РИЗИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ЗДОРОВ’Я: ВІД «НЕАДЕКВАТНОГО» СТИЛЮ КЕРІВНИЦТВА ДО ТРАНСФОРМАЦІЙ ПРОФЕСІЙНОГО САМОСТАВЛЕННЯ ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-39-50Ключові слова:
професійне здоров’я, ризики професійного здоров’я професійне самоставлення, «неадекватний» стиль керівництва.Анотація
У статті вміщено результати емпіричного дослідження ризиків професійного здоров’я педагогів, зокрема особливостей трансформацій професійного самоставлення педагога під впливом «неадекватного» стилю керівництва. Визначено ключові поняття досліджуваної проблеми: професійне здоров’я, ризики професійного здоров’я, професійне самоставлення й «неадекватний» стиль керівництва. Підкреслено, що деструктивні ознаки професійного самоставлення (неадекватна самооцінка та негативна оцінка педагогом своєї праці) формуються під впливом різноманітних факторів професійного середовища. «Неадекватний» стиль керівництва розглянуто як один із таких факторів трансформацій професійного самоставлення, що суттєво впливає на професійне здоров’я педагога. Наведено й прокоментовано результати емпіричного дослідження особливостей взаємозв’язків між фактором «неадекватний» стиль керівництва (використано авторський опитувальник «Ризики професійного здоров’я») та окремими показниками професійного самоставлення (методика К. В. Карпінського, О. М. Колишко). Проаналізовано достовірно значущі закономірності прямих і непрямих кореляційних зв’язків за такими показниками, як інтегративна шкала «самоефективність у професії», що складається зі шкал «самокерівництво в професії» та «самооцінка особистісного зростання в професії»; «внутрішня конфліктність особистісного зростання в професії»; «самоприниження в професії». Зроблено висновок, що вплив «неадекватного» стилю керівництва на професійне самоставлення педагога містить низку суттєвих небезпечних ознак для його професійного здоров’я: підвищує тривожність, вразливість працівника; руйнує в нього надію на добре ставлення до нього й на успіхи професійного кар’єрного зростання; проектується в негативному, недовірливому або недоброзичливому ставленні до інших суб’єктів професійної діяльності.
Посилання
Dziuba, T. Destruktivnі oznaki profesіjnogo samostavlennja ta їh vpliv na profesіjne zdorov’ja vchitelja [Destructive features of the professional self-establishment and their influence on the teacher’s occupational health] / T. Dziuba // Psihologіja osobistostі, № 1 (6), 2015. – Р. 172–183.
Dziuba, T. M. Kompleks metodyk dlya diahnostyky profesiynoho zdorov'ya vchytelya [Complex of methods for the diagnosis of the teacher’s occupational health] / T. M. Dziuba. – Poltava : PNPU im. V. H. Korolenka, 2015. – 59 р.
Kammeyer-Mueller, J. D. Self-Esteem and Extrinsic Career Success: Test of a Dynamic Model / J. D. Kammeyer-Mueller, T. A. Judge, R. F. Piccolo // Applied Psychology: An International Review. – 2008. – № 57 (2). – P. 204–224.
Karpinskij, K. V. Professional'noe samootnoshenie lichnosti i metodika ego psihologicheskoj diagnostiki : monogr. [Professional self-attitude of personality and technique of its psychological diagnosis] / K. V. Karpinskij, A. M. Kolyshko. – Grodno : GrGU, 2010. – 140 р.
Kokun, O. M. Psykholohiya profesiynoho stanovlennya suchasnoho fakhivtsya: monohrafiya [Psychology of professional development of modern specialist] / O. M. Kokun. – K.: DP «Inform.-analit. ahentstvo», 2012. – 200 р.
Leka S. Occupational health psychology / S. Leka, J. Houdmont. – Chichester, UK : Wiley-Blackwell, 2016. – 346 р.
Quick J. C. Handbook of occupational health psychology (2 nd ed.) / J. C. Quick, L. E. Tetrick. – Washington, DC : American Psychological Association. – 232 р.
Schonfeld, I. S. Occupational health psychology: Work, stress, and health / I. S. Schonfeld, C.-H. Chang. – New York : Springer Publishing Company, 2017. – 146 р.
Zeer, Je. F. Psihologija professij: Uchebnoe posobie dlja studentov vuzov [Psychology of professions: Manual for graduate students] / Je. F. Zeer. – Moskwa : Akademicheskij prospekt ; Ekaterinburg : Delovaja kniga, 2003. – 336 р.
Література:
Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологи / А. Адлер. – Москва : [б. и.], 1995. – 296 с.
Дзюба Т. М. Деструктивні ознаки професійного самоставлення та їх вплив на професійне здоров’я вчителя / Т. М. Дзюба // Психологія особистості. – 2015. – № 1 (6). – С. 172–183.
Дзюба Т. М. Комплекс методик для діагностики професійного здоров’я вчителя / Т. М. Дзюба. – Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2015. – 59 с.
Kammeyer-Mueller, J. D. Self-Esteem and Extrinsic Career Success: Test of a Dynamic Model / J. D. Kammeyer-Mueller, T. A. Judge, R. F. Piccolo // Applied Psychology: An International Review. – 2008. – № 57 (2). – P. 204–224.
Карпинский К. В. Профессиональное самоотношение личности и методика эгопсихологической диагностики : монография / К. В. Карпинский, А. М. Ко-лышко. – Гродно : ГрГУ, 2010. – 140 с.
Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : мо¬нографія / О. М. Кокун. – Київ : ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2012. – 200 с.
Leka S. Occupational health psychology / S. Leka, J. Houdmont. – Chichester, UK : Wiley-Blackwell, 2016. – 346 р.
Quick J. C. Handbook of occupational health psychology (2 nd ed.) / J. C. Quick, L. E. Tetrick. – Washington, DC : American Psychological Association. – 232 р.
Schonfeld, I. S. Occupational health psychology: Work, stress, and health / I. S. Schonfeld, C.-H. Chang. – New York : Springer Publishing Company, 2017. – 146 р.
Зеер Е. Ф. Психология профессии : учеб. пособие для студентов вузов / Е. Ф. Зеер. – Москва : Академ. проект : Екариринбург : Деловая кн., 2003. – 336 с.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.