ПРЕВЕНТИВНО-КОРЕКЦІЙНА ДОПОМОГА ДЕПРИВОВАНИМ ДІТЯМ ІЗ СИМПТОМАМИ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ

Автор(и)

  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Yaroslav Hoshovskyi Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-1026-386X

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-24-35

Ключові слова:

депривовані діти, різновидова депривація, психоемоційне вигорання, психофізичне виснаження, превенція, психокорекція, ревіталізація, психопрофілактика, медіально-рефлексійний тренінг.

Анотація

У статті розкрито психологічні особливості надання превентивної та корекційної допомоги депривованим дітям, які  мають симптоми психоемоційного вигорання. Зазначено, що внаслідок негативного впливу різномодальних обмежень соціо- і психогенези діти, позбавлені батьківської опіки, переживають численні амортизаційні психічні стани.   Депривованим дітям притаманні загальноособистісна афективна розбалансованість, висока емоційна напруга і тривожність, підвищений рівень невротизації і самотності, а також почуття безпорадності й недовіри до навколишніх людей. Депривація призводять до значно частішого і сильнішого психоемоційного вигорання дітей порівняно з віковою популяцією однолітків. Надання психореабілітаційної допомоги депривованим дітям  повинно відбуватись як розробка продуктивних і розвивальних програм особистісного самозбереження, спрямованого на «антивигоральні» вектори психологічного опору дискомфортним  чинникам і обставинам ускладненого розвитку. Проблема профілактики і психокорекції психоемоційного вигорання потребує здійснення системних превентивних заходів, які мають здійснюватися фахівцями служби психолого-педагогічного супроводу інтернатного закладу насамперед як психогігієнічний і психопрофілактичний вплив на депривованих вихованців.        Наголошено, що важливим завданням є активізація в депривованих дітей із симптомами психоемоційного вигорання тих найважливіших рис і параметрів їхньої особистісної психоструктури, які можуть істотно знизити ризик виснаження і розчарування. Необхідно культивувати партнерські комунікативні спроможності, товариськість, емоційну і поведінкову гнучкість, креативність, оперативно-творче мислення, адже це сприяє набуттю умінь та розвиткові навичок  швидше  орієнтуватися  в мінливих умовах  спілкування, щоб успішно нейтралізувати ймовірні конфлікти і психотравми.        Констатовано необхідність надання депривованим дітям ревіталізаційної допомоги, зокрема завдяки задіянню медіально-рефлексійного тренінгу.

Посилання

1. Boyko V. V. (2004). Energiya emotsiy. SPb. : Piter. 474 s. [in Russian].
2. Borisova M. V. (2005). Psihologicheskie determinantyi fenomena emotsionalnogo vyigoraniya u pedagogov. Voprosyi psihologii. № 2. S. 96-104. [in Russian].
3. Bretsko I. I. Psykhoemotsiine vyhorannia pidlitkiv v umovakh simeinoi depryvatsii: monohrafiia . Mukachevo : MDU. 293 s. [in Ukrainian].
4. Vodopyanova N. E., Starchenkova E. S. (2008) Sindrom vyigoraniya. 2-e izd. SPb. : Piter. 336 s. [in Russian].
5. Voylova S. S. Sindrom «vyigoraniya»: traktovki, podhodyi, rezultatyi, perspektivyi [Elektronniy resurs]. Rejim dostupu : http://kraspubl.ru/content/vie w/144/1/ [in Russian].
6. Hoshovskyi Ya. (2013). Sotsialno-psykholohichna revitalizatsiia depryvovanykh nepovnospravnykh ditei v osvitnikh zakladakh internatnoho typu. Revitalizatsiia ditei z osoblyvymy potrebamy: monohrafiia / Za zah. red. prof. Ya. O. Hoshovskoho. Lutsk: PP Ivaniuk V. P. S. 9-44. [in Ukrainian].
7. Hoshovskyi Ya., Hoshovska D. T. (2014) Synerhetychni aspekty revitalizatsii depryvovanoi osobystosti. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii: zb. nauk. prats Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia. Luhansk : Vyd-vo «Noulidzh». № 3 (35). S. 140-145. [in Ukrainian].
8. Karamushka L., Zaychikova T., Bondarchuk O. (2003). Osoblivostі viyavu sindromu „profesіynogo vigorannya” u vchitelіv. Osvіta і upravlіnnya. T.6. №3. S. 57-66. [in Ukrainian].
9. Kondratska L. V. (2008). Sіmeynі konflіkti yak faktor emotsіynogo vigorannya u pіdlіtkіv : dis. ... kand. psihol nauk : 19.00.07 ‟Pedagogicheskaya psihologiya‟. Harkіv. 249 s. [in Ukrainian].
10. Finiv O. (2015). Fenomen osobystisnoi bezpeky ta yoho koreliatsiia iz psykhozakhystom. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia. Luhansk-Sievierodonetsk : Vyd-vo «Noulidzh», 2015. №3 (38). S. 414-421. [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hoshovska, D., & Hoshovskyi, Y. (2019). ПРЕВЕНТИВНО-КОРЕКЦІЙНА ДОПОМОГА ДЕПРИВОВАНИМ ДІТЯМ ІЗ СИМПТОМАМИ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ. Психологічні перспективи, 34, 24-35. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-24-35

Схожі статті

1-10 з 253

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.