КОНЦЕПТ «МОЛИТВА» У СВІДОМОСТІ МОЛОДІ: ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-65-79

Ключові слова:

релігійний дискурс, концепт, вільний асоціативний експеримент, молитва.

Анотація

Статтю присвячено психолінгвістичному аналізу вербальної репрезентації концепту «молитва» шляхом вільного асоціативного експерименту. Розглянуто поняття молитви в українських та закордонних дослідженнях психологів, філологів та богословів. Зазначено про автоматизацію соціального релігійного життя в мережі Інтернет. Описано структурно-семантичних компоненти молитовних текстів та типи молитов. Зазначено особливості процедури проведення вільного асоціативного експерименту та описано вибірку дослідження. У результаті здійсненого асоціативного експерименту вербальної репрезентації концепту «молитва» було отримано всього 280 реакцій, серед яких 125 різних асоціацій. Аналіз асоціацій дозволив виявити найчастотніші реакції на «молитва», серед яких: «прохання», «віра», «звернення до Бога», «розмова з Богом» та «Отче Наш». Опрацювання отриманих асоціацій на «молитва» здійснено за граматичним критерієм, що дозволило виявити переважання парадигматичних реакцій на слово-стимул. За логічним критерієм серед отриманих асоціацій на «молитва» переважають центральні реакції. Аналіз отриманих асоціацій на «молитва» здійснено за тематичним критерієм, що дало змогу виокремити вісім різних тематичних категорій: релігія, звернення, прохання, прощення, подяка, зовнішній вигляд моління, час, емоції. Найчисельнішими виявлено тематичні групи, які пов’язують «молитву» із релігією та зверненням до Бога. Найменш чисельними серед отриманих асоціацій виявились тематичні групи «зовнішній вигляд моління» та «час». Велика тематична різноманітність отриманих асоціацій свідчить про низький рівень обізнаності студентів про концепт «молитва», що підтверджується також наявністю великої кількості (більше третьої частини від загального масиву асоціацій) периферійних логічних реакцій. Перспективи дослідження вбачаємо в подальшому психолінгвістичному аналізі релігійного дискурсу, а саме концептів віра, таїнство та священик.

