ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПОНЯТІЙНИХ СХЕМ ІЄРАРХІЧНОГО ТИПУ МЕТОДАМИ СТАТИСТИКИ

Автор(и)

  • Mukola Holovin Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Nelia Holovina Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

пізнавальна схема, пізнавальна структура, ієрархічна понятійна конструкція, статистичні розподіли, метод моментів.

Анотація

Проведено статистичні дослідження часових закономірностей формування структури знань ієрархічного типу у великих груп студентів. Упроваджувалась ідея покращення ефективності навчання завдяки застосуванню завдань на конструювання понятійних схем ієрархічного типу. Розроблено оригінальну тренінгову програму для автоматизації навчальних дій та для експери­мен­тальних досліджень цього процесу. Під час дослідження аналізувалися розпо­діли часу, витраченого студентами на побудову понятійних ієрархій. Показано, що ці розподіли добре апроксимуються сумою нормальних кривих, що зміщені одна відносно одної за шкалою часу. Кожен окремий нормальний контур являв собою окремий рівень сформованості понятійних схем. У кожній наступній спробі виконання завдання експериментальний розподіл змінював свою форму. Показано, що процес формування знань великими групами студентів може бути представлений через оригінальний механізм «перекачки» площ від нормальних контурів довготривалого виконання до контурів швидкісного виконання завдань. Саме цей механізм пояснює зміну форми експериментального розподілу. Для інтегральних оцінок у тенденціях зміни форми контурів розподілів часу, що його студенти витратили на побудову понятійних ієрархій, використано моди­фіко­ваний статистичний метод моментів. Оригінальність підходу полягала в тому, що, на відміну від стандартного методу моментів, пропонувалося розгля­дати не окремі інтегральні характеристики, а їх залежності від номера спроби. Дослід­жено трансформації форми експериментального розподілу від спроби вико­нання завдання через залежності від номера спроби: центра ваги розподілу, його дисперсії, асиметрії та гостровершинності. Запропоновано математичну апроксимацію процесу зміни положення центра ваги розподілу. Показано, що тенденція трансформації експериментального контуру розподілу така: центр ваги розподілу плавною кривою рухається в бік швидкісного виконання завдань, дисперсія зменшується, форма розподілу наближається до нормальної. Нор­мальна форма експериментального розподілу вказує на завершення процесу формування структури знань.

 

Біографії авторів

  • Mukola Holovin, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри вищої математики та інформатики Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

  • Nelia Holovina, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    здобувач, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Посилання

1. Miller George A. The Magical Number Seven, Plus or Minus Two / A. Miller George // The Psychological Review. – 1956. – Vol. 63. – Issue 2. – P. 81–97.
2. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования / М. А. Холодная. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с.
Kholodnaya M. A. Psychology of intelect: paradoxes of research [Psychology of intelect: paradoxes of research] / M. A. Kholodnaya. – SPb. : Piter, 2002. – 272 p.
3. Чуприкова Н. И. Психология умственного развития: принцип дифференциации / Н. И. Чуприкова. – М. : Столетие, 1997. – 478 с.
Chuprikova N. I. Psichologiya umstvennogo razvitiya: Printcip differentciatcii [Psychology of intelectual development: principle of differentiation] / N. I. Chuprikova. – Moscow : Stoletie, 1997. – 478 p.
4. Головін М. Б. Автоматизація навчання програмуванню в контексті кон¬струювання ієрархічних програмних структур / М. Б. Головін, О. І. Сомик // Інформаційні технології в освіті. – Херсон, 2011. – Вип. 10. – С. 58–63.
Holovin M. B. Avtomatyzatsiya navchannya prohramuvannyu v konteksti konstruyuvannya ierarkhichnykh prohramnykh struktur [Automatization of programming education in the context of hierarchical program structrures construction] / M. B. Holovin, O. I. Somik // Information Technologies in Education. – Kherson, 2011. – Vol. 10. – P. 58–63.
5. Головін М. Б. Дослідження процесів навчання на основі аналізу моментів статистичних розподілів швидкостей навчальних дій (на матеріалах ви¬вчення інформатики) / М. Б. Головін // Психологічні перспективи. – Луцьк, 2011. – Вип. 18. – С. 62–72.
Holovin M. B. [Investigation of learning process based on analyse of statistic moment velocity distributions of learning actions (on the materials of computer science learning)] / M. B. Holovin // Psychological perspectives. – Luck, 2011. – Issue 18. – P. 62–72.
6. Крамер Г. Математические методы статистики / Г. Крамер. – М. : Мир, 1975. – 648 с.
Kramer H. Matematicheskie metody statistiki [Mathematical Methods of Statistics] / H. Kramer. – M. : Mir, 1975. – 648 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Holovin, M., & Holovina, N. (2015). ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПОНЯТІЙНИХ СХЕМ ІЄРАРХІЧНОГО ТИПУ МЕТОДАМИ СТАТИСТИКИ. Психологічні перспективи, 26, 61-72. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/72

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають