ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-141-154Ключові слова:
прагнення до досконалості, юнаки, сім’я, особистість, суб’єкт, діяльність, вплив.Анотація
Мета. У статті розкрито теоретичний аналіз психологічних особливостей перфекціонізму у юнацькому віці. Мета статті полягає в теоретичному аналізі психологічних особливостей перфекціонізму у юнацькому віці. Методи. В основу дослідження покладено теоретичні методи: аналіз, синтез та узагальнення наукових джерел із проблем вивчення перфекціонізму та психологічних особливостей юнацького віку. Результати. До результатів належить теоретичний аналіз базових позицій вивчення перфекціонізму в осіб юнацького віку. Представлено огляд досліджень різних науковців до причин виникнення перфекціоністських тенденцій. Стаття містить опис деяких вікових особливостей виникнення і розвитку перфекціонізму. Проведений аналіз наукової літератури вказує на те, що батьки мають істотний вплив на розвиток перфекціонізму у дітей. Доведено, що проблема перфекціонізму досить нова в українській науковій літературі, і наявність потреби дослідження перфекціонізму вимагає більш глибокого аналізу цього феномену на сучасному етапі розвитку психологічної науки в Україні. Також стаття містить детальний опис психологічних особливостей періоду юнацтва, зокрема, новоутворень у юнацькому віці та кризи ідентичності. Описані окремі індивідуально-типологічні передумови розвитку перфекціонізму. Зазначено актуальність вивчення перфекціонізму саме в юнацькому віці. У статті визначено, що кожен тип перфекціонізму має вплив на формування особистості юнаків. Ступінь вираженості кожного типу перфекціонізму в юнацькому віці є різним. Констатовано, що найбільш представленим є високий рівень перфекціонізму, орієнтованого на себе в осіб юнацького віку. Висновки. У висновках зазначено, що перфекціонізм як психологічний феномен має значний вплив на формування особистості. Для юнацького віку є характерними завищені вимоги до себе, тому юнаки вважають, що оточуючі пред’являють їм завищені вимоги. Відповідно до наукових досліджень, високий рівень перфекціонізму, орієнтованого на себе, найбільш характерний для осіб юнацького віку.Посилання
Bozhovich, L. (1997). Problemy formirovaniya lichnosti [Personality formation problems]. «MODEK». Voronezh [in Russian].
Beskova, T. V. (2012). Vzaimosvyaz' perfektsionizma so sposobami reagirovaniya na uspekh i neudachu drugogo [The relationship of perfectionism to ways of responding to the success and failure of another]. Sovremennyye problemy nauki i obrazovaniya - Modern problems of science and education, 2 [in Russian].
V'yunova, N. I. (2015). Obzor issledovaniy, posvyashchennykh interpersonal'nomu aspektu perfektsionizma [A review of research on the interpersonal dimension of perfectionism]. Nauchno-meditsinskiy vestnik Tsentral'nogo Chernozem'ya - Scientific Medical Bulletin of the Central Black Earth Region, 59, 22−27 [in Russian].
Garanyan, N. G. (2006). Perfektsionizm i psikhicheskiye rasstroystva (obzor zarubezhnykh empiricheskikh issledovaniy) [Perfectionism and Mental Disorders (Review of Foreign Empirical Research)]. Terapiya psikhicheskikh rasstroystv - Therapy for mental disorders, 1, 23–31 [in Russian].
Garanyan, N. G. (2009). Psikhologicheskiye modeli pefektsionizma [Psychological models of pefectionism]. Voprosy psikhologii - Psychology issues, 5, 74–83 [in Russian].
Gorskaya, G. B. (2013). Perfektsionizm roditeley i stili roditel'skogo vospitaniya kak regulyatory motivatsii i trevozhnosti yunykh shakhmatistov 7-11 let [Parental perfectionism and parenting styles as regulators of motivation and anxiety in young chess players 7-11 years old]. Fizicheskaya kul'tura, sport – nauka i praktika - Physical culture, sports - science and practice, 3, 51−55 [in Russian].
Hulyas, I. A. (2007). Perfektsionist·sʹki nastanovy yak chynnyk profesiynoyi hotovnosti maybutnikh praktychnykh psykholohiv [Perfectionist guidelines as a factor in the professional readiness of future practical psychologists]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsʹk [in Ukrainian].
