ВПЛИВ МІЖПІВКУЛЕВОЇ МАНУАЛЬНОЇ АСИМЕТРІЇ НА ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ПРОЯВИ ЧУТТЯ МОВИ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Galyna Trihub Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

чуття мови, мовленнєвий досвід, мовні знання, мовна компетенція, емпіричне вивчення, асоціація, стимули, логічні центральні реакції, логічні периферійні реакції, значення слова

Анотація

У статті викладено результати емпіричного дослідження чуття мови сту­дентів, беручи до уваги мануальну асиметрію. Чуття мови розглянуто як процес і результат інтуїтивно-почуттєвого відображення дійсності, що ґрунтується на мовленнєвому досвіді особистості і слугує передумовою формування іншо­мов­них знань та іншомовної компетенції загалом. Чуття мови – проміжна ланка між мовленнєвим досвідом і мовним знанням за такою схемою: мовленнєвий досвід → чуття мови → мовні знання → мовна компетенція.

Мовленнєвий досвід утворюється завдяки ефективній мовленнєвій пове­дінці людини в різних природних життєвих ситуаціях. Молярна одиниця мовленнєвого досвіду – значення слова як вираження змісту різних фрагментів дійсності та ставлення особистості до них. Для емпіричного вивчення чуття мови придатне асоціативне значення слова, оскільки воно дає змогу встановити всю асоціативну мережу. Вільний асоціативний експеремент передбачає надання першої асоціації на запропоновані слова стимули (30 слів). Реакції-асоціації групуються у два основні види: центральні, переферійні. Форматом дослід­ження слугувала мовленнєва специфіка ліворуких студентів першого курсу. Ем­пірично-діагностичне вивчення мовлення здійснювали у двох вибірках – праворуких і ліворуких студентів (відповідно, 60 та 15 осіб), віком 17–18 років.  Аналіз результатів дослідження засвідчує значущі відмінності між показниками логічної центральної і переферійної реакції у двох вибірках досліджуваних. Отримані результати засвідчують, що чуття мови ліворуких студентів сформовано гірше порівняно із праворукими студентами.

 

Біографія автора

  • Galyna Trihub, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри іноземних мов природничо-математичних спеціальностей Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Божович Е. Д. Чувство язика – миф или реальность? / Е. Д. Божович // Журн. практ. психолога. – 2008. – № 5. – С. 86–99.
Bozhovich E. D. Chuvstvo yazyka – mif ili realnost? [Sense of speech – myph or reality?] / E. D. Bozhovich. – Zhurn. prak. psychologa. –2008. – № 5. – P. 86–99.
2. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Бо¬жович . – СПб. : Питер, 2008. – 400 с. : ил. – (Мастера психологии).
Bozhovich L. I. Lichnost I ieie formirovanie v detskom vozraste. [Personality and its formation in childhood] / L. I. Bozhovich. – SPb. : Piter, 2008. – 400 p. : il. – (Mastera psychologiyi).
3. Выготский Л. С. Психология развития человека / Л. С. Выготский. – М. : Смысл ; Эксмо, 2006. – 1136 с.
Vygotsky L. Psychologiya razvitiya cheloveka [Psychology of man’s development] / L. Vygotsky. – Moscow : Smysl ; Eksmo, 2006. – 1136 p.
4. Засєкіна Л. В. Вступ до психолінгвістики / Л. В. Засєкіна, С. В. Засєкін. – Острог : Острозька академія, 2002.– 168 с.
Zasiekina L. Vstup do psycholingvistyky [Introduction of psycholinguistics] / L. Zasiekina. – Ostrog : Ostrozka academia, 2002. – 168 p.
5. Засєкіна Л. В. Психолінгвістична діагностика : навч. посіб. / Л. В. Засєкіна, С. В. Засєкін. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. – 188 с.
Zasiekina L. Psycholingvistychna diagnostyka [Psycholinguistic diagnostic] / L. Zasiekina, S. Zasiekin. – Lutsk : «Vezha», Vol. nats. un-ty im. Lasiya Ukrainka? 2008. – 188 p.
6. Леонтьев А. А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания / А. А. Леонтьев. – М. : УРСС, 2003. – 306 с.
Leontyev A. Psycholingvisticheskiye yedenitsy i porozshdeniye rechevogo vyska¬zyvaniya [Psycholinguistic units and improving of speech] / A. Leontyev. – Moscow : URSS. – 2003. – 306 p.
7. Хомский Н. Язык и проблемы знания / Н. Хомский // Весн. Моск. ун-та. – Сер. 9 : Философия. – 1995. – № 4. – С. 131–157.
Khomsky N. YazykIproblemyznaniya [Language and problems of knowledge] / N. Khomsky // Vesn. Mosc un-ty. – 1995. – № 4. – P. 131–157.
8. Потапова В. Д. Функціональнасистема психологічних механізмів інтуїтивно-почуттєвого відображення : [монографія ] / В. Д. Потапова. – Донецьк : ООО «Юго-Восток Лтд», 2005. – 336 с.
Potapova V. Funktsionalna systema psychologichnyh mechanizmiv intuityvno-pochutyevogo vidibrazhenya : monografiya [Functional system of intuitive-sential reflection mechanisms] / V. Potapova. // Donetsk : OOO «Yugo-Vostok Ltd». – 336 p.
9. Серкин В. П. Методы психосемантики : учеб. пособие / В. П. Серкин. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 207 с.
Serkin V. Metody psychosemantiki [Methods of psychosemantic] / V. Serkin // M. : Aspekt Pres, 2004. – 207 p.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Trihub, G. (2015). ВПЛИВ МІЖПІВКУЛЕВОЇ МАНУАЛЬНОЇ АСИМЕТРІЇ НА ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ПРОЯВИ ЧУТТЯ МОВИ СТУДЕНТІВ. Психологічні перспективи, 26, 285-296. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/92

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.