ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-223-234Ключові слова:
моральна свідомість, відповідальність, моральна інтуїція, альтруїстичні почуття, морально-етична мотивація, моральні цінності, компоненти та рівні розвитку моральної свідомості.Анотація
У статті відображено результати теоретичного та емпіричного дослідження моральної свідомості та морально-етичної відповідальності студентів. Зазначено, що моральна свідомість, як складне психологічне утворення, має певні свої рівні, форми й певну структуру. Також зазначено, що особливо важливим саме в студентському віці, при освоєнні професійних норм є феномен морально-етичної відповідальності. Адже цей період є базою для вибору життєвої стратегії, у якій саме морально-етична відповідальність спеціаліста перед суспільством, іншими людьми, самим собою за результати власної діяльності відіграє найважливішу роль.
Досліджено, що морально-етична відповідальність пронизує усі стадії моральної свідомості студентів, характеризуючи їхню спрямованість на розмежування добра і зла із важливістю задоволення власних потреб, наслідування норм і правил, встановлених суспільством, і зрештою на досягнення вищих цінностей, пов’язаних із духовною сферою особистості. Встановлено, що переважна більшість студентів має високий і середній рівні морально-етичної відповідальності, що свідчить про високорозвинену рефлексію та інтуїцію у вирішенні суперечливих життєвих ситуацій, високу моральність і екзистенційну відповідальність. Таким чином, дана вибірка є відповідною для ґрунтовного дослідження особливостей моральної свідомості, її проявів та психосемантичної організації.
Посилання
2. Savchenko E. Modelʹ refleksyvnoy kompetentnosty lychnosty [Model of reflexive competence of personality ] / E. Savchenko // Nauka ta osvita novoho vymiru. Pedahohika ta psykholohiya, III (25), vypusk: 49, 2015. – P. 97–100.
3. Savchyn M. Moralʹna svidomistʹ ta samosvidomistʹ osobystosti: [monohrafiya] [Moral consciousness and self-consciousness of personality] / M. Savchyn. – Drohobych: RVV DDPU imeni Ivana Franka, 2009. – 288 p.].
4. Tymoshchuk I. Formuvannya moralʹno-etychnoyi vidpovidalʹnosti osobystosti maybutnʹoho praktychnoyi psykholohiyi [Formation of moral and ethical responsibility of future applied psychologist]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07 «Pedahohichna ta vikova psykholohiya» / I. Tymoshchuk: Tsentralʹnyy instytut pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity APN Ukrayiny.– K.,2003.–20 p.
5. Folʹvarkova V. Pokaznyky ta rivni rozvytku moralʹnoyi svidomosti osobystosti [Indices and levels of moral consciousness] / V. Folʹvarkova // Doshkilʹna osvita. – 2004. – №3 (5) – P. 15–19.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.