Suicidal behavior in patients with major depression and comorbid personality disorders. Journal of affective disorders, 39(1), 61–72. http://dx.doi.org/10.1016/0165-0327(96)00023-7. DOI: https://doi.org/10.1016/0165-0327(96)00023-7
6. Edwards, F., Lee, H., & Esposito, M. (2019). Risk of being killed by police use of force in the United States by age, race-ethnicity, and sex. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 116 (34), 16793–16798. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1821204116. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1821204116
7. Epstein, R., Blake, J.J., & González, T. (2017). Girlhood interrupted: the erasure of black girls’ childhood. Washington, DC: Georgetown Law Center on Poverty and Inequality. https://www.law.georgetown.edu/poverty-inequality-center/wp-content/uploads/sites/14/2017/08/girlhood-interrupted.pdf.tab. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3000695
8. Grunebaum, M.F., Oquendo, M.A., Burke, A.K., Ellis, S.P., Echavarria, G., Brodsky, B.S., Malone, K.M., & Mann, J.J. (2003). Clinical impact of a 2-week psychotropic medication washout in unipolar depressed inpatients. Journal of affective disorders, 75(3), 291–296. http://dx.doi.org/10.1016/s0165-0327(02)00168-4. DOI: https://doi.org/10.1016/S0165-0327(02)00168-4
9. Huang, Yung-yu, Oquendo, M.A., Friedman, Jill M.H., Greenhill, L.L., Brodsky, B., Malone, K.M., Khait, V., & Mann, J.J. (2003). Substance abuse disorder and major depression are associated with the human 5-HT1B receptor gene (HTR1B) G861C polymorphism. International Journal of Neuropsychopharmacology, 28(1), 163–169. http://dx.doi.org/10.1038/sj.npp.1300000. DOI: https://doi.org/10.1038/sj.npp.1300000
10. Kharchenko, Ye., & Onufriieva, L. (2023). Psychological Rehabilitation of Combatants with Mental Disorders and Mental Trauma. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» – Collection of research papers “Problems of modern Psychology”, 61, 51–73. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-61.51-73 DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-61.51-73
11. Kraus, K. (2015). Bildung von Lehrerinnen und Lehrern: Herausforderungen in Schule, Hochschule und Gesellschaft. Berlin; Toronto: Budrich UniPress. https://doi.org/10.2307/j.ctvddzpvj.3 [in German]. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvddzpvj
12. Mandell, B., & Pherwani, S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: a gender comparison. Journal of Business and Psychology, 17(3), 387–404. https://doi.org/10.1023/A:1022816409059 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1022816409059
13. Metodyka «Ekspres-analiz vyslovliuvan za dopomohoiu motornoi proby» [The Methodology “Analysis of Three-phase Induction Motor Performance under Different Voltage Unbalance Conditions Using Simulation and Experimental Results”] (2023). [in Ukrainian].
14. Metodyka “20 vyslovliuvan” [The Twenty Statements Test] (2023). [in Ukrainian].
15. Mykhalchuk, N., Kharchenko, Ye., Ivashkevych, Ed., & Ivashkevych, Er. (2024). 26-shkalnyi bipoliarnyi variant semantychnoho dyferentsialu dlia vyvchennia osoblyvostei boiovoho stresu viiskovosluzhbovtsiv [26-scale bipolar version of the semantic differential for studying the characteristics of combatant stress of military personnel]. Rivne: RSUofH [in Ukrainian].
