ОСОБЛИВОСТІ ГРУПОВОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ, ЯКІ ОТРИМАЛИ ТРАВМАТИЧНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Юлія Бондарук Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-49-66

Ключові слова:

психологічна травма, груповий процес, ігрова терапія, взаємодія, діти, методи, відреагування

Анотація

Мета. У статті розглядаються питання надання психологічної допомоги травмованим дітям, які постраждали внаслідок військового конфлікту та опинились у складних життєвих обставинах. Мета статті полягає в тому, щоб охарактеризувати основні чинники, які впливають на ефективність групової психологічної роботи з травмованими дітьми в умовах закладу освіти. Методами дослідження є аналіз та узагальнення теоретичних джерел вітчизняних та зарубіжних вчених з питань надання психологічної допомоги постраждалим дітям, які отримали травматичний досвід. Результати аналізу теоретичних джерел дозволяють виділити і охарактеризувати основні психологічні підходи у роботі з психотравмою саме у дітей, що частіше за все представлені в межах ігрового підходу у різних його модифікаціях: клієнт-центрованої орієнтації, структурної ігрової терапії або інших видах. Аналіз досліджень дозволяє стверджувати, що основними цілями при наданні допомоги дітям є відреагування травматичних переживань, стабілізація емоційного стану та відновлення соціальної взаємодії між дітьми і основними методами роботи психолога є ті, що ґрунтуються на ігровій терапії, центрованій на дитині. У випадку, коли дитина переживає певну подію не одноразово, а опиняється у нових (або складних) життєвих обставинах, завданням психологічної допомоги буде не відреагування емоцій, а адаптація і в цьому випадку більш ефективним є підхід, що базується на теорії соціального научіння. Висновки. Основні чинники, що впливають на ефективність групової роботи з дітьми є побудова та організація ігрової роботи відповідно до визначення етапів переживання психотравми, підбір і володіння відповідними методами і методиками роботи з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей, а також врахування динаміки групової роботи і успішне керівництво ведучого груповими процесами. До перелічених чинників слід додати досвід роботи з травматичними переживаннями у дітей, професіоналізм та особистісні якості ведучого групи.

Біографія автора

  • Юлія Бондарук , Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи

Посилання

Bisson J. I., Ehlers A., Matthews R., Pilling S., Richards D., & Turner S. (2007). Psychological treatments for chronic post-traumatic stress disorder. Systematic review and meta-analysis. British Journal of Psychiatry. (90), 97–104.

Dyregrov, A. (2008). Grief in children. A. Handbook for adults (2nd edition). London: Jessica Kingsley Publisers.

Frewen, P., & Lanius, R. (2015). The Norton series on interpersonal neurobiology. Healing the traumatized self: Consciousness, neuroscience, treatment. W. W. Norton & Company.

Friedman J.M. (1996). PTSD diagnosis and treatment for mental health clinicians // Community Mental Health Journal : journal. April, 173—189.

Lee D.A., James S. (2013). The Compassionate-Mind Guide to Recovering from Trauma and PTSD: Using Compassion-Focused Therapy to Overcome Flashbacks, Shame, Guilt, and Fear. Oakland, CA : New Harbinger Publications.

Khusid, M. (2016). Meditation techniques for posttraumatic stress disorder. In D. M. Benedek & G. H. Wynn (Eds.), Complementary and alternative medicine for PTSD (p. 59–86). Oxford University Press.

Oaklander, V. (1988). Windows to our children. Highland, NY: The Gestalt Journal Press.

Paone T.R., Maldonado J.M. (2008). Child centered play therapy with traumatized children: Review and clinical applications. https://www.researchgate.net/publication/272819775_Child_centered_play_therapy_with_traumatized_children_Review_and_clinical_applications

Yule W., Canterbury R. (1994). The treatment of posttraumatic stress disorder in children and adolescents. International Review of Psychiatry, 6 (2-3), 141-151.

Bytianova M.R (red.) (2005). Praktykum po psykholohycheskym yhram s detmy y podrostkamy [Workshop on psychological games with children and adolescents]. SPb: Pyter [in Russian].

Bohdanov S. O., Hirnyk A. M., Lazorenko B. P., Savinov V. V., Solovy̆ova V. V. (2016). Sotsialno-psykholohichni chynnyky porushennia streso-stiy̆kosti ditey̆, shcho prozhyvaiut u buferniy̆ zoni voiennoho konfliktu na skhodi Ukraïny [Socio-psychological factors of violation of stress-resistance of children living in the buffer zone of the military conflict in eastern Ukraine]. Problemy politychnoï psykholohiï - Problems of Political Psychology, 4 (18), 40–51 [in Ukrainian].

Bondaruk Yu. S. (2019). Osoblyvosti psykholohichnoho konsultuvannia pry podolanni naslidkiv psykholohichnoho travmuvannia pid chas suprovodu ditei ta simei v osvitnomu protsesi [Features of psychological counseling in overcoming the consequences of psychological trauma when accompanying children and families in the educational process]. Virtus: Scientific Journal, (37), 39-43 [in Ukrainian].

Venher A.L., Morozova E.Y. (2009). Psykholohycheskaia pomoshch detiam y podrostkam posle Beslanskoi trahedyy [Psychological assistance to children and adolescents after the Beslan tragedy]. Vladymyr: Tranzyt-YKS [in Russian].

Horbunova V. V. (2015). Robota z posttravmatychnym stresovym rozladom (PTSR) u mezhakh kohnityvno-povedinkovoi terapii [Work with post-traumatic stress disorder (PTSD) within cognitive-behavioral therapy]. Psykholohichna dopomoha osobystosti, shcho perezhyvaie naslidky travmatychnykh podiy̆ - Psychological assistance to a person experiencing the consequences of traumatic events. Kyiv: Milenium, 26-35 [in Ukrainian].

