ЕМПІРИЧНІ РЕФЕРЕНТИ ЕМОЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ ПРОФЕСІОНАЛА

Автор(и)

  • Ольга Лазорко Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Тетяна Шевцова Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-159-173

Ключові слова:

безпека особистості, професійна діяльність, схильність до стресу, самооцінка, базові емоції, професійне вигорання

Анотація

Мета. У статті пропонується визначення місця емоційної безпеки в структурі професійної безпеки особистості, а також емпіричних референтів емоційної безпеки. Важливим завданням бачиться визначення зв’язків загального емоційного фону та схильності до стресу з самооцінкою та професійним вигоранням за трьома шкалами: емоційне виснаження, деперсоналізація та редукція особистих досягнень; ми припускаємо, що емоційна безпека особистості пов’язана із специфікою професійної діяльності: роботою з людьми або з документами, керівною діяльністю тощо. Методи. З метою вивчення психологічних особливостей прояву емоційної безпеки особистості, зокрема таких емпіричних референтів як схильність до стресу, емоційна виснаженість, деперсоналізація, редукція професійних досягнень, вираженість базових емоцій та рівень самооцінки, нами було використано наступні психодіагностичні методики: «Визначення ступеня схильності до стресу» (за Є. О. Тарасовим); «Професійне вигорання» (за К. Маслач, С. Джексон в адаптації Е. Водоп’янової); «Шкала диференціальних емоцій» (за К. Ізардом); «Визначення рівня своєї самооцінки» (за Г.М. Казанцевою). Результати. Емоційна безпека професіонала розглядається як почуття впевненості щодо володіння внутрішніми психологічними ресурсами для протистояння загрозам і небезпекам, пов’язаним з професійною діяльністю. З одного боку, емоційна безпека професіонала підтримується внутрішніми психологічним ресурсам, а з іншого боку, безпечним середовищем і довірливими стосунками в організації. Якщо розглянути ресурси емоційної безпеки через призму небезпеки, то схильність до стресу, емоційний фон, рівень професійного вигорання та рівень самооцінки гіпотетично можуть бути тими емпіричними референтами, які дозволять виявити наявність чи відсутність цих ресурсів. Представлено результати дослідження, метою якого було вивчення зв’язку схильності до стресу та загального емоційного фону з рівнем самооцінки та професійним вигоранням. Доведено, що стан емоційної безпеки пов’язаний не стільки з психологічними особливостями досліджуваних, скільки з специфікою провідної професійної діяльності: роботою з документами, роботою з людьми, змішана форма (люди та документи), а також керівною діяльністю. Висновки. Встановлено значимі статистичні взаємозв’язки між показниками базових емоцій та показниками професійного вигорання (емоційне виснаження, деперсоналізація, редукція професійних досягнень) і рівнем самооцінки та між показниками професійного вигорання та стресостійкістю і рівнем самооцінки працівників комерційної організації. Подальше вивчення феномену емоційної безпеки особистості професіонала бачиться в контексті організаційного середовища та міжособистісної взаємодії персоналу організації. Важливим завданням та викликом для організаційних психологів сьогодні є віднайдення ефективних інструментів та програм забезпечення емоційної стабільності та безпеки персоналу на робочому місці, що, безумовно, є перспективним напрямком подальших досліджень.

Біографії авторів

Посилання

Bar-Tal, D., & Jacobson, D. (1998). A psychological perspective on security. Applied Psychology: An International Review, 47(1), 59–71. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1998.tb00013.x

Blatz W.E. (1966). Human security: Some reflections. Toronto: University of Toronto Press.

Christopher J. Collins and Ken G. Smith (2006). Knowledge Exchange and Combination: The Role of Human Resource Practices in the Performance of High-Technology Firms. AMJ, 49, 544-560, DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2006.21794671

Davies P., Cummings E.M. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin. P. 116, 387–411.

Edmondson A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative science quarterly, 44(2), 350-383.

Edmondson A. C., & Lei, Z. (2014). Psychological safety: The history, renaissance, and future of an interpersonal construct. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 1(1), 23-43. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091305

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.

H. Leroy, B. Dierynck, F. Anseel and T. Simons (2012). Behavioral integrity for safety, priority of safety, psychological safety, and patient safety: A team-level study. Journal of Applied Psychology, 97(6), 1273–1281.

Little M., Kobak R. (2003). Emotional security with teachers and children's stress reactivity: A comparison of special-education and regular-education classrooms. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. P. 32, 127–138.

M. Baer and M. Frese (2003). Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and firm performance. Journal of Organizational Behavior, 24(1), 45–68.

May D.R. (2004). The psychology condition of meanіngfulness, safety and availability and the engagement of the human spirit at work. Journal of Occupational and Organizational Psychology. №77, 11–37.

Mikulincer M. (1998). The relationship between adult attachment styles andemotional and cognitive reactions to stressful events. In J.A.Simpson & W.S.Rholes (Eds.). Attachment Theory and Close Relationships. New York: Guilford Press, 143–165.

R. Law, M. Dollard, M. Tuckey and C. Dormann (2011). Psychosocial safety climate as a lead indicator of workplace bullying and harassment, job resources, psychological health and employee engagement. Accident Analysis & Prevention, 43(5), 1782–1793.

Toffler A. (1965). The Future as a Way of Life. Horizon magazine, Vol. VII, Num. 3.

Ahuzumtsian R.V. (2009). Psykholohycheskye aspekty bezopasnosty lychnosty. [Psychological aspects of personal safety] Vestnyk praktycheskoi psykholohyy obrazovanyia - Bulletin of practical educational psychology, 2 (19), 40–44 [in Russian].

Bek U. (2000). Obshchestvo ryska. Na puty k druhomu modern [Risk society. On the way to another modernity]. M.: Prohress-Tradytsyia [in Russian].

Blynova O.Y., Kalenchuk V.O. (2018). Osobystisni chynnyky psykholohichnoi bezpeky studentiv zakladiv vyshchoi osvity [Individual factors of psychological safety of the students of higher education institutions]. Naukovyi visnyk KhDU Seriia Psykholohichni nauky - Scientific Bulletin of KSU Series Psychological Sciences, 5, 154-160 [in Ukrainian].

Zaks L.A. (2012). Chelovek v uslovyiakh kompleksnykh uhroz lychnoi bezopasnosty [A person in conditions of complex threats to personal safety]. Nauka y sovremennost - Science and modernity, 18, 142–147 [in Russian].

Zotova O.Y. (2011). Sotsyalno-psykholohycheskaia bezopasnost lychnosty [Socio-psychological security of the individual]. Extended abstract of Doctor’s thesis. M. [in Russian].

Lazorko O.V. (2016). Psykholohiia profesiinoi bezpeky osobystosti [Psychology of professional security of the individual]. Lutsk : Vezha-Druk [in Ukrainian].

Prykhodko I. I. (2013). Zasady psykholohichnoi bezpeky personalu ekstremalnykh vydiv diialnosti [Principles of psychological safety of personnel of extreme activities]. Kh. : Akad. VV MVS Ukrainy [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.