ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЦІЛЬОВОЇ СПРЯМОВАНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-107-118

Ключові слова:

цільова спрямованість, юнацький вік, мета, альтруїстична позиція, раціональна позиція, егоцентрична позиція, психологічна освіта.

Анотація

У даній статті представлено новий теоретико-емпіричний розгляд цільової спрямованості особистості студента з наголосом на ролі психологічної освіти в її розвитку. Цільова спрямованість в даному досліджені розглядається за допомогою таких прикмет, як системність, стійкість, ієрархічність, та має зв’язок з усією системою характеристик особистості. Аналізу підлягали такі можливості студентів як: визначення мети шляхом усвідомлення того, що має бути досягнуто, передбачення способу його досягнення, а також здатність підпорядковувати вчинки та дії обраній цілі, неухильне прагнення до неї, яке проявляється в умінні тривалий час зберігати мету й організувати свою поведінку для її здійснення. Охарактеризовано позиції особистості (егоцентрична, раціональна, альтруїстична), які супроводжують прояви цільової спрямованості різного ступеня (низький, середній, високий). Егоцентрична позиція передбачає задоволення біологічних і матеріальних потреб, меркантильно-утилітарну мотивацію. Раціональна позиція полягає у задоволенні соціальних потреб, прагматичній та престижній мотивації. Альтруїстична позиція визначається як задоволення духовних потреб при творчій та внутрішній мотивації відповідно до здійснюваної діяльності. На підставі аналізу результатів розвитку цільової спрямованості особистості студентів на різних курсах навчання за спеціальністю психологія було встановлено, що студенти четвертого року навчання мають вищі показники альтруїстичної та раціональної позиції. У них простежується позитивне ставлення до себе, до оточуючих людей, розуміння їх потреб та проблем, бажання допомогти, підвищення емоційної стійкості до високого та середнього рівнів, позитивні зрушення у прийнятті власних недоліків, сприйнятті власного Я-образу, підвищення рівня самостійності та організованості, самовизначення в житті, розвиток вміння ставити конкретні цілі та вчасне їх виконання, підвищення рівня навчальної мотивації.

Посилання

1. Abulkhanova-Slavskaya K. A. (1991). Strategiya zhizni [Life strategy]. Moskva: Mysl. 158 s. [in Russian].
2. Ball G. O. (2004). Do obgruntuvannya raciogumanisy`chnogo pidxodu u psy`xologiyi [To substantiation of the humanitarian approach in psychology]. Psy`xologiya i suspil`stvo. 4. 60–74.4. 60–74. [in Ukrainian].
3. Vasilyev Ya. V. (2007). Futurrealnaya psikhologiya lichnosti: Monografiya Nikolayev: Izd-vo «Ilion». 519 s. [in Russian].
4. Klochko V. E. (1979). Tseleobrazovaniye i dinamika otsenok v khode resheniya myslitelnykh zadach [Target formation and dynamics of assessments in the course of solving mental problems]. Psikhologicheskoye issledovaniye intellektualnoy deyatelnosti. Moskva: MGU. 87–95. [in Russian].
5. Kogan L. N. (1984). Tsel i smysl zhizni cheloveka [The purpose and meaning of human life]. Moskva: Mysl. 252 s. [in Russian].
6. Leontyev A. N. (2005). Deyatelnost. Soznaniye. Lichnost: uchebnoye posobiye [Activity. Consciousness. Personality: study guide]. Moskva Smysl. 352 s. [in Russian].
7. Maksymenko S. D. (2006). Geneza zdijsnennya osoby`stosti [Genesis of special features]. Ky`yiv: Vy`davny`cztvo «KMM». 255 s. [in Russian].
8. Molyako V.A. (1983). Psikhologiya resheniya shkolnikami tvorcheskikh zadach [Psychology of solving creative problems by schoolchildren]. Kiїv: Rad.shkola. 94 s. [in Russian].
9. Nikireyev E. M.(2007). Psikhologicheskiye osobennosti napravlennosti lichnosti: uchebnoye posobiye [Psychological characteristics of personality orientation: manual]. Moskva: Moskovskiy psikhologo-sotsialnyy institut. 172 s. [in Russian].
10. Ry`balka V. V. (2013) Formula osoby`stosti i personologichne my`slennya [Specialty Formula and Personnel Formula]. Psy`xologiya ta suspil`stvo. 4. 88–100. [in Ukrainian].
11. Rubinshteyn S. L. (1997). Chelovek i mir [Man and the world]. Moskva: Nauka. 191 s.
12. Sannikova O. P. (2013). Bagatovy`mirna koncepciya osoby`stosti [Multidimensional concept of personality]. Problemy` suchasnoyi psy`xologiyi. 1. 15–21. [in Russian].
13. Semichenko V. A. (2004). Problemy motivatsii povedeniya i deyatelnosti cheloveka [Problems of motivation of behavior and activity of the person]. K.: Millenium. 521 s. [in Russian].
14. Tytarenko T. M. (2004). Zhy`ttyevi domagannya osoby`stsoti: fenomenologichny`j ta strukturno-funkcional`ny`j pidxid [The structure of human mental activity]. Psy`xologiya i suspil`stvo. 4. 128–145. [in Ukrainian].
15. Tikhomirov O. K. (1969) Struktura myslitelnoy deyatelnosti cheloveka [Personality harassment of the individual: a phenomenological and structural-functional approach]. Moskva: MGU. 304 s. [in Russian].
16. Chebikіn O. Ya. (2008). Pro osnovnі komponenti ta mekhanіzmi proyavu emotsіynoї zrіlostі [On the main components and mechanisms of the manifestation of emotional maturity].. Naukoviy vіsnik PDPU іm. K. D. Ushinskogo. 12. 72–80. [in Ukrainian].
17. Shylova N. I. (2017). Rozvy`tok cil`ovoyi spryamovanosti osoby`stosti pidlitka u procesi tury`sty`chnoyi diyal`nosti: dy`s. kand. psy`xol. nauk. [Development of targeting of teenage personality in the process of tourist activity: PHd thesis]. Pivdennoukrayins`ky`j nacional`ny`j pedagogichny`j universy`tet im. K. D. Ushy`ns`kogo. Odesa. [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Myropoltseva, N. (2019). ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЦІЛЬОВОЇ СПРЯМОВАНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Психологічні перспективи, 34, 107-118. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-107-118

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.