СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ОСОБИСТІСНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Zhanna Virna Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Viktor Koshyrets Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-4790-8839

Анотація

У статті конкретизовано концептуально-методологічні аспекти вивчення феномену особистісного простору студентської молоді в межах авторської по­зиції його структурно-функціональної організації. Окреслено центральні прин­ципи запропонованої дослідницької позиції вивчення особистісного простору у вигляді внутрішнього інтегрованого образу суб’єктного характеру, який за­безпе­чує адекватний рівень соціально-психологічної адаптації та становлення соціальної зрілості, самоствердження й самоактуалізації сучасного студента. Визначено основні структурні компоненти особистісного простору та їхні спе­цифічні функції: адаптаційний компонент виконує пристосувальну, контролю­вальну й захисну функції; мотиваційний компонент здійснює стабілізаційну, ідентифікаційну та інноваційну; особистісно-поведінковий компонент вміщує організаційну, комунікативну й акумуляційну функції. Проаналізовано спів­відно­шення змісту функціональних ознак структурних компонентів осо­бистіс­ного простору та його психологічних меж та визначено такі характеристики якості, як цілісність, самоорганізація та відкритість особистісного простору. Розроблена програма емпіричного дослідження, а також комплекс вико­риста­них методів математичної обробки результатів дослідження підтверд­жують концепт розуміння особистісного простору як форми внутрішньої узгод­женості студента з обставинами життя, що супроводжується особли­востями конфі­гура­ції проявів адаптаційних, мотиваційних та особистісно-поведінкових компонентів. Доведено, що високі показники суверенності психологічного простору сту­дентів найчастіше зумовлюють такі характерологічні якості та способи взаємо­дії з оточуючими, як відповідальність, прямолінійність, недо­вірливість та схильність до особистісної автономності. Щодо семантичної реп­ре­зентації «образу життя» досліджуваних студентів методом знаходження семантичної універсалії су­купності стійких і схожих оцінок, то виділяємо такі його ознаки, як компро­місний, позитивний, егоїстичний, відкритий, демокра­тичний.

Ключові слова: особистісний простір, суверенність психологічного прос­тору, образ життя, соціально-психологічна адаптація, соціальна зрілість, са­моствердження, самоактуалізація, студентська молодь.

Біографії авторів

  • Zhanna Virna, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, про­фе­сор, де­кан факультету психології Східноєвропейського національного уніве­ситету імені Лесі Українки.

  • Viktor Koshyrets, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    аспірант кафедри загальної та со­ціальної психології Східноєвропейського національного універ­ситету імені Лесі Українки.

Посилання

Abramova Yu. T. Psikhologiya sredy: istochniki i napravleniya [Environment Psychology: sources and directions] / Yu. T. Abramova // Voprosy Psikhologii [Issues of Psychology]. –1995. – № 3 – P. 130–141.
Virna Zh. P. Samorealizatsiya osobystosti ta koordynaty sotsialno-psykho¬lo-hichnoyi adaptatsiyi [Self-realization and coordinates of social and psychological adaptation] / Zh. P. Virna. – Collected scientific works: series «Pedagogical and Psychological Sciences» – № 63 / National Academy of State Border Guard Service of Ukraine named after B. Khmelnytskyi [Ch. ed. Potapchuk E. N.]. –Khmelnytskyi.– 2012. – P. 163–166.
Maksimenko S. D. Geneticheskaya psikhologiya (metodologicheskaya refleksiya problem razvitiya v psikhologii) [Genetic psychology (methodological reflexion of development problem in psychology)] / S. D. Maksimenko. – M. : Refl-buk, Kyiv : Vakler, 2000. – 320 p.
Nartova-Bochaver S. K. Chelovek suverennyi : psikhologicheskoye issledovaniye subyekta v yego bytii [Sovereign man: psychological study of subject in his being] / S. K. Nartova-Bochaver. – SPb. : Piter, 2008. – 400 p.
Serkin V. P. Metody psikhosemantiki [Methods of psychosemantics] / V. P. Serkin. –М. : Aspekt Press, 2004. – 207 p.

Література:

Абрамова Ю. Т. Психология среды: источники и направления / Ю. Т. Абрамова. – 1995. – № 3. – С. 130–141.
Вірна Ж. П. Самореалізація особистості та координати соціально-психоло-гічної адаптації / Ж. П. Вірна. – Хмельницький : б. в., 2012. – С. 163–166.
Максименко С. Д. Генетическая психология (методологическая рефлексия проблем развития в психологии) / С. Д. Максименко. – Mосква : Рефл-бук ; Kиев : Ваклер, 2000. – 320 с.
Нартова-Бочавер С. К. Человек суверенный: психологическое исследование в его бытии / С. К. Нартова-Бочавер. – СПб. : Питер, 2008. – 400 с.
Серкин В. П. Методы психосемантики. – М. : Аспект пресс, 2004. – 207 с.

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Virna, Z., & Koshyrets, V. (2014). СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ОСОБИСТІСНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Психологічні перспективи, 23, 39-54. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/192

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають