ТРЕНІНГОВА ПРОГРАМА ГАРМОНІЗАЦІЇ ПОЧУТТЯ ВЛАСНОСТІ

Автор(и)

  • Ірина Губеладзе Інститут соціальної та політичної психології НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-40-54

Ключові слова:

почуття власності, психологічна власність, гармонізація почуття власності, тренінгова програма, психоедукація.

Анотація

Мета. Метою статті є розроблення змісту і структури та презентація авторської програми гармонізації почуття власності особи. Методи. Для розробки тренінгової програми було використано низку методів інтерактивної роботи і психоедукації з метою гармонізації почуття власності: метод незавершених речень, рольова гра, симуляція, мозковий штурм, групові методи роботи, дискусія, психологічні практикуми, творчі домашні завдання тощо. Результати. У статті представлено авторську тренінгову програму гармонізації почуття власності, яка складається зі вступу, завершальної частини та трьох основних модулів: «Почуття власності як соціально-психологічний феномен: моє, наше, чуже, нічиє», «Чинники посилення почуття власності: контроль, самоінвестування та інтимне знання», «Наслідки і можливості гармонізації почуття власності». Кожен з модулів має на меті опрацювання різних складових почуття власності: контроль, самоінвестування грошей, часу чи інших ресурсів та глибоке інтимне знання.. Загальний обсяг тренінгової програми складає 26 академічних годин. Запропонована тренінгова програма може бути використана для гармонізації почуття власності особи, як серед старшокласників і студентів, так і серед дорослого населення загалом. Висновки. Впровадження та вивчення ефективності тренінгової програми гармонізації почуття власності показало доцільність її використання серед старшокласників та студентської молоді, а також дорослого населення, що сприяло оптимізації прояву відповідальності, самоефективності, самоідентичності та залученості особи. Перспективи подальших досліджень вбачаємо в розробці програми психологічного тренінгу для гармонізації почуття власності щодо територіальної громади та власної країни.

Посилання

Beaglehole, E. (2015). Property: A Study in Social Psychology. London. Psychology Press.

Burmenko, T. D., Karnyshev, A. D. (2003). Sobstvennost: Psykholoho-Economicheskiy Analyz [Ownership: Psycho-Economic Analysis]. Irkutsk [in Russian].

Hubeladze, I. (2019). Sotsial’ni praktyky volodinnia yak prostir realizatsii pochuttia vlasnosti [Social practices of possession as a space for sense of ownership implementation]. Naukovi studii iz sotsial’noi ta politychnoi psykhologii - Scietific Studios on Social and Political Psychology, 46 (49), 242–250. DOI: 10.33120/ ssj.vi46(49).173

James, W. (1991). Psykholohyya [Psychology]. Moscow [in Russian].

Jussila, I., Tarkiainen, A., Sarstedt, M. & Hair, J. F. (2015). Individual Psychological Ownership: Concepts, Evidence, and Impications for Research in Marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(2), 121–139. DOI: 10.1080/10696679.2015.1002330

Kahneman, D., Knetsch, J. L. and Thaler, R. H. (1991). Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. Journal of Economic Perspectives, 5(1), 193–206. DOI: 10.1257/jep.5.1.193

Karamushka, L. M., & Khodakevych, O. H. (2017). Psykholohichni osoblyvosti stavlennia studentskoi molodi do hroshei [Psychological features of students' attitude to money]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Khazratova, N. (2009). Psykholohichna Pryroda Pochuttya Vlasnosti [Psychological Nature of Sense of Ownership]. Sotsialna Psykholohiya - Social Psychology, 5, 103–110 [in Ukrainian].

Nartova-Bochaver, S. K. (2008). Chelovek Suverennyy: Psykholohycheskoe Issledovaniye Subiekta v Eho Bytii [Man is Sovereign: the Psychological Study of the Subject in His Being]. St. Petersburg: Peter [in Russian].

Noguti, V. & Bokeyar, A. L. (2014). Who am I? The relationship between self-concept uncertainty and materialism. International Journal of Psychology, 49(5), 323–333. DOI: 10.1002/ijop.12031

Pipes R. (2008). Sobstvennost i Svoboda [Ownership and Freedom]. Moskva: Moscow School of Political Studies [in Russian].

Peck, J., & Shu, S. B. (Eds.). (2018). Psychological Ownership and Consumer Behavior. Springer International Publishing. Retrieved from DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77158-8.

Pierce, J. L., Kostova, T. & Dirks, K. T. (2002). The state of psychological ownership: Integrating and extending a century of research. Review of General Psychology, 7(1). DOI: 10.1037//108/0-9-2680.7.1.84

Poretski, L., Arazy, O., Lanin, J., Nov, O. (2021). Who Owns What? Psychological Ownership in Shared Augmented Reality. International Journal of Human-Computer Studies, 150. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2021.102611

Preston, S. D., Gelman, S. A. (2020). This land is my land: Psychological ownership increases willingness to protect the natural world more than legal ownership. Journal of Environmental Psychology, 70. 101443. DOI:10.1016/j.jenvp.2020.101443

Zubiashvili, I. K. (2018). Treninhovi praktyky u sotsialno-psykholohichnomu zabezpechenni monetarnoi kultury starshoklasnykiv [Training practices in social and psychological support for high school students' monetary culture]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia. Sotsialna psykholohiia: zb. nauk. prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy - Organizational psychology. Economic psychology. Social psychology: coll. Science. Proceedings of the GS Institute of Psychology Kostyuk NAPS of Ukraine, 1, 48, 19–24 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2021-06-15

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.