ПРИНЦИПИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СІМ’Ї, ЯКА МАЄ ПРОБЛЕМНУ ДИТИНУ
Ключові слова:
психологічний супровід, сім’я, принципи супроводу, сімейна система, проблемна дитинаАнотація
У статті представлено теоретичний та емпіричний аналіз психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемну дитину. Виділено діагностичні та корекційні принципи супроводу. Представлено та проаналізовано наукові підходи до сім’ї проблемної дитини (Н. О. Березан, І. Ю. Гобод, Н. В. Лунченко, А. Г. Обухівська, В. Г. Панок, З. Л. Радівіловський та ін.). На основі таких психологічних методів дослідження, як теоретичний аналіз наукової літератури, бесіда, консультування батьків, було виділено базові принципи психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемних дітей: етапність (кожен новий етап доповнює попередній, сприяє подальшому виділенню відповідних критеріїв функціонування); наступність (зв’язок між новим і старим, є умовою цілісності та ефективності встановлення зони найближчого розвитку); системність (сукупність заходів і для розвитку одного члена сім’ї, і сім’ї як системи, яка включає в себе три підсистеми – шлюбну, батьківську, сиблінгову); комплексність (реалізація підцілей загальної поставленої мети); нормалізація (максимальне наближення функціонування сім’ї, яка має дитину з проблемами в розвитку, до умов функціонування сім’ї зі здоровою дитиною); інформаційно-методична допомога (надання батькам необхідних знань, умінь та навиків щодо успішного функціонування, співпраці, міжособистісної взаємодії); мультимодальність (вивчення сім’ї на чотирьох рівнях – медичному, соціальному, індивідуальному, екологічному); особистісна спрямованість (орієнтація на конкретну особистість, індивідуальний підхід); науковість (використання результатів супроводу для розроблення вдосконаленої програми супроводу); державна програма (створення системи сервісів для сімей із проблемними дітьми та їх включення в органічну частину загального державного забезпечення). Указано, що використання названих принципів допоможе в роботі з батьками, які мають проблемних дітей, щодо гармонізації їх функціонування не лише в сім’ї, а й за її межами.
Посилання
Kulganov V. Osnovy klinicheskoy psychologii [Fundamentals of Clinical Psychology] : uchebnik dlya vuzov / V. A. Kulganov, V. G. Belov, Yu. A. Parhenov. – SPb. : Piter, 2013. – 456 p.
Psychologichna sluzhba i PMPK systemy osvity (za rezul’tatamy 2012–2013 navchal’nogo roku) [Psychological Service and PMPC education system (based on 2012–2013 year of school study] / [Berezan N. O., Gobod I. Yu., Lunchenko N. V. ta in.]. – K. : Nika-Centr, 2013. – 60 p.
Tarasun V. V. Korektciyno-preventyvne navchannya ditey z osoblyvymy potrebamy: sutnist’, konceptual’ni pidhody, znachennya [Correction and preventive education for children with special needs: the nature, conceptual approaches, significance] / V. Tarasun // Actual’ni problemy navchannya ta vychovannya lyudey z osoblyvymy potrebamy : zb. nauk. pr. – K. : Un-t «Ukraina», 2004. – 448 p.
Shmidt V. Psychologicheskaya pomoshch’ roditelyam i detyam: treningovye programmy [Psychological help for parents and children: training programs] / V. Shmidt. – M. : Sphera, 2007. – 256 p. – (B-ka practicheskogo psychologa).
Література
Клиническая психология и психотерапия / М. Перре, У. Бауманн. – 3-е изд. – CПб. : Питер, 2012. – 944 с.
Кулганов В. А. Основы клинической психологи : учебник для вузов / В. А. Кулганов, В. Г. Белов, Ю. А. Парфенов. – СПб. : Питер, 2013. – 456 с.
Психологічна служба і ПМПК системи освіти (за результатами 2012–2013 навчального року) / Н. О. Березан, І. Ю. Гобод, Н. В. Лунченко [та ін.]. – К. : Ніка-Центр, 2013. – 60 с.
Тарасун В. В. Корекційно-превентивне навчання дітей з особливими потре¬бами: сутність, концептуальні підходи, значення / В. В. Тарасун // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. пр. – К. : Ун-т «Україна», 2004. – 448 с.
Шмидт В. Р. Психологическая помощь родителям и детям: тренинговые программы / В. Р. Шмідт. – М. : ТЦ Сфера, 2007. – 256 с. – (Б-ка практ. психолога).