Zasyekina, L. V. (2013). Psykholinhvistyka, movlennyeva diyalʹnistʹ, osobystistʹ: spivvidnoshennya ponyatʹ u konteksti movlennyevoyi genezy dytyny [Psycholinguistics, speech activity, personality: the relationship of concepts in the context of the speech genesis of the child]. Humanitarnyy visnyk Pereyaslav-Khmelʹnytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Hryhoriya Skovorody - Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda, 15, 83–85 [in Ukrainian].
Ilin, E. (2011). Rabota i lichnost. Trudogolizm, perfektsionizm, len [Work and personality. Workaholism, perfectionism, laziness]. Piter [in Russian].
Kononenko, O. I. (2015). Henderni osoblyvosti proyaviv perfektsionizmu osobystosti [Gender features of manifestations of personality perfectionism.]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Seriya Psykholohiya - Bulletin of ONU named after II Mechnikov. Series Psychology, 2 (36), 99–105 [in Ukrainian].
Krayg, G. (2011). Psikhologiya razvitiya [Developmental psychology]. Piter [in Russian].
Larskikh, M. V. (2015). Individual'no-tipologicheskiye determinanty perfektsionizma studenta [Individual-typological determinants of student perfectionism]. Izvestiya Voronezhskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta - Izvestiya Voronezh State Pedagogical University, 2 (267), 227–231 [in Russian].
Leont'yev, D. A. (2001). Lichnostnaya zrelost' kak oposredstvovaniye lichnostnogo rosta [Personal maturity as a mediation of personal growth]. Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya razvitiya - Cultural-historical developmental psychology, 154–161. Moskva: Smysl [in Russian].
Loza, O. O. (2015). Osoblyvosti perfektsionizmu yak osobystisnoyi rysy derzhavnykh sluzhbovtsiv [Features of perfectionism as a personal trait of civil servants]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Menegetti, A. (2004). Psikhologiya lidera. «Ontopsikhologiya» [Leader psychology. Ontopsychology]. Moskva [in Russian].
Motruk, T. O., Vertelʹ, A. V. (2019). Osoblyvosti perfektsionizmu v yunatsʹkomu vitsi [Features of perfectionism in adolescence]. Aktualʹni problemy psykholohiyi. Psykholohiya obdarovanosti - Current problems of psychology. Psychology of giftedness, 4, 182–192 [in Ukrainian].
Savenkov, A. I. (2004). Put' k odarennosti: issledovatel'skoye povedeniye doshkol'nikov [The Path to Giftedness: Exploratory Behavior in Preschoolers]. Piter [in Russian].
Chepurna, H. L. (2009). Perfektsionizm yak chynnyk sotsialʹnoyi aktyvnosti molodi [Perfectionism as a factor of social activity of youth]. Visnyk Chernihivsʹkoho pedahohichnoho universytetu - Bulletin of Chernihiv Pedagogical University, 74, 172–177 [in Ukrainian].
Chepurna, H. L. (2015). Osoblyvosti proyavu sotsialʹno prypysanoho perfektsionizmu molodi [Features of manifestation of socially ascribed perfectionism of youth]. Visnyk Chernihivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu. Psykholohichni nauky - Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Psychological sciences, 126, 171–175 [in Ukrainian].
Shlyapnikova, I. A. (2010). Vzaimosvyaz' ego-identichnosti i lichnostnoy zrelosti [The relationship between ego-identity and personal maturity]. Candidate’s thesis. Chelyabinsk [in Russian].
Shtepa, O. S. (2008). Osobystisna zrilistʹ. Modelʹ. Opytuvalʹnyk. Treninh [Personal maturity. Model. Questionnaire. Training]. Lʹviv [in Ukrainian].
Blatt, S. (1982). Dependency and self-criticism: psychological dimensions of depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology,50, 113–124.
Fatih, C. (2009). Predicting the students’ perfectionism from their parents’ perfectionism. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 3, 4260–4266.
Hewitt, P. (1991). Perfectionism in the Self and Social context: conceptualization, assessment and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (3), 456–470.
Hollender, M. H. (1965). Perfectionism. Comprehensive Psychiatry, 6, 94−103.
Stober, J., Otto, R. (2006). Positive Conception of perfectionism. Approaches. Evidence. Challenges. Personality and Social Psychology Rewier, 10, 295–319.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Марчук С.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.