ДІАГНОСТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕРШОКУРСНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Михайло Коць Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Микола Бабій Луцький національний технічний університет
  • Тамара Дучимінська Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-43-kot

Ключові слова:

психічне здоров’я, студенти, воєнний стан

Анотація

Мета. Емпіричне вивчення психічного здоров’я першокурсників ЗВО в умовах воєнного стану.

Методи. Для досягнення поставленої мети ми склали програму дослідження, до складу якої увійшли чотири діагностичні методики: опитувальник «Самооцінка станів тривожності, фрустрації, агресивності та ригідності» (адаптований варіант методики Г. Айзенка), тест «Стійкість до стресу», опитувальник для вимірювання локус контролю здоров’я (K. Wallston, B.S. Wallston, & R. Devellis) (адаптація Л. Карамушки, К. Терещенко, О. Креденцер), методика «Шкала позитивного ментального здоров’я» (Positive mental health scale (pmh-scale)) (J. Lukat, J. Margraf, R. Lutz, W.M. Van Der Veld, & E.S. Becker) (адаптація Л. Карамушки, О. Креденцер, К. Терещенко).

Результати. За результатами дослідження було виявлено, що більшість молодих людей раннього юнацького віку дотримуються амбівалентної позиції у виборі стратегії оцінки власних емоційних станів та дотримуються такої ж тактики у виборі варіантів підтримки та збереження психічного здоров’я в умовах воєнного стану. Вони ригідні у варіантах її зміни, оскільки такі дії перевірені на ефективність, а тому мають практичну цінність. Така стратегія поведінки допомагає утримувати рівень тривожності, стресостійкості та агресії на середніх показниках, зберігати внутрішній емоційний баланс та відчувати себе здоровим і щасливим. Інша частина респондентів, які взяли участь у нашому емпіричному дослідженні, тяжіють до крайніх варіантів контролю за власним фізичним станом. Юнаки з екстернальним локусом контролю більше покладаються на допомогу зовнішніх обставин, що стануть у нагоді для повернення внутрішньої гармонії. Студенти з інтернальним локусом контролю розраховують виключно на себе при виборі варіанту збереження психічного здоров’я. Яка із цих позицій є більш раціональною визначити складно, важливо, щоб вона була максимально ефективна у підтримці психічного здоров’я. Що і актуалізує дослідження окресленої проблематики.

Висновки. Проведене теоретико-емпіричне дослідження підтверджує ефективність запропонованої діагностичної програми психічного здоров’я першокурсників закладів вищої освіти в умовах воєнного стану. Перспективу подальших досліджень ми вбачаємо розробці програм емпіричного дослідження інших складових психічного здоров’я та залучення до дослідження осіб різного віку.

Посилання

Alfuzova, H. V., Naidonova, H. O., & Krotenko V. I. (2022). Osoblyvosti psykhichnoho zdorovia pershokursnykiv na etapi adaptatsii do profesiinoho navchannia v umovakh voiennoho stanu. [Peculiarities of Mental Health of Freshmen at the Stage of Adaptation to Professional Training in the Conditions of Martial Law] Habitus, 41, 278–283. http://nbuv.gov.ua/UJRN/habit_2022_41_51 [in Ukrainian].

Afanasieva, N. Ye. Osoblyvosti vzaiemozviazku sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii, stresostiikosti y zhyttieestiikosti u pershokursnykiv. [Особливості взаємозв’язку соціально-психологічної адаптації, стресостійкості й життєестійкості у першокурсників] Teoriia i praktyka pidhotovky konkurentospromozhnoho fakhivtsia yak vektor osvitnikh paradyhm : Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (30-33). 29-30 veresnia, 2022, roku, m. Ternopil) / Za zah. red. B. B. Buiaka, V. M. Chaiky, M. O. Orap. Ternopil, Ukraina : Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka. [in Ukrainian].

Hrekova, A. V., Burdina, Ya. F., Hridina, I. R., & Shyrykalova, A. O. (2023). Vplyv voiennoho stanu na adaptatsiiu studentiv pershoho kursu medychnoho universytetu. [The impact of martial law on the adaptation of first-year medical students] Odeskyi medychnyi zhurnal, 2, 111–117. https://doi.org/10.32782/2226-2008-2023-2-21 [in Ukrainian].