Hornostai P.P. (2013). Dynamichni protsesy v malii hrupi: sotsialno-psykholohichnyi vymir osvitnoho seredovyshcha [Dynamic processes in a small group: socio-psychological dimension of the educational environment]. Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Zakharov A.Y. (2006). Yhra kak sposob preodolenyia nevrozov u detei [Play as a way to overcome neuroses in children]. SPb.: KARO [in Russian].

Kory D. (2003). Teoryia y praktyka hruppovoho konsultyrovanyia [Theory and practice of group counseling]. Moskva: Эksmo [in Russian].

Lunchenko N.V., Melnyk A.A., Panok V.H., Tkachuk I.I. (2019). Diialnist psykholohichnoi sluzhby u systemi osvity z nadannia dopomohy ditiam i simiam, shcho opynylys u skladnykh zhyttievykh obstavynakh vnaslidok viiskovykh dii (za rezultatamy monitorynhu) [Activities of the psychological service in the education system to provide assistance to children and families who find themselves in difficult life circumstances as a result of hostilities (as a result of monitoring)]. Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].

Lendret H. L. (2007). Novye napravlenyia v yhrovoi terapyy [New directions in play therapy]. Moskva: Kohyto-Tsentr [in Russian].

Mushkevych M., Fedorenko R., Melnyk A., Shkarlatiuk K., Hrytsiuk I., Koshyrets V., Duchyminska T. (2016). Psykholohichna dopomoha uchasnykam ATO ta yikh simʼiam: kolektyvna monohrafiia [Psychological assistance to anti-terrorist operation participants and their families]. Lutsk : Vezha-Druk [in Ukrainian].

Panok V. H., Tkachuk I. I., Ostrova V. D., Lunchenko N. V. Bondaruk Yu.S. (2019). Naukovo-metodychni zasady nadannia psykhosotsialnoi dopomohy ditiam, kotri opynylys u skladnykh zhyttievykh obstavynakh vnaslidok viiskovykh dii [Scientific and methodological principles of providing psychosocial assistance to children who find themselves in difficult life circumstances as a result of hostilities]. Pedahohika i psykholohiia - Pedagogy and psychology, 2 (103), 64-71 [in Ukrainian].

Pohodyn Y.A. (2013). Ryskuia byt zhyvym. Psykhoterapyia prysutstvyem [At the risk of being alive. Presence psychotherapy]. Rostov-na-Donu: Fenyks [in Russian].

Romaniuk M. (2014). Spivpratsia psykholohichnoi sluzhby i pedahohiv shchodo podolannia PTSR u pidlitkiv [Cooperation of the psychological service and teachers to overcome PTSD in adolescents]. Praktychnyi psykholoh. Shkola - Practical psychologist. School, (10), 36-39 [in Ukrainian].

Smyd R. (2000). Hruppovaia rabota s detmy y podrostkamy [Group work with children and adolescents]. Moskva: Henezys [in Russian].

Tarabryna N.V. (2009). Psykholohyia posttravmatycheskoho stressa: teoryia y praktyka [Psychology of post-traumatic stress: theory and practice]. Moskva: «Ynstytut psykholohyy RAN» [in Russian].

Tarasova, T. V. (2018). Rol hry ta art-tekhnolopi u podolanni pidlitkamy urazlyvykh katehorii posttravmatychnykh stresovykh rozladiv [The role of games and art technologies in overcoming vulnerable categories of post-traumatic stress disorders by adolescents]. Post-travmatychnyi stresovyi rozlad: dorosli, dity ta rodyny v sytuatsii viiny - Post-traumatic stress disorder: adults, children and families in a war situation, 2, 511-519 [in Ukrainian].

Tytarenko T. M. (2017). Teoretyko-metodolohichni zasady sotsialno-psykholohichnoi reabilitatsii osobystosti v umovakh prolonhovanoi travmatyzatsii [Theoretical and methodological principles of socio-psychological rehabilitation of the individual in the conditions of prolonged trauma]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii - Scientific studies in social and political psychology, 39 (42), 39-50 [in Ukrainian].

Tytarenko T. M. (2018). Psykholohichne zdorovia osobystosti: zasoby samodopomohy v umovakh tryvaloi travmatyzatsii [Psychological health of the individual: means of self-help in the conditions of long-term trauma]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Udovenko Yu.M. (2017). Orhanizatsiia sotsialno-psykholohichnoi dopomohy ditiam, yaki perezhyly vtraty vnaslidok viiskovykh dii [Organization of social and psychological support to children who have experienced losses due to military actions]. Ukrainskyi psykholohichnyi zhurnal - Ukrainian psychological journal, 1(3), 165-176 [in Ukrainian]. DOI: http://doi.org/10.17721/upj.2017.1(3).13

Fysher H. (2003). Novye puty vykhoda yz travmy. Pervaia pomoshch pry tiazhёlykh dushevnykh potriasenyiakh [New ways out of trauma. First aid for severe mental shocks]. URL: https://bioraf.ru/gotfrid-fisher-novie-puti-vihoda-iz-travmi-pervaya-pomoshe-pri.html [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Бондарук , Ю. (2020). ОСОБЛИВОСТІ ГРУПОВОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ, ЯКІ ОТРИМАЛИ ТРАВМАТИЧНИЙ ДОСВІД. Психологічні перспективи, 36, 49-66. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-49-66

Схожі статті

1-10 з 532

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.