ПСИХОСЕМАНТИЧНИЙ ПРОСТІР ПРЕКОНВЕНЦІЙНОЇ, КОНВЕНЦІЙНОЇ Й ПОСТКОНВЕНЦІЙНОЇ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Yuliya Tymosh Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-265-279

Ключові слова:

психосемантичний простір, моральна свідомість, студент, добро, стадії розвитку моральної свідомості, асоціації.

Анотація

У статті відображено результати теоретичного й емпіричного дослідження різних стадій і рівнів моральної свідомості особистості студента, а також виок­ремлено психосемантичний простір цих стадій. Основна мета психосеман­тичного дослідження – реконструкція семантичних просторів – унаочнення змісту свідомості, представлення її значеннєво-смислової структури у всьому розмаїтті можливих зв’язків. Установлено, що всі проявлені стадії моральної свідомості: преконвенційний, ковенційний, постконвенційний – виявляються  переважно на високому рівні. Відповідно, студенти гнучко використовують різні види моральної свідомості залежно від ситуації. Виявлено, що, демонструючи преконвенційний, конвенційний і постконвенційні стадії, студенти переважно перебувають на високому рівні їх сформованості. Спостерігаємо однакові асоціації з високою частотністю в осіб із різними стадіями моральної свідомості, серед них – совість, увічливість, чесність. Спільні семантичні універсалії моральності для цих осіб свідчать на користь одночасного вираження різних стадій моральної свідомості в осіб юнацького віку й можливості прояву цих стадій відповідно до ситуації. Водночас існують та відмінності, які виражають специфіку кожної зі стадій. Так, на преконвенційній стадії простежуємо асоціації: допомога, людина, друг, партнер, – що свідчить про важливість взаємо­корисних стосунків між людьми. В осіб із конвенційною стадією спостерігаємо асоціації: закон, правило, справедливість, – тоді як на постконвенційній стадії – добро, гідність, честь, які не траплялися на попередніх стадіях. Змістовий аналіз асоціацій підтверджує якісну інтерпретацію кожної стадії й виражає особливості моральної свідомості студентів. Перспективним уважаємо подальше дослідження моральної свідомості в контексті цілісної особистості студентів.

Посилання

1. Variy, M. Y. (2009). Zagal’na psykholohiya: pidruchnyk. [General Psychology: Textbook.]. Kyyiv : Tsentr uchbovoyi literatury. 1007 р. [in Ukrainian].
2. Horbunova, V. V. (2007). Struktura psykhosemantychnoho doslidzhennya. Sotsial’na psykholohiya – Social Psychology. № 1. Р. 170–178 [in Russian].
3. Drobot, O. V. (2013). Psykhosemantychna teoriya svidomosti u vitchyznyaniy psykholohiyi yak osnova psykhosemantychnoho doslidzhennya [Psychosemantic theory of consciousness in domestic psychology as the basis of psychosemantic research]. Aktual’ni problemy psykholohiyi: Zbirnyk naukovykh prats’ Instytutu psykholohiyi im. H. S. Kostyuka NAPN Ukrainy – Actual problems of psychology: Collection of scientific works of the Institute of Psychology them. GS Kostyuk NAUP of Ukraine. K. : DP «Informatsiyno-analitychne ahentstvo», Tom X. Psykholohiya navchannya. Henetychna psykholohiya. Medychna psykholohiya. Vyp. 25. Р. 110–120 [in Ukrainian].
4. Zasіekina, L. V. (2009). Psykholohiya znachennya: vidobrazhennya diyаlnisnogo pidhodu v kohnityvniy paradyhmi [Psychology of meaning: reflection of the activity approach in a cognitive paradigm]. Naukovi zapysky Natsionalʹnyy universytet «Ostroz’ka akademiya». Seriya: Psykholohiya ta pedahohika – Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series: Psychology and Pedagogy. Vyp. 12. Р. 62–72 [in Ukrainian].
5. Leont’ev, A. N. (1975). Deyatel’nost’. Soznanye. Lychnost’ [Activity. Consciousness. Personality]. M. : Polityzdat, 262 р. [in Russian].
6. Petrenko, V. F. (1983). Vvedenniye v eksperymental’nuyu psykhosemantyku: issledovanie form reprezentatsiyi v obydennom soznaniyi [Introduction to experimental psychosemantics: the study of the forms of representation in ordinary consciousness]. M. : MHU, 176 р. [in Russian].
7. Psykholohiya XXI veka: Uchebnyk dlya vuzov [Psychology of the XXI Century: A Textbook for High Schools]. (2003) / рod red. V. N. Druzhynyna. M. : PERSE, 863 р. [in Russian].
8. Serkin, V. P. (2008). Metody psykholohiyi sub’yektyvnoy semantyky i psykhosemantyky: Uchebnoe posobye dlya vuzov [Methods of Psychology of Subjective Semantics and Psychosemantics: A Textbook for Universities]. M. : Izdatel’stvo PCHELA, 382 р. [in Russian].
9. Tymosh, Yu. V. Psykhosemantychni doslidzhennya svidomosti osobystosti [Psychosemantic studies of personality consciousness]. Osobystist’ i suspil’stvo: metodolohiya ta praktyka suchasnoyi psykholohiyi : materialy III Mizhnarodnoyi. nauk.-prakt. internet-konf. (12 travnya 2016 r.) – Personality and Society: Methodology and Practice of Modern Psychology: Materials of the III International. science-practice internet conf. (May 12, 2016). Luts’k : PP Ivanyuk V. P., 2016. Р. 25–27 [in Ukrainian].
10. Tymosh, Yu. V. (2017). Psykhosemantychni aspekty moral’noyi svidomosti osobystosti [Psychosemantic aspects of the moral consciousness of the individual]. Osobystist’ i suspil’stvo: metodolohiya ta praktyka suchasnoyi psykholohiyi: materialy III Mizhnarodnoyi. nauk.-prakt. internet-konf. (5 travnya 2017 r.) – Personality and Society: Methodology and Practice of Modern Psychology: Materials of the III International. science-practice internet conf. (May 5, 2017). Luts’k : PP Ivanyuk V. P., Р. 39–42 [in Ukrainian].
11. Shmel’ov, A. H. (2002). Psykhodyahnostyka osobystisnykh. SPb.: Rech’, 480 р. [in Russian].
12. Oshud, S. E. (1952). Pryroda i vymiryuvannya znachennya / Psykholohiya. byuleten’, V. 49. Р. 197–237.

Завантаження

Опубліковано

2018-07-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Tymosh, Y. (2018). ПСИХОСЕМАНТИЧНИЙ ПРОСТІР ПРЕКОНВЕНЦІЙНОЇ, КОНВЕНЦІЙНОЇ Й ПОСТКОНВЕНЦІЙНОЇ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ОСОБИСТОСТІ. Психологічні перспективи, 31, 265-279. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-265-279

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.