ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІВ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ АЛЬТРУЇЗМУ
Ключові слова:
альтруїзм, корекційні педагоги, ціннісні орієнтації, спрямованість особистості, порівняльний аналіз, критерій ШеффеАнотація
Проведено порівняння особистісних показників корекційних педагогів і вчителів загальноосвітніх шкіл. Згідно з результатами порівняльного аналізу показників у групах корекційних педагогів і педагогів загальноосвітніх шкіл установлено, що: 1) у групі корекційних педагогів вищий рівень прояву альтруїстичної спрямованості; 2) у групі корекційних педагогів переважає спрямованість на практичну діяльність, а в педагогів загальноосвітньої школи – спрямованість на спілкування; 3) корекційні педагоги більше орієнтовані на працю та її результат, на альтруїзм і домінувальну позицію у своєму оточенні. Учителі загальноосвітніх навчальних закладів натомість націлені на процес діяльності, отримання матеріальних благ, егоїзм, що веде до свободи; 4) визначено методи, якими послуговуються педагоги для досягнення своїх життєвих цілей. Так, учителі загальноосвітніх шкіл досягають упевненості в собі, якщо почуваються достатньо освіченими, тому пріоритетним способом досягнення своїх цілей вважають пізнання й комунікацію. Корекційні педагоги як стратегію своєї діяльності обирають терпимість. За рахунок співчутливого ставлення до інших, свого альтруїзму, готовності на романтичні альтруїстичні вчинки, інколи пов’язані навіть з небезпекою, вони здобувають собі прихильність серед оточення, визнання. Далі у своїй практичній діяльності вони використовують свій альтруїзм для досягнення позиції домінування, влади, яка опирається на набутий авторитет, щоб через тривалу працю досягнути бажаною результату – корекції розвиткових відхилень учня. Згідно з результатами порівняльного аналізу за критерієм Шеффе встановлено, що в корекційних педагогів із середнім рівнем альтруїзму вищий рівень прояву терпеливості, чуйності й спрямованості на справу, ніж у групах педагогів із високим і низьким рівнями альтруїзму.
Посилання
Bjeljen’ka G. V. Vyhovatel’ ditej doshkil’nogo viku: stanovlennja fahivcja v umovah navchannja [Mentor of preschool children, becoming a specialist in terms of training] / G. V. Bjeljen’ka. – Kiev : Svitych, 2006. – 304 p.
2. Ильин Е. П. Психология помощи. Альтруизм, эгоизм, эмпатия / Е. Ильин. – СПб. : Питер, 2013. – 304 с.
Il’yin E. P. Psyhologyja pomoshhi. Al’truizm, egoizm, empatija [Psychology of assistance. Altruism, selfishness, empathy] / E. Il’yin. – SPb. : Piter, 2013. – 304 p.
3. Майерс Д. Социальная психология / Д. Майерс. – СПб. : Питер, 1998. – 688 с.
Majers D. Socyal’naja psyhologyja [Social psychology] / D. Majers. – SPb. : Piter, 1998. – 688 p.
4. Мудрик А. Б. Психологічні особливості професійної компетентності май¬бут¬ніх педагогів / А. Б. Мудрик // Психол. перспективи. – 2014. – Вип. 23. – С. 215–226.
Mudryk A. B. Psychologichni osoblyvosti profesijnoji kompetentnosti majbutnich pedagogiv [Psychological features of teacher’s professional competence] / A. B. Mudryk // Psychol. prospects. – 2014. – No 23. – P.215–226.
5. Назарова Н. М. Профессиональная деятельность и личность педагога системы специального образования // Специальная педагогика / под ред. Н. М. Захаровой. – М. : Изд. центр «Академия», 2004. – С. 157–162.
Nazarova N. M. Professional’naja dejatel’nost’ i lichnost’ pedagoga sistemy specyal’nogo obrazovanija [Professional activities and personality of the teacher of special education] // Specyal’naja pedagogika / pod red. N. M. Zaharovoj. – Moscov : Izd. centr «Akademyja», 2004. – P. 157–162.
6. Практическая психодиагностика. Методики и тесты ; учеб. пособие / ред. и сост. Д. Я. Райгородский. – Самара : СИПКРО, 2001. – 648 c.
Prakticheskaja psyhodiagnostika. Metodiki i testy [Practical psychodiagnostics. Methods and tests] / Uchebnoje posobiye / red. i sost. D. Ja. Rajgorodskyj. – Samara : SIPKRO, 2001. – 648 p.
7. Carroll D. Helping teachers become teacher educators / In D. Carroll, H. Featherstone, J. Featherstone, S. Feiman-Nemser & D. Roosevelt (Eds.). Transforming teacher education: Reflections from the field. – Cambridge, MA : Harvard Education Press, 2007. – P. 181–202.
8. Cooper B. ‘Teachers as Moral Models? The Role of Empathy in Teacher / Pupil Relationships’. – PhD thesis. – Leeds Metropolitan University, London : Continuum, 2002. – 112 p.
9. Gordon M. Roots of empathy mentor’s manual / Ontario : Early Years, 2005. – 189 p.