КОНЦЕПТУАЛЬНА МАТРИЦЯ ВІКОВОЇ ЗРІЛОСТІ ОСОБИСТОСТІ В КОНТЕКСТІ ЇЇ ГОТОВНОСТІ ДО ПЕНСІЇ

Автор(и)

  • Liudmyla Magdysyuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

зрілість, вік, акмеологія, психологічна готовність, когнітивний компонент, емоційно-вольовий компонент, мотиваційний компонент, конативний компонент

Анотація

У статті наведено результати теоретичного аналізу вікової зрілості осо­бистості в контексті її готовності до пенсії. Представлено динаміку вікової періодизації в науковій думці. Зазначено, що зрілість – найтриваліший пе­ріод розвитку особистості, який характеризується тенденцією до досягнення найви­щого розвитку духовних, інтелектуальних і фізичних здібностей. Вико­ристання хронологічного віку є умовним, оскільки в межах одного соціально-історичного періоду, однієї культури, однієї вікової когорти існують індивідуальні відмін­ності. Виділяють чотири види віку: хронологічний, біологічний, соціальний, психологічний. Окреслюють основні завдання періоду зрілості. Головним віко­вим новоутворенням періоду зрілості можна вважати продуктивність. Зазна­чено, що проблемою українського суспільства є сприй­нят­тя пенсіонерів крізь призму стереотипів, які визначають негативне ставлен­ня молоді, що про­являється як соціальне явище «ейджизм». Запропоновано концептуальну модель психо­логічної готовності осіб до виходу на пенсію, на основі особистісно-діяльнісно­го підходу. Обґрунтовано компоненти психоло­гічної готовності (когнітивний, емоційно-вольовий, мотиваційний, конативний) до виходу на пенсію, які цілісно забезпечують ефективність та результативність безболісного припи­нен­ня професійної діяльності. Обґрунтовано компоненти психологічної готовності особистості пізньої зрілості до виходу на пенсію: когнітивний, який полягає в потребі людини отримувати необхідні знання, вмінні мобілізувати свої знання та досвід; емоційно-вольовий виконує функцію покращення нави­чок психічної саморегуляції, самоконтролю; мотиваційний полягає в спрямованості осо­бис­тості до позитивного сприйняття навко­лиш­ньо­го середовища, свого майбут­нього, усвідомлення власної значущості;  конативний спрямовує особистість до певної поведінки (спорт, хобі, активний відпочинок).

Біографія автора

  • Liudmyla Magdysyuk, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    аспірант кафедри загальної та со­ціальної психології Східноєвропейського національного універ­ситету імені Лесі Українки

Посилання

Beloussov V. V. Temperament i deyatelnost : Ucheb. Posobie [Temerament and Activity] / V. V Belousov. – Pyatigorsk, 1990. – 256 p.
Bodalyov A. A. O predmete akmeologii [On the Object of Acmeology] / A. A. Bodalyov // Psychologicheski journal. – 1993. – T. 4, № 5.
Dal V. Tolkovy slovar zhivago velikorusskogo yazyka [The Explanatory Dictionary of the Russian Language] / V. Dal. – M. : [b. i.], 1998.
Dzuba T. M. Psychologiya doroslosti z osnovamy gerontopsychologii. Navchalny posibnyk [Psychology of Adulthood with Bases of Geronotological Psychology] / T. M. Dzuba, O. G. Kovalenko ; za red. V. F. Morguna. – K. : Vydavnychy Dim «Slovo», 2013. – 264 p.
Dyachenko M. I. , Kandybovitch L. A. Psychologitchesky problemy gotovnosti k deyatelnosti [Psychological Challenges of Readiness for Activity]. – Minsk : Izd-vo BGU, 1976. – 175 p.
Rean A. A. Psychologiya cheloveka ot rozhdeniya do smerti [Psychology of Human from Birth to Death] / A. A. Rean. – SPb. : PRIME-EUROZNAK, 2001. – 656 p.
Rybalko E. F. Vozrastnaya i differentsialnaya psychologiya [Developmental and Differential Psychology] / E. F. Rybalko. – SPb. : Isdatelstvo Sanct-Peterburgskogo universiteta, 2001. – 224 p.
Samygyn S. I. Vozrastnaya psychologiya dla studentov [Developmental Psychology for Students] / S. I. Samygin, T. G. Nikulenko, S. A. Suchchenko. – Rostov n/D : Phеnix. 2010. – 220 p.
Smelzer N. Sociologiya [Sociology] / N. Smelzer. – M. : Phenix. 1998. – 688 p.
Hyell L. Teoriya lichnosti (Osnovnye polozheniya, issledovaniya i premineniye) [Theory of Personality] / L. Hyell, D Sigler. – SPb. : Peter. 1999. – 608 p.

Література

Белоусов В. В. Темперамент и деятельность : учеб. пособие / В. В. Белоусов. – Пятигорск : [б. и.], 1990. – 256 с.
Бодалев А. А. О предмете акмеологии / А. А. Бодалев // Психол. журн. – 1993. – Т. 4, № 5.
Даль В. Толковый словар живаго великорусского язика / В. Даль. – М. : [б. и.], 1998.
Дзюба Т. М. Психологія дорослості з основами геронтопсихології : навч. посіб. / Т. М. Дзюба, О. Г. Коваленко ; за ред. В. Ф. Моргуна. – К. : Вид. дім «Слово», 2013. – 264 с.
Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск : Изд-во БГУ, 1976. – 175 с.
Психология человека от рождения до смерти / под общ. ред. А. А. Реана. – СПб. : ПРАЙМ-ЕВРОЗНАК, 2001. – 656 с.
Рыбалко Е. Ф. Период взрослости / Е. Ф. Рыбалко // Возрастная и диффе¬ренциальная психология. – СПб. : Изд-во Санкт-Петербург. ун-та, 2001. – 224 с.
Самыгин С. И. Возрастная психология для студентов / С. И. Самыгин, Т. Г. Никуленко, С. А. Сущенко. – Ростов н/Д : Феникс. 2010. – 220 с.
Смелзер Н. Социология / Н. Смелзер. – М. : Феникс, 1998. – 688 с.
Хьелл Л. Теории личности (Основные положения, исследования и применение) / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – СПб. : Питер. 1999. – 608 с.

Завантаження

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Magdysyuk, L. (2014). КОНЦЕПТУАЛЬНА МАТРИЦЯ ВІКОВОЇ ЗРІЛОСТІ ОСОБИСТОСТІ В КОНТЕКСТІ ЇЇ ГОТОВНОСТІ ДО ПЕНСІЇ. Психологічні перспективи, 23, 168-179. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/244

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.