Dira, N.O., & Cherepiana, V. S. Doslidzhennia stanu zdorovia studentiv-pershokursnykiv v umovakh viiskovoho stanu. [Study of the health status of first-year students under martial law] Prodovolcha ta ekolohichna bezpeka v umovakh viiny ta povoiennoi vidbudovy: vyklyky dlia Ukrainy ta svitu: mat. mizhn. nauk.-prakt. konf., sektsiia 4: Yakist osvity ta humanitarna nauka v umovakh viiny ta hlobalnykh vyklykiv (284-288). 25 travnia, 2023, Kyiv, Ukraina. https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u381/sekciya_4_yakist_osviti_i_gumanitarna_nauka.pdf#page=284 [in Ukrainian].

Kordunova, N., Mudrak, I., & Dmytriiuk N. (2021). Osoblyvosti zhyttiestiikosti ta adaptyvnosti studentiv u kryzovykh sytuatsiiakh. [Features of students' resilience and adaptability in crisis situations] Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 38, 96–109. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-96-109 [in Ukrainian].

Kostruba, N., & Fishchuk, O. (2023). Psykhichne zdorovia v umovakh kryzy. [Peculiarities of Mental Health of Freshmen at the Stage of Adaptation to Professional Training in the Conditions of Martial Law]. Lutsk: Vezha-Druk. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23402 [in Ukrainian].

Lypiuk, A., & Zakharenko, L. (2023). Kharakterystyka nastroiu kursantiv-pershokursnykiv pid chas oflain navchannia v umovakh voiennoho stanu. [Characteristics of the mood of first-year cadets during offline training under martial law] Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 73(3), 97–105. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-73-3-97-105 [in Ukrainian].

Mikheieva, L., & Kuleshova, O. (2023). Henderni osoblyvosti proiavu tryvozhnosti v studentiv-pershokursnykiv v umovakh viiny. [Gender peculiarities of anxiety manifestation in first-year students in war conditions] Psychology Travelogs, 3, 28–39. https://doi.org/10.31891/PT-2023-3-3 [in Ukrainian].

Neporada, I. (2023). Adaptatsiia studentiv-pershokursnykiv do dystantsiinoho navchannia v umovakh voiennoho stanu. [Adaptation of first-year students to distance learning under martial law] Imidzh suchasnoho pedahoha, 1, 39–44. URL: http://surl.li/oupto [in Ukrainian].

Nikitina, O. P. Vplyv viiny na stan zdorovia i zhyttiediialnist zdobuvachiv vyshchoi osvity [The impact of war on the health and life of higher education students]. Osvitnii protses v umovakh voiennoho stanu v Ukraini : materialy vseukrainskoho naukovo-pedahohichnoho pidvyshchennia kvalifikatsii (319-321). 3 travnia – 13 chervnia, 2022 roku. Odesa, Ukraina : Vydavnychyi dim «Helvetyka». http://surl.li/oupto [in Ukrainian].

Nikitina, O. P. (2023). Psykholohichnyi vplyv viiny na obraz zhyttia osobystosti suchasnoho studenta. [The psychological impact of war on the lifestyle of a modern student]. Habitus, 48, (120–124). https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.48.21 [in Ukrainian].

Patel, V., Saxena, S., Lund, C. Kohrt, B., et al. (2023). Transforming mental health systems globally: principles and policy recommendations. Health policy, 402 (10402), 656-666. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00918-2

Priebe, S., Bogic, M., Ajdukovic, D., Franciskovic, T., Galeazzi, G. M., & Kucukalic, A., et al. (2010). Mental disorders following war in the Balkans a study in 5 countries. Arch. Gen. Psychiatry, 67, 518–528. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry

Shaw, J.A. (2003). Children exposed to war/terrorism. Clin Child Fam Psychol Rev, 6(4), 237–246. https://doi.org/10.1023/b:ccfp.0000006291.10180.bd

Slone, M., & Mann, S. (2016). Effects of war, terrorism and armed conflict on young children: a systematic review. Child Psychiatry Hum Dev, 47(6), 950–965. https://doi.org/10.1007/s10578-016-0626-7

Uhlhaas, P.J., Davey, C.G., Mehta, U.M. et al. (2023). Towards a youth mental health paradigm: a perspective and roadmap. Mol Psychiatry, 28, 3171–3181 https://doi.org/10.1038/s41380-023-02202-z

Завантаження

Опубліковано

2024-06-24

Як цитувати

Коць , М., Бабій , М., & Дучимінська , Т. (2024). ДІАГНОСТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕРШОКУРСНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Психологічні перспективи, 43, 103-119. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-43-kot

Схожі статті

261-267 з 267

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.