ПРОБЛЕМА ОЦІНЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Ключові слова:
професійна успішність, оцінювання професійної успішності, інтегративний підхід, рефлексивність, компетенціїАнотація
У статті всебічно проаналізовано проблему оцінювання професійної успішності викладача вищого навчального закладу. Виокремлено різні підходи до оцінювання викладацької праці: особистісний, акмеологічний, професіографічний, соціально-психологічний, інтегративний. Виділено об’єктивне оцінювання (зовнішнє, соціальне) та суб’єктивне (внутрішнє, індивідуальне, особистісне). Розглянуто такі критерії оцінювання професійної успішності: особистісні стратегії успішності; система компетенцій; психологічні та ціннісні особливості особистості викладача; професійні ролі, статуси, стилі; ефективність професійних та міжособистісних комунікацій; професійна «Я-концепція»; професійний розвиток і самоактуалізація із задіянням професійних ресурсів та потенціалу особистості. Указано на потребу урахування співвідношення експертної (зовнішньої) оцінки та самооцінки викладача.
Посилання
Aminov N. Modeli upravleniya obrazovaniyem i stili prepodavaniya [Education management models and teaching styles] / N. Aminov // Vopr. psikhologii. – 1994. – № 2 – Р. 88–99.
2. Арендачук И. В. Структурно-функциональная организация профес¬сионализма личности в научно-педагогической деятельности [Structural and functional organization of personality professionalism in scientific and pedagogical activity] : автореф. дис. … канд. психол. наук / И. В. Арендачук. – Ярославль, 2008. – 29 с.
Arendachuk I. Strukturno-funkcionalnaya organizaciya professionalizma lichnosti v nauchno-pedagogicheskoy deyatelnosti : avtoref. dis. …kand. psihol. nauk / I. Arendachuk. – Yaroslavl, 2008. – 29 р.
3. Бозаджиев В. Л. Психолог: профессия и личность / В. Бозаджиев. –Челябинск : Печатный двор, 2011. – 424 с.
Bozadzhiev V. Psikholog: professiya i lichnost [The psychologist: profession and personality] / V. Bozadzhiev. – Chelyabinsk : Pechatnyy dvor, 2011. – 424 р.
4. Бондарчук О. І. Формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій в умовах післядипломної педагогічної освіти : наук.-метод. посіб. / О. І. Бондарчук, Л. М. Карамушка, О. В. Брюховецька [та ін.] : Т. М. Вакуліч, В. М. Івкін; ред. : О. І. Бондарчук ; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. oсвіти». – К. : Наук. світ, 2012. – 190 c.
Bondarchuk, O. Formuvannya psykhologichnoyi kompetentnosti kerivnykiv osvitnih organizaciy v umovah pislyadyplomnoyi pedagogichnoyi osvity : nauk.-metod. posib. [The formation of psychological competency of educational institutions managers under the conditions of postgraduate pedagogical education: scientific and methodical manual] / O. Bondarchuk, L. Karamushka, O. Bryuhoveckaya [et al.] ; red. : O. Bondarchuk ; NAPN Ukrayiny, DVNZ »Un-t menedzh. osvity». – K. : Naukovyy svit, 2012. – 190 р.
5. Виноградова Н. И. Акмеолого-методологические проблемы становления профессионализма преподавателя высшей школы / Н. И. Виноградова // Гуманит. вектор. – 2008. – № 3. – С. 87–92.
Vinogradova N. Akmeologo-metodologicheskie problemy stanovleniya profes¬sionalizma prepodavatelya vysshei shkoly [Acmeological and methodological issues of higher school teachers professionalism formation] / N. Vinogradova // Gumanit. vector. – 2008. – № 3. – Р. 87–92.
6. Грецов А. Г. Совмещение научной и преподавательской деятельности: проблемы и перспективы / А. Г. Грецов // Ректор ВУЗа. – 2008. – № 9. – С. 30–33.
Grecov A. Sovmeshchenie nauchnoi i prepodavatelskoy deyatelnosti: problemy i perspektivy [The combination of scientific and teaching activities: issues and perspectives] / A. Grecov // Rektor VUZa. – 2008. – № 9. – Р. 30–33.
