Емпіричне дослідження досвіду рефлексії майбутніх психологів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-248-260

Ключові слова:

спеціальна компетентність, соціальна компетентність, особистісна компетентність, індивідуальна компетентність, індивідуальний досвід, досвід рефлексії, інтерпретативна компетентність, наратив

Анотація

У статті описано чотири види компетентності, які фасилітують становлення в майбутніх психологів досвіду рефлексії: 1) спеціальна компетентність – володіння власне професійною діяльністю на досить високому рівні, здатність особистості проектувати свій подальший професійний розвиток; 2) соціальна компетентність – володіння прийомами здійснення загальної (групової, кооперативної) професійної діяльності, принципами співпраці, а також прийнятими в цій професії прийомами професійного спілкування, здатність до прийняття соціальної відповідальності за результати своєї роботи; 3) особистісна компетентність – володіння прийомами особистісної презентації та саморозвитку, засобами протистояння професійним деформаціям особистості; 4) індивідуальна компетентність – володіння прийомами самореалізації й розвитку індивідуальності в професійній сфері, готовність до професійного зростання, здатність до індивідуального самозбереження, протистояння професійному вигорянню, уміння раціонально організовувати свою працю, виконання діяльності з позитивною мотивацією, радістю й енергією.

Показано, що в такому контексті індивідуальний досвід має ціннісні, рефлексивні, комунікативні, операціональні характеристики. Саме така сукупність параметрів досвіду забезпечує самостійність психолога, його цілеспрямовану діяльність. Описано результати формувального експерименту, який проводили протягом навчання майбутніх психологів експериментальних груп у вищій школі протягом 2017 навчального року. Зі студентами проведено розроблений авторами статті тренінг «Розвиток інтерпретативної компетентності». Наприкінці кожного заняття використано метод наративу з метою відреф­лексування студентами власної діяльності, реконструкції ними усвідомленого сенсу своїх переживань, розуміння сутності й походження актуально функціонуючих інтерпретаційних процесів.

Посилання

1. Derkach, A. A. (2000). Psixologiya razvitiya professionala [The Psychology of the development of a Professional]. Moscow: RAGS, 124 p. [in Russian].
2. Erickson, E. (2015). Shkala «Mii vlasnyi pohliad na sebe zaraz» [Scale «My own look at myself now»]. Electronic resource. Access mode: https://www. google.com. [in Ukrainian].
3. Kuhn, M., Mc Cartland, T. (2012). Test «Kto Ya?» [Test «Who am I?»] Electronic resource. Access mode: vsetesti.ru/424. [in Ukrainian].
4. Lactionov, А. N. (2000). Strukturno-dinamicheskaya organizaciya individual’nogo opyta [Structurally-dynamic organization of the individual experience]: Doctor’s thesis in Psychology: 19.00.01]. Kharkov, 451 p. [in Russian].
5. Litovchenko, N. F. (2007). Protses interpretatsii v psykhoterapii u konteksti dialohu psykholoha z kliientom [The process of interpretation in psychotherapy in the context of a dialogue between a psychologist and a client]. Dialogism as a form of the existence and the development of a person. Ed. by G. O. Ball, M.V. Papucha. Nizhyn: Milanic, pp. 195–230 [in Ukrainian].
6. Markovа, А. C. (1996). Psixologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscow. 308 p. [in Russian].
7. Nikitinа, І. V. (1999). Psykholohichni osoblyvosti subiektnoho samovyznachennia osobystosti v period povnolittia [Psychological peculiarities of the subjective self-determination of the person during the period of senior pupil]: Diss. ... for PhD in Psychology: 19.00.01. Кyiv. 209 p. [in Ukrainian].
8. Riker, P. (1995). Konflikt interpretacii [Conflict of interpretation]. Мoscow: Academia- Center, Medium. 414 p. [in Russian].
9. Chepeleva, N. V. (1997). Processy ponimaniya i interpretacii v deyatel’nosti prakticheskogo psixologa [Processes of understanding and interpretation in the professional activity of a practical psychologist]. Practical Psychology: Theory, Methods, Technology. Kyiv: NIKA-CENTER, pp. 102–108 [in Ukrainian].
10. Stolin, V. V. (2013). Standartyzovanyi opytuvalnyk samostavlennia [Standardized questionnaire of self-attitude]. Electronic resource. Access mode: https://www.google.com. [in Ukrainian].
11. Tolstykh, N. (2003). Metodyka nezavershenykh rechen [Method of unfinished sentences]. Electronic resource. Access mode: https://www.google.com.
12. Varban, M. Yu. (1998). Refleksiya professional’nogo stanovleniya v studencheskie gody [Reflection of the Professional growth of students: Diss. ... for PhD in Psychology: 19.00.07]. Kyiv. 210 p. [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2019-06-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Tabachnikov, S., Mikhalchuk, N., Kharchenko, Y., & Ivashkevych, E. (2019). Емпіричне дослідження досвіду рефлексії майбутніх психологів. Психологічні перспективи, 33, 248-260. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-248-260

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.