СУБ’ЄКТИВНА ВИЧЕРПАНІСТЬ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ТА ОСОБИСТІСНІ РЕСУРСИ ПОДОЛАННЯ СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ

Автор(и)

  • Anastasiia Bolshakova Харківська державна академія культури

Ключові слова:

особистісна реалізованість, особистісний потенціал, суб’єктивна вичерпаність, ресурси подолання, складні життєві ситуації.

Анотація

У статті розглянуто взаємозв’язок між суб’єктивною вичерпаністю осо­бис­тісного потенціалу (особистісною реалізованістю) та рівнем розвитку особис­тісних ресурсів подолання складних життєвих ситуацій. Особистісну реалізо­ваність визначено як психічний образ, у якому відображено суб’єктивно незадо­вільну оцінку результатів, перебігу та перспектив реалізації особистісного по­тен­ціалу. Обґрунтовано, що цей психічний образ пов’язаний зі стагнацією про­цесу життєвого самоздійснення та фрустрацією потреби у досягненні життєвого успіху на трьох етапах життєвого шляху: у минулому, теперішньому та майбутньому. Показано, що феноменологію особистісної реалізованості (вичер­па­ності) скла­дають: екзистенційна фрустрація, переживання «втрачених можли­востей», не­га­тивна оцінка власної активності, низька продуктивність плану­ван­ня, песи­міс­тичні прогнози, відчуття безперспективності. Для діагностики цього фено­мену використано авторський «Опитувальник особистісної реалізова­ності». Факторна структура цієї методики дає змогу вивчати описаний конструкт у трьох вимірах: минулому, теперішньому, майбутньому. Шкала «Поточний момент» характеризує уявлення про ненасиченість сьогодення важливими справами, низький рівень активності, незадоволення повнотою використання особистісних ресурсів. Шкала «Перспектива» описує негативні прогнози реалізації важливих планів, відсут­ність значущих задумів та проектів, слабке прагнення до особис­тісного зростан­ня. Шкала «Ретроспектива» характеризує низький рівень досяг­нення життєвого успіху, неповне використання особистісних ресурсів, неефек­тив­ність життєвого планування у минулому, незадоволення досягнутими ре­зульта­тами самореалі­зації. Проведено дослідження взаємозв’язку особистісної реалізованості з ре­сурсами подолання складних життєвих ситуацій. З’ясовано, що низький рівень особистісної реалізованості (суб’єктивної вичерпаності) пов’язаний зі здатнос­тями людини долати життєві труднощі: життєстійкістю, толерантністю до невизначеності, конструктивним копінгом.

 

Біографія автора

  • Anastasiia Bolshakova, Харківська державна академія культури

    доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної психології Харківської державної академії культури

Посилання

1. Большакова А. М. Опитувальник особистісної реалізованості / А. М. Больша¬кова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія : зб. ст. – Ялта : РВВ КГУ, 2010. – Вип. 28, ч. 1. – С. 14–24.
Bol’shakova, A. M. Opytuval’nyk osobystisnoyi realizovanosti [Personal realization questionnaire] / A. M. Bol’shakova // Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity. Ser. : Pedahohika i psykholohiya : zb. st. – Yalta : RVV KHU, 2010. – Vyp. 28, ch. 1. – P. 14–24.
2. Большакова А. М. Особистісна реалізованість людини в онтогенезі : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : спец. 19.00.07 / Большакова А. М. – Запоріжжя, 2011. – 37 с.
Bol’shakova A. M. Osobystisna realizovanist’ lyudyny v ontohenezi [The human personality realization in ontogenesis] : avtoref. dys. ... d-ra psykhol. nauk : spets. 19.00.07 / A. M. Bol’shakova. – Zaporizhzhya, 2011. – 37 p.
3. Водопьянова Н. Е. Психодиагностика стресса / Н. Е. Водопьянова. – СПб. : Питер, 2009. – 336 с.
Vodop’yanova N. E. Psykhodyahnostyka stressa [Psychological diagnostics of stress] / N. E. Vodop’yanova. – SPb. : Pyter, 2009. – 336 p.
4. Гусев А. И. Толерантность к неопределенности : проблематика исследований / А. И. Гусев // Практична психологія та соціальна робота. – 2007. – № 8. – С. 75–80.
Husev A. Y. Tolerantnost’ k neopredelennosty: problematyka yssledovanyy [To¬lerance to the ambiguity: problems of researches] / A. Y. Husev // Praktychna psykholohiya ta sotsial’na robota. – 2007. – № 8. – P. 75–80.
5. Леонтьев Д. А. Тест жизнестойкости / Д. А. Леонтьев, Е. И. Рассказова. – М. : Смысл, 2006. – 63 с.
Leont’ev D. A. Test zhyznestoykosty [Test of hardiness] / D. A. Leont’ev, E. Y. Rasskazova. – M. : Smysl, 2006. – 63 p.
6. Осухова Н. Г. Психологическая помощь в трудных и экстремальных си¬туациях / Н. Г. Осухова. – М. : Академия, 2007. – 288 с.
Osukhova N. H. Psykholohycheskaya pomoshch’ v trudnykh y ekstremal’nykh sytuatsyyakh [A psychological help in the difficult and extreme situations] / N. H. Osukhova. – M. : Akademіya, 2007. – 288 p.
7. Солдатова Г. У. Психодиагностика толерантности личности / Г. У. Солдатова [и др.]. – М. : Смысл, 2008. – 172 с.
Soldatova H. U. Psykhodyahnostyka tolerantnosty lychnosty [Psychological diagnostics of personality tolerance] / H.U. Soldatova [і dr.]. – M. : Smysl, 2008. – 172 p.

Завантаження

Опубліковано

2017-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Bolshakova, A. (2017). СУБ’ЄКТИВНА ВИЧЕРПАНІСТЬ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ТА ОСОБИСТІСНІ РЕСУРСИ ПОДОЛАННЯ СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ. Психологічні перспективи, 26, 30-40. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/69

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.