Психологічні основи формування професійного іміджу спортивного тренера

Автор(и)

  • Катерина Шкарлатюк Луцький національний технічний університет
  • Віктор Коширець Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Алла Губіна Луцький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-44-shk

Ключові слова:

особистісні якості, професійний імідж, спортивний тренер, професійно-ціннісні орієнтації, комунікативна компетенція, формування іміджу

Анотація

Мета. на основі розкриття структури професійного іміджу фахівця, дослідження іміджевих характеристик спортивного тренера обґрунтувати психологічні умови та шляхи формування професійного іміджу.

Методи. Для досягнення мети було застосовано такі науково-теоретичні методи : аналіз, синтез, узагальнення, комплекс психодіагностичних методик, що дозволили розкрити змістові та функціональні параметри професійного іміджу. Для статистичної обробки даних розраховано коефіцієнт Спірмена.

Результати. Професійний імідж тренера як фактор ефективності професійної діяльності, є образом особистості, що визначається вимогами професії і складається з відносно постійного стрижня (Я-концепція, соціальна роль, цінності професійної діяльності та взаємодії, професійно значимі особистісні якості) та зовнішньої складової (культура спілкування, вибір певної моделі поведінки).

Висновки. Позитивний професійний імідж залежить від внутрішньої сутності людини: системи цінностей, переконань, інтересів, бажань. Така людина має власну гідність, самоповагу, здатна нести відповідальність за себе та своє майбутнє, високу професійну самооцінку, гнучкість у пошуку творчих альтернатив. Індивідуально-психологічні особливості особистості тренера, які є детермінантами формування дієвого професійного іміджу та їх прояв при роботі з командами, можуть бути використані в процесі формування професійного іміджу спортивного тренера. Оціночно-результативний аспект професійної діяльності ґрунтується на синтезі уявлень про фізичний та духовний стан фахівця, вплив з боку колег, зовнішній вигляд, професійні компетенції, необхідні в ході виконання виробничих завдань.

Посилання

1. Barna, N., Ulanova, S. (2012). Estetyka imidzhmeikinhu [Aesthetics of imagemaking]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

2. Bets Yu., Bilozerska S. (2020). Psykholohichni osoblyvosti imidzhu pedahoha. [Psychological peculiarities of teacher's image]. Metodolohichni, teoretychni ta praktychni problemy psykholohichnoi nauky: zbirnyk statei II Mizhnarodnoi naukovoi internet-konferentsii.- Methodological, theoretical and practical problems of psychological science: collection of articles of the II International Scientific Internet Conference. (pp. 24-29). Drohobych: «Shvydkodruk». [in Ukrainian].

3. Chesterfield, G., Potrac, P., & Jones, R. (2010). ‘Studentship’ and ‘impression management’ in an advanced soccer coach education award. Sport, Education and Society, 15(3), 299–314. https://doi.org/10.1080/13573322.2010.493311 DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2010.493311

4. Dovha, T. (2015). Imidzh suchasnoho vchytelia [The image of a modern teacher]. Teaching and methodological manual. Kirovohrad: PP «Eksliuzyv-System» [in Ukrainian].

5. Kagan, M., Melamed-Biran, L. (2024). The Role of Demographics, Professional Quality of Life and Public Image in Social Workers’ Self-Esteem. The British Journal of Social Work, 54(3), 1129–1149. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcad169 DOI: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcad169

6. Kaidanova, L. (2009). Profesiina kompetentnist ta imidzh suchasnoho pedahoha. [Professional competence and image of a modern teacher]. Humanitarnii visnyk. - Humanitarian Bulletin, 17, 24-29 [in Ukrainian].

7. Kononenko, A. (2012). Samoprezentatsiia i imidzh yak komunikatyvni aspekty povedinky. [Self-presentation and image as communicative aspects of behavior]. Naukovyi visnyk Pivdenno-ukrainskoho natsionalnoho universytetu.- Scientific Bulletin of the South Ukrainian National University, 3-4, 152-157 [in Ukrainian].

8. Malynovskyi, A. (2016). Formuvannia imidzhu trenera z futbolu yak faktora uspishnosti profesiinoho stanovlennia. [Formation of image of a football coach as a factor of success in professional development]. Molod ta olimpiiskyi rukh: zb. tez dop. 9-yi Mizhnar. nauk. konf. molodykh uchenykh.- Youth and the Olympic movement: collection of abstracts of the 9th International Scientific Conference of Young Scientists. https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/zbirnyk_tez_2016-1.pdf [in Ukrainian].

9. Matsenko,V. (2005). Tekhnolohiia imidzhu: psykholohichnyi instrumentarii [Image technology: psychological tools]. Kyiv: Hlavnyk [in Ukrainian].

10. Palekha, Yu. (2004). Imidzholohiia [Imageology]. Teaching manual for students of higher education. Kyiv: Vydavnytstvo Yevropeiskoho universytetu [in Ukrainian].

11. Petrovska, T, Malynovskyi, A. (2016). Tvorchist ta indyvidualnyi styl yak determinanty profesiinoho stanovlennia sportyvnoho trenera. [Creativity and individual style as determinants of the professional development of a sports coach]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). - Scientific journal of NPU named after M.P. Dragomanov. Series: Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport), 6 (76), 88-91 [in Ukrainian].

12. Poiasok, T. (2020). Formuvannia pozytyvnoho imidzhu maibutnoho vchytelia vyshchoi shkoly yak skladova yoho profesiinoi pidhotovky. [Formation of a positive image of a future higher schoolteacher as a component of his professional training]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia Seriia: Pedahohika ta psykholohiia. - Bulletin of the Alfred Nobel University Series: Pedagogy and Psychology, 20 (2), 37–47 [in Ukrainian].

13. Prus, N. (2016). Imidzh osobystosti yak psykholoho-pedahohichnyi fenomen. Imidzh suchasnoho pedahoha. [Image of a person as a psychological and pedagogical phenomenon]. Imidzh suchasnoho pedahoha. - Image of a modern teacher, 1 (160), 43-45 [in Ukrainian].

14. Suchao-In, K., Trongjitpituk Т. (2023). The indirect impact of sports team reputation on the relationship between CEO's image and spectator loyalty in the professional Thai football league. International Journal of Management Practice, 17(1), 51 – 66. https://doi.org/10.1504/IJMP.2023.10048273 DOI: https://doi.org/10.1504/IJMP.2024.135190

15. Varnavska І. (2023). Psykholohichni skladovi doslidzhennia profesiinoho imidzhu fakhivtsia. [Psychological components of research of professional image of a specialist]. Perspektyvy ta innovatsii nauky (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»). - Prospects and innovations of science (Series "Pedagogy", Series "Psychology", Series "Medicine"), 14(32), 627–636 [in Ukrainian].

Опубліковано

2024-12-01

Як цитувати

Шкарлатюк, К., Коширець, В., & Губіна, А. (2024). Психологічні основи формування професійного іміджу спортивного тренера. Психологічні перспективи, 44. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-44-shk

Схожі статті

1-10 з 469

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.