Посилання

1. Savelyuk, N.M. (2015). Psykholinhvistychni osoblyvosti molytvy yak osnovnoho zhanru relihiinoho dyskursu [Psycholinguistic Features of a Prayer as the Main Genre of Religious Discourse]. Psykholinhvistyka – Psycholinguistics, 18 (1), 99-110 [in Ukrainian].
2. Tarasiuk, T.M. (2009). Strukturno-semantychna orhanizatsiia tekstu molytov batkiv i dytiachykh molytov [Structurally-semantic organization of the parents’ prayers and children’s prayers texts]. Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Seriia: Linhvistyka i literaturoznavstvo – Topical problems of Slavic philology. Series: Linguistics and Literary Studies, 21, 255-266. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/16665 [in Ukrainian].
3. Hunchyk, I.V. (2012). Narodna molytva v zhanrovii svidomosti nosiiv folkloru Pivnichno-Zakhidnoi Ukrainy ta sumizhnoi Bilorusi [Folk prayer in the genre consciousness of folklore carriers of North-Western Ukraine and neighboring Belarus]. Slovianskyi svit – Slavic world, 10, 115-133. URI: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/71790 [in Ukrainian].
4. Baranska, L. (2016). Molytovni motyvy v prozi Marii Matios (linhvostylistychnyi aspekt). [Prayer motifs in the prose by Maria Matios (stylistic aspect)]. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia Filolohiia – Problems of Humanities. Philology, 38, 313-319. DOI: https://doi.org/10.24919/2522-4557.2016.38.115873 [in Ukrainian].
5. Popova, P. O. (2017). Ideal sviatosti v konteksti molytovnoi kultury Pravoslavia [The ideal of holiness in the context of the prayer culture of orthodox Christianity]. Kultura Ukrainy – Culture of Ukraine, 58, 52-59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kukl_2017_58_8 [in Ukrainian].
6. Velikiy, Yu. Yu. (2018). Dity-milenialy pochatku XXI st. [Children-Millennials of the Beginning of the XXI cen.]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury – Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 53, 250-257. DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5333.053.23 [in Ukrainian].
7. Ryzhov, Yu. V. (2006). Mediareligioznost: osnova budushhej religii? [Media religiosity: the foundation of a future religion?]. Chelovek – Man, 4, 119-126. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=9251379 [in Russian].
8. Petrushkevych, M. (2016). Relihiine telebachennia ta fenomen media-relihiinosti [Religious television and phenomenon of media-religion]. Liudyna virtualna: novi horyzonty : zbirnyk naukovykh prats – Virtual man: new horizons: a collection of scientific works, pp. 46-48. URL: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5251 [in Ukrainian].
9. Vatykan vypustyv elektronni "smart-chotky" [The Vatican has released electronic "smart beads"]. (2019). BBC NEWS Ukraina – BBC NEWS Ukraine. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-50083171?ocid=socialflow_facebook&fbclid=IwAR1BKZwaQYaFwIdMjlFJxriveZF2z2eNoiobceCj8hy6-WFlbyTE3Eg4tWM [in Ukrainian].
10. Khomulenko, T., Kuznetsov, O., & Fomenko, K. (2018). Molytva yak predmet movlennievoi diialnosti ta yii komunikatyvnyi namir [Prayeras the Subject of Speech Activity and its Communicative Intension]. Psykholinhvistyka – Psycholinguistics, 23(1), 309-326. https://doi.org/10.5281/zenodo.1211565 [in Ukrainian].
11. Karpenko, Z.S. (2009). Aksiolohichna psykholohia osobystosti [Axiological psychology of personality]. Ivano-Frankivsk : Lileia-NV [in Ukrainian].
12. Lazorko, O. (2018). Suchasni perspektyvy vykorystannia dukhovnykh praktyk u roboti klinichnoho psykholoha [The Contemporary Perspectives on Using Spiritual Practices in the Clinical Psychologist` Work]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, (32), 172-181. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-172-181 [in Ukrainian].
13. Janssen, J.A., Prins, M.H., Van Der Lans, J.M., & Baerveldt, C. (2000). The structure and variety of prayer: an empirical study of Dutch youth. Journal for the scientifi c study of religion, 29, 99–107.
14. Demmrich, S. (2015). Prayer in Religiously Affiliated and Non-affiliated Adolescents: An Exploratory Study on Socialization, Concept of Prayers and the God Image in East Germany. International journal of practical theology, 1(19), 40-59. DOI: https://doi.org/10.1515/ijpt-2014-1001
15. Lazar, A. (2015). The Relation Between God Concept and Prayer Style Among Male Religious Israeli Jews. International journal for the psychology of religion, 4(25), 323-330. DOI: https://doi.org/10.1080/10508619.2014.935685
16. Cho, ED. (2019). Prayer as a Religious Narrative: The Spiritual Self and the Image of God. Pastoral psychology, 6(68), 639-649. DOI: https://doi.org/10.1007/s11089-019-00883-4
17. Rauser, R. (2019). Can scientists test the effectiveness of prayer? Think-philosophy for everyone, 18(53), 67-74. DOI: https://doi.org/10.1017/S1477175619000216
18. Kling, DW. (2019). Jonathan Edwards, Petitionary Prayer, and the Cognitive Science of Religion. Theology and science. DOI: https://doi.org/10.1080/14746700.2019.1632553
19. Rowland, F. (2019). Religious vocabulary in children's prayer language: a small-scale case study in three UK schools. Practical theology. DOI: https://doi.org/10.1080/1756073X.2019.1635740
20. Ohman, C., Gorwa, R.,Floridi, L. (2019). Prayer-Bots and Religious Worship on Twitter: A Call for a Wider Research Agenda. Minds and machines, 2(29), 331-338. DOI: https://doi.org/10.1007/s11023-019-09498-3

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.