ДИНАМІКА РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПРОФІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Maryna Lapina ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-113-123

Ключові слова:

професійна підготовка, особистість, соціальний працівник, професійна компетентність, психологічний моніторинг.

Анотація

У статті досліджено актуальну проблему формування професійних якостей особистості фахівців соціальної роботи згідно з компетентнісним підходом до професійної освіти. Розкрито поняття особистісно-професійної компетентності, її структурні компоненти. Розглянуто професійні якості особистості, що складають зміст операційного, мотиваційно-ціннісного та рефлексивного компонентів осо­бистісно-професійної компетентності фахівців соціальної роботи. Зазначено, що впровадження проблемного моніторингу – це перспективний засіб проведення систематичних психологічних досліджень формування професійних якостей особистості майбутніх фахівців. На підставі теоретичного аналізу розроблено психодіагностичний комплекс методик психологічного моніторингу особистісно-професійних компетенцій студентів спеціальності «Соціальна робота». У статті відображено результати емпіричного дослідження динаміки розвитку особистісної компетентності майбутніх соціальних працівників під час професійної підготовки. Здійснено аналіз результатів дослідження професійних компетенцій і визначено рівень розвитку особистісних якостей майбутніх соціальних працівників на різних етапах професійного навчання у ВНЗ: високий рівень розвитку якостей емпатії, середній рівень толерантності й самомоніторингу, низький рівень кому­нікативно-організаційних якостей та стресостійкості, низький рівень рефлек­сивних якостей особистості. Показано, що студенти є більш конфліктними, менш конгруентними й відповідальними та більш конформними, порівняно з експерт­ними оцінками «Я-ідеального професійного» фахівців соціальної роботи. У підсумку зауважено незначний та надто повільний поступ у розвитку професійних компетенцій особистості майбутніх соціальних працівників під час профе­сійного навчання. Отримані дані засвідчують необхідність цілеспрямованого формування особистісної компетентності, оскільки традиційні методи профе­сійного навчання не визначають розвитку особистості майбутніх соціальних працівників. Результати дослідження є підставою для створення психологічної технології розвитку особистісно-професійної компетентності соціального пра­цівника в процесі професійного навчання у ВНЗ.

Біографія автора

  • Maryna Lapina, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»

    старший викладач кафедри соціології та соціальної роботи ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»

Посилання

Verbets V. V. Monitorynh navchalnoho protsesu [Monitoring of educational process] : Navchalno-metodychnyi posibnyk. – Rivne : RDHU : Instytut sotsialnykh doslidzhen, 2008. – 45 р.
Gustova E. A. Dinamika stanovleniya lichnostno-professionalnoy kompetentnosti studentov VUZa, buduschih sotsialnyih rabotnikov [The dynamics of future social workers’ personal and professional competence formation] / E. A. Gustova // Vestnik MGOU. – Seriya «Psihologicheskie nauki». – 2012. – № 1. – Р. 73–79.
Dudarov V. V. Profesiina kompetentnist sotsialnykh pratsivnykiv: metody upravlinnia [Social workers’ professional competence: methods of the management] / V. V. Dudarov // Hrani. – 2015. – № 4. – Р. 27–32.
Karavanova L. Zh. Psihologicheskie osobennosti professionalnoy podgotovki spetsialistov po sotsialnoy rabote [Psychological features of social work specialists’ vocational training] / L. Zh. Karavanova. – Tver : Tverskoy gos. un-t, 2014. – 228 р.
Sobchik L. N. Psihologiya individualnosti. Teoriya i praktika psihodiagnostiki [Psychology of individuality. Theory and practice of psychodiagnostics] / L. N. Sobchik. – SPb. : Rech, 2005. – 624 р.

Література:

Вербець В. В. Моніторинг навчального процесу : навч.-мет. посіб. – Рівне : РДГУ: Ін-т соц. дослідж., 2008. – 45 с.
Густова Е. А. Динамика становления личностно-профессиональной ком-петентности студентов ВУЗа, будущих социальных работников / Е. А. Густова // Вестник МГОУ. – Серия «Психологические науки». – 2012. – № 1. – С. 73–79.
Дударьов В. В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління / В. В. Дударьов // Грані. – 2015. – № 4. – С. 27–32.
Караванова Л. Ж. Психологические особенности профессиональной подготовки специалистов по социальной работе / Л. Ж. Караванова. – Тверь : Тверской гос. ун-т, 2014. – 228 с.
Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психо-диагностики / Л. Н. Собчик. – Санкт-Петербург : Речь, 2005. – 624 с.

Завантаження

Опубліковано

2017-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Lapina, M. (2017). ДИНАМІКА РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ПРОФІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Психологічні перспективи, 30, 113-123. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-113-123

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.