7. Дежина И. Г. Интеграция науки и образования: оценка работы научно-образовательных центров в ведущих российских университетах / И. Г. Де¬жина // Вестн. высш. шк. – 2008. – № 7. – С. 20–23.
Dezhyna I. Integraciya nauki i obrazovaniya: ocenka raboty nauchno-obrazo¬vatelnykh centrov v vedushchikh rossiyskikh universitetakh [Science and education integration: the assessment of scientific and educational structures activity in the leading Russian universities] / I. Dezhyna // Vestn. Vyssh. shk. – 2008. – № 7. – P. 20–23.
8. Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионала / А. А. Дер¬кач. – Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2004. – 752 с.
Derkach A. Akmeologicheskiye osnovy razvitiya professionala [Acmeological fundamentals of professional development] / A. Derkach. – Moskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-soc. in-ta ; Voronezh : MODEK, 2004. – 752 p.
9. Дружилов С. А. Системный подход к изучению психологического фено¬ме¬на профессионализма человека // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. – 2005. – № 1. – С. 51–55.
Druzhylov S. Sistemnyy podkhod k izucheniyu psikhologicheskogo fenomena professionalizma cheloveka [Systemic approach to a human professionalism psychological phenomenon consideration] // Vestn. Tomsk. gos. ped. un-ta. – 2005. – № 1. – Р. 51–55.
10. Індивідуальна оцінка професіоналізму педагогічного персоналу в малих колективах навчальних закладів / М. Розенбаум, О. Омельченко, Л. Гре¬чен¬кова, О. Смирнова // Вища шк. – 2009. – № 9. – С. 90–101.
Indyvidualna ocinka profesionalizmu pedagogichnogo personal v malykh kolekty¬vakh navchalnykh zakladiv [The individual assessment of pedagogical personnel professionalism in small teams of educational institutions] / M. Rozenbaum, O. Omelchenko, L. Grechenkova, O. Smirnova // Vyshcha shk. – 2009. – № 9. – Р. 90–101.
11. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя : учеб. пособие / И. Ф. Исаев. – М. : Изд. центр «Академия», 2004. – 208 с.
Isayev I. Professionalno-pedagogicheskaya kultura prepodavatelya : ucheb. posobiye [Professional and pedagogical culture of a teacher : teaching manual] / I. Isayev. – M. : Izd. centr «Akademiya», 2004. – 208 р.
12. Климов Е. А. Пути в профессионализм (психологический взгляд) : учеб. пособие / Е. А. Климов. – М. : Моск. психол.-соц. ин-т ; Флинта, 2003. – 320 с.
Klimov E. Puti v professionalism (Psikhologicheskiy vzglyad) : ucheb. poso¬biye [Roads to professionalism (Psychological viewpoint): teaching manual] / E. Klimov. – M. : Mosk. psikhol.-social. in-t ; Flinta, 2003. – 320 р.
13. Кригер Е. Э. Уровневая направленность исследовательской позиции педа¬гога // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 1 [Электрон¬ный ресурс]. – Режим доступа : www.science-education.ru/115-11849.
Kriger E. Urovnevaya napravlennost issledovatelskoy pozicii pedagoga [Level orientation of a teacher research stand] // Sovremennyye problem nauki i obrazo¬vaniya. – 2014. – № 1 [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu : www.science-education.ru/115-11849.
14. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : МГФ «Знание», 1996. – 308 с.
Markova, A. Psikhologiya professionalizma [Professionalism psychology] / A. Markova. – M. : MGF»Znaniye», 1996. – 308 p.
15. Митина Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности / Л. М. Митина. – 2-е изд. – Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2003. – 400 с.
Mitina L. Psichologiya razvitiya konkurentosposobnoy lichnosti [The psychology of competitive personality development] / L. Mitina. – 2-e izd. – Мoskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-soc. in-ta ; Voronezh : MODEK, 2003. – 400 p.
16. Онищенко В. Професійна я-концепція як інтегральна складова ноологічної Я-концепції особистості / В. Онищенко // Педагогіка і психологія про¬ф. освіти. – 2013. – № 3. – С. 39–50.
