ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ У ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ДІАГНОСТИЧНО-ДОСЛІДНИЦЬКИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Тамара Дучимінська Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Михайло Коць Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Анна Кульчицька Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-duc

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами, емоційний інтелект, соціальні навички.

Анотація

Мета. Стаття присвячена дослідженню особливостей прояву соціальних навичок та рівня розвитку емоційного інтелекту у дітей, що мають особливі освітні потреби. Теоретичний аналіз, систематизація наукових джерел дозволила констатувати наступне: емоційна сфера, емоційний інтелект дітей з особливими потребами має свої особливості - зниження можливостей довільної регуляції поведінки, підвищена збудливість, або навпаки загальмованість; до структури емоційного інтелекту входять самосвідомість, самоконтроль, мотивація та соціальні навички; соціальні навички – це сукупність орієнтирів і сформованих дій, що дозволяють дитині успішно соціалізуватися (прояв почуттів та емоцій, навички міжособистісної взаємодії, ситуативне регулювання емоцій, тощо).

Методи. Емпірична частина дослідження ґрунтувалася методиках: «Діагностика емоційного інтелекту» Н. Холла; «Опитувальник ЕмІн» Д. Люсіна та «Опитувальник соціальних навичок» А. Гольштейна.

Результати. У результаті дослідження розвитку емоційного інтелекту та соціальних навичок дітей з особливими освітніми потребами вдалося встановити наступне. Інтегративний показник емоційного інтелекту дітей з особливими освітніми потребами має переважно низький рівень сформованості. Досліджуваним притаманні низький рівень самоконтролю емоцій та усвідомленні емоцій. Показники внутрішньо-особистісного емоційного інтелекту демонструють, що в більшості вибірки дослідження переважає середній рівень розвитку, що характеризується розумінням власних емоцій та здатністю управління ними. Респонденти мають певні здібності до контролю експресії, здатності контролювати зовнішні прояви своїх емоцій. Дослідження міжособистісного емоційного інтелекту дозволило констатувати низький рівень розвитку цього показника. Досліджувані мають складності у розумінні почуттів і намірів інших людей. Дослідження соціальних навичок опитаних продемонструвало високий рівень розвитку цього показника, який характеризується початковими навичками, навичками реакції на думку іншої людини, навичками планування майбутніх дій, навичками альтернатив агресивної поведінки. Водночас, навички самовираження у спілкуванні у досліджуваних мають показники низького рівня розвитку.

Висновки. Здійснене дослідження дало можливість визначити особливості емоційного інтелекту та соціальних навичкок у дітей з особливими освітніми потребами. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні динаміки змін структурних компонентів емоційного інтелекту та у розробленні психокорекційних програм, спрямованих на розвиток емоційного інтелекту та соціальних навичок.

Посилання

Gavrilyuk, N.. Kulchitska, A. (2019). Fenomenologіya sotsіalnoї dezadaptatsії: teoretichniy aspekt [Phenomenology of social maladaptation: theoretical aspect]. Osobistіst і suspіlstvo: metodologіya ta praktika suchasnoї psikhologії : materіali VІ Mіzhnar. nauk.-prakt. іnternet-konf – Personality and society: methodology and practice of modern psychology: materials VI International. scientific-practical internet conference. (S. 13-15) Lutsk: PP Іvanyuk V. P. [in Ukrainian].

Golysheva, I. A. Sbitneva, E. S. (2016). K voprosu o diagnostike sotsialnoy kompetentnosti u mladshikh shkolnikov [On the issue of diagnosing social competence in younger schoolchildren]. Molodoy uchenyy – Young scientist, 3, 802–805 [in Russian].

Goldshteyn, A. P., Sprafkin, A. P. (1999). Razvitiye navykov podrostka [Adolescent skills development]. Moskva: Nauka. [in Russian].

Ekzhanova, E. A. (2004). Konsultirovaniye semi po povodu slozhnostey vo vzaimootnosheniyakh s detmi [Counseling families about difficulties in relationships with children]. E. G. Silyayeva (Red.), Psikhologiya semeynykh otnosheniy s osnovami semeynogo konsultirovaniya – Psychology of family relations with the basics of family counseling (s. 166–185). Moskva: Akademiya [in Russian].

Zashchirinskaya, O. V. (2007). Psikhologiya detey s zaderzhkoy psikhicheskogo razvitiya [Psychology of children with mental retardation]. Sankt-Peterburg: Rech [in Russian].

Korobeynikov, I. A. (2012). Narusheniya razvitiya i sotsialnaya adaptatsiya [Developmental disorders and social adaptation]. Moskva: PER SE [in Russian].

Kots, M., Vashchenya, G., Kuzmich, O. (2021). Gendernі osoblivostі emotsіynogo іntelektu dіtey z osoblivimi osvіtnіmi potrebami [Gender features of emotional intelligence of children with special educational needs]. Psikhologіya: realnіst і perspektivi – Psychology: reality and prospects, 16, 98–105 https://doi.org/10.35619/praprv.v1i16.218 [in Ukrainian].

Kots, M., Duchimіnska, T., Polіkarchik, S. (2021). Gendernі vіdmіnnostі povedіnkovogo komponentu sotsіalnogo іntelektu dіtey z osoblivimi osvіtnіmi potrebami [Gender differences in the behavioral component of social intelligence of children with special educational needs]. Psikhologіchnі perspektivi – Psychological Prospects Journal, 37, 96-111 https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-96-110 [in Ukrainian].

Kulchitska, A.. Tereshchenko, V. (2017). Do pitannya emotsіynikh proyavіv ta emotsіynikh reaktsіy osobistostі [On the issue of emotional manifestations and emotional reactions of the individual]. Osobistіst і suspіlstvo: metodologіya ta praktika suchasnoї psikhologії: materіali ІV mіzhnarodnoї naukovo-praktichnoї Іnternet-konferentsії – Personality and society: methodology and practice of modern psychology: materials of the IV international scientific-practical Internet conference (s. 22-25). Lutsk: PP Іvanyuk V.P. [in Ukrainian].

Kuteyeva, V. P. (2012). Emotsionalnyy intellekt kak osnova uspeshnosti v professionalnoy deyatelnosti [Emotional intelligence as the basis for success in professional activities]. Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika – Domestic and foreign pedagogy, 3 (6), 59–65 [in Russian].

Nosenko, E. L. Kovriga, N. V. (2003). Emotsіyniy іntelekt: kontseptualіzatsіya fenomenu, osnovnі funktsії [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, basic functions]. Kyiv: Vishcha shkola [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2022-05-30

Як цитувати

Дучимінська , Т., Коць , М., & Кульчицька , А. (2022). ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ У ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ДІАГНОСТИЧНО-ДОСЛІДНИЦЬКИЙ АСПЕКТ. Психологічні перспективи, 39, 99-111. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-duc

Схожі статті

1-10 з 421

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.