16. Mykhalchuk, N., Levchuk, P., Ivashkevych, Er., Yasnohurska, L., & Cherniakova, O. (2021). Psycholinguistic specifics of understanding by Ukrainian students the principles of nomination of linguocultural models “clothing” in English and Ukrainian. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 29(2), 195–237. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2021-29-2-195-237 DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2021-29-2-195-237
17. Mykhalchuk, N., Pelekh, Yu., Kharchenko, Ye., Ivashkevych, Ed., Ivashkevych, Er., Prymachok, L., Hupavtseva, N., & Zukow, W. (2020). The empirical research of the professional reliability of 550 doctors during the COVID-19 pandemic in Ukraine (March-June, 2020). Balneo Research Journal. September, 11(3), 393–404. http://dx.doi.org/10.12680/balne. DOI: https://doi.org/10.12680/balneo.2020.368
18. Mykhalchuk, N., Pelekh, Yu., Kharchenko, Ye., Ivashkevych, Ed., Zukow, W., Ivashkevych, Er., & Yatsjuryk, A. (2023). Suicidal behavior as a result of maladjustment of servicemen to theconditions of military service in Ukraine. European Journal of Clinical and Experimental Medicine, 21(1), 90–107. http://dx.doi.org/10.15584/ejcem.2023.1.12 DOI: https://doi.org/10.15584/ejcem.2023.1.12
19. Mykhalchuk, N., Zlyvkov, V., Lukomska, S., Nabochuk, A., & Khrystych, N. (2022). Psycholinguistic paradigm of the Medical staff – Patients communicative interaction in the conditions of COVID-19 in Ukraine and Scotland. PSYCHOLINGUISTICS, 31(1), 92–117. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2022-31-1-92-117. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2022-31-1-92-117
20. Murphy, N.A., Hall, J.A., & Hall, C.R. (2003). Accurate intelligence assessments in social interaction: Mediators and gender effects. Journal of Personality, 71(3), June, 465–493. https://doi.org/10.1111/1467-6494.7103008 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-6494.7103008
21. Onufriieva, L., Chaikovska, O., Kobets, O., Pavelkiv, R., & Melnychuk, T. (2020). Social Intelligence as a Factor of Volunteer Activities by Future Medical Workers. Journal of History Culture and Art Research, 9(1), 84–95. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i1.2536. DOI: https://doi.org/10.7596/taksad.v9i1.2536
22. Onufriieva, L., & Ivashkevych, Ed. (2021). The development of learner’s autonomy by the way of the formation of social intelligence. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» – Collection of research papers “Problems of modern Psychology”, 51, 9–32. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-51.9-32 DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-51.9-32
23. Oriientatsiina anketa vyznachennia spriamovanosti osobystosti B. Bassa [“Orientation questionnaire for determining the orientation of the personality” by B. Bass] (2023). [in Ukrainian].
24. Peseschkian, N. (2003). Mit Diabeteskomm'ich klar: Zurück zum inneren Gleichgewicht mit Positiver Psychotherapie [I can cope with diabetes: Back to inner balance with positive psychotherapy]. Germany; Stuttgart: TRIAS Verlag im Georg Thieme Verlag. https://www.amazon.de/Diabetes-komm-klar-Psychotherapie-Erfolgs-Methode/dp/3893736530 [in German].
25. Shkala otsinky motyvatsii skhvalennia D. Krauna ta D. Marlou [Approval Motivation Rating Scale by D. Crown and D. Marlow] (2023). [in Ukrainian].
26. Tabachnikov, S., Mishyiev, V., Kharchenko, Ye., Osukhovskaya, E., Mykhalchuk, N., Zdoryk, I., Komplienko, I., & Salden, V. (2021). Early diagnostics of mental and behavioral disorders of children and adolescents who use psychoactive substances. Psihiatrija, psihoterapija i klinicheskaja psihologija [Psychiatry, Psychotherapy and Clinical Psychology], 12(1), 64–76. http://dx.doi.org/10.34883/PI.2021.12.1.006 DOI: https://doi.org/10.34883/PI.2021.12.1.006
27. Tabachnikov, S., Mishyiev, V., Drevitskaya, O., Kharchenko, Ye., Osukhovskaya, E., Mykhalchuk, N., Salden, V., & Aymedov, C. (2021). Characteristics of Clinical Symptoms in Psychotic Disorders of Combatants. Psikhiatriia, psikhoterapiia i klinicheskaia psikhologiia [Psychiatry, Psychotherapy and Clinical Psychology], 12(2), 220–230. http://dx.doi.org/10.34883/PI.2021.12.2.003 DOI: https://doi.org/10.34883/PI.2021.12.2.003
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Харченко Євген, Онуфрієва Ліана

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.