Onishchenko V. Profesiyna ya-koncepciya yak integralna skladova noologichnoyi Ya-koncepciyi osobystosti [Professional self-conception as an integral component of personality noological self-conception] / V. Onishchenko // Pedagogika I psykhologiya prof. osvity. – 2013. – № 3. – Р. 39–50.
17. Плаксина И. В. Психолого-акмеологическое сопровождение инно¬ва¬ционной деятельности в образовательной среде : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.13 / И. В. Плаксина. – Кострома : РГБ, 2007. – 255 с.
Plaksina I. Psikhologo-akmeologicheskoye soprovozhdeniye innovacionnoy deyatel¬nosti v obrazovatelnoy srede [Psychological and acmeological support of inno¬vation activity in educational sphere] : dis. ... kand. psikhol. nauk : 19.00.13 / I. Plaksina. – Kostroma : RGB, 2007. – 255 p.
18. Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального ста¬новления человека / Ю. Поваренков. – М. : Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.
Povaryonkov Yu. Psikhologicheskoye soderzhaniye professionalnogo stanovleniya cheloveka [Psychological content of a human professional achievement] / Yu. Povaryonkov. – М. : Izd-vo URAO, 2002. – 160 р.
19. Профессионализм современного педагога: методика оценки уровня квали¬фикации педагогических работников / под науч. ред. В. Д. Шадрикова. – М. : Логос, 2011. – 168 с.
Professionalizm sovremennogo pedagoga: metodika ocenki urovnya kvalifikacii pedagogicheskih rabotnikov [Modern teacher professionalism: the methodology of a teacher qualification level assessment] / pod nauch. red. V. Shadrikova. – M. : Logos, 2011. – 168 р.
20. Силласте Г. Г. Включенность вузовских преподавателей в научную деятель¬ность (сравнительный анализ) / Г. Г. Силласте // Вестн. Финан. акад. – 2008. – № 1. – С. 32–41.
Sillaste G. Vklyuchonnost vuzovskih prepodavateley v nauchnuyu deyatelnost (sravnitelnyy analiz) [The involvement of higher educational institution teachers into the scientific activity (comparative analysis)] / G. Sillaste // Bestn. Finans. akad. – 2008. – № 1. – P. 32–41.
21. Траверсе Т. М. Психологія викладацької роботи / Т. М. Траверсе. – К. : Наук. світ, 2009. – 269 с.
Traverse T. Psykhologiya vykladackoyi roboty [Teaching activity psychology] / T. Traverse. – K. : Nauk. svit, 2009. – 269 р.
22. Чуракова М. В. Научно-исследовательская деятельность преподавателя как условие повышения его профессиональной компетентности / М. В. Чуракова // Вест. Южно-Урал. гос. ун-та. – Сер. : Соц.-гуманит. науки. – 2006. – № 17. – Вып. 7. – P. 270–273.
Churakova M. Nauchno-issledovatelskaya deyatelnost prepodavatelya kak usloviye povysheniya ego professionalnoy kompetentnosti [The teacher scientific and research activity as a condition of professional competency improvement] / M. Churakova // Vestnik Yuzhno-Uralskogo gos. un-ta. – Ser. Soc.-gumanit. nauki. – 2006. – № 17. – Vyp. 7. – Р. 270–273.
23. Швалб Ю. Психологічні аспекти компетентнісного підходу в освіті / Ю. Швалб // Вища шк. – 2010. – № 1. – С. 31–36.
Shvalb Yu. Psyhologichni aspekty kompetentnisnogo pidhodu v osviti [Psycho¬logical aspects of a competence approach in education] / Yu. Shvalb // Vyshcha shk. – 2010. – № 1. – Р. 31–36.
24. Agthe M., Foersterling F. Success attributions and more: Multidimensional extensions of the sexual attribution bias to failure attributions, social emotions, and the desire for social interaction / M. Agthe, F. Foersterling // Personality and Social Psychology. – 2008. – Vol. 34 (12). – P. 1627–1638