ОПИТУВАЛЬНИК «ГРАМОТНОСТІ ЩОДО ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я»: ОПИС, АДАПТАЦІЯ, ЗАСТОСУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-44-kosКлючові слова:
психометрична оцінка, психічне здоров’я, превенція, стигмаАнотація
Мета. У статті наведено результати адаптації української версії опитувальника «Грамотності щодо психічного здоров’я».
Методи. Для апробації методики було застосовано статистичні методи дослідження, а саме: критерій Шапіро-Вілка, факторний аналіз, кореляція Пірсона, показник дельта Фергюсона.
Результати. Грамотність у сфері психічного здоров’я визнається як передумова для раннього розпізнавання психічних розладів і втручання в них. Опитувальник «Грамотності щодо психічного здоров’я» (MHLq) був розроблений групою португальських вчених L. Campos, P. Dias, F. Palha, A. Duarte, E. Veiga для комплексної оцінки обізнаності у сфері психічного здоров’я, а не окремих його аспектів. Методика спрямована на вивчення таких аспектів психічного здоров’я: знання проблем психічного здоров'я, помилкові переконання/стереотипи, навички звернення за допомогою та надання першої допомоги, стратегії самодопомоги та загальний показник обізнаності у сфері психічного здоров’я. Адаптацію опитувальника здійснено відповідно до стандартних алгоритмів адаптації іншомовних психодіагностичних засобів: перекладено англомовну версію українською, перевірено ретестову надійність, надійність паралельних форм та внутрішню узгодженість.
Висновки. Апробація опитувальника «Грамотності щодо психічного здоров’я» та перевірка її психометричних характеристик дає можливість стверджувати про можливість використання розробленого опитувальника для оцінки цього конструкту, і ця теза підтверджена отриманими статистичними даними.
Посилання
1. Campos, L., Dias, P., Palha, F., Duarte, A., Veiga, E. (2016). Development and psychometric properties of a new questionnaire for assessing Mental Health Literacy in young people. Univ. Psychol., 15, 61–72. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.dppq DOI: https://doi.org/10.1037/t62031-000
2. Dewalt, D. A., Berkman, N. D., Sheridan, S., Lohr, K. N., & Pignone, M. P. (2004). Literacy and health outcomes: a systematic review of the literature. Journal of general internal medicine, 19(12), 1228–1239. https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2004.40153.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2004.40153.x
3. Furnham, A., Swami, V. (2018). Mental Health Literacy: A Review of What It Is and Why It Matters. International Perspectives in Psychology, 7(4). https://doi.org/10.1037/ipp0000094 DOI: https://doi.org/10.1037/ipp0000094
4. Jorm, A. F., Korten, A. E., Jacomb, P. A., Christensen, H., Rodgers, B., & Pollitt, P. (1997). "Mental health literacy": a survey of the public's ability to recognise mental disorders and their beliefs about the effectiveness of treatment. The Medical journal of Australia, 166(4), 182–186. https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.1997.tb140071.x DOI: https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.1997.tb140071.x
5. Kanj, M, Mitic, W. (2009). Working document: 7th Global Conference on Health Promotion, Promoting Health and Development: closing the implementation gap. Nairobi, Kenya, 26–30 October 2009. Geneva (CH): World Health Organization; Available from: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/7gchp/Track1_Inner.pdf.
6. Kelly, C., Jorm, A., & Wright, A. (2007). Improving mental health literacy as a strategy to facilitate early intervention for mental disorders. The Medical journal of Australia, 187(S7), S26–S30. https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.2007.tb01332.x DOI: https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.2007.tb01332.x
7. Kutcher, S, Wei, Y, Coniglio, C. (2016). Mental Health Literacy: Past, Present, and Future. The Canadian Journal of Psychiatry, 61(3), 154-158. https://doi.org/10.1177/0706743715616609 DOI: https://doi.org/10.1177/0706743715616609
8. Kutcher, S., Bagnell, A., & Wei, Y. (2015). Mental health literacy in secondary schools: a Canadian approach. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 24(2), 233–244. https://doi.org/10.1016/j.chc.2014.11.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chc.2014.11.007
9. Okumu, M., Logie, C. H., Byansi, W., Cohen, F., Nyoni, T., Nafula, C.N., Hakiza, R., Muzei, J., Appiah-Kubi, J., Adjabeng, B., Kyambadde, P. (2025). eHealth literacy and digital health interventions: Key ingredients for supporting the mental health of displaced youth living in the urban slums of kampala, Uganda. Computers in Human Behavior, 162, 108434. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108434 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108434
10. Simões de Almeida, R., Trigueiro, M. J., Portugal, P., de Sousa, S., Simões-Silva, V., Campos, F., Silva, M., & Marques, A. (2023). Mental Health Literacy and Stigma in a Municipality in the North of Portugal: A Cross-Sectional Study. International journal of environmental research and public health, 20(4), 3318. https://doi.org/10.3390/ijerph20043318 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph20043318
11. Tay, J. L., Tay, Y. F., & Klainin-Yobas, P. (2018). Mental health literacy levels. Archives of psychiatric nursing, 32(5), 757–763. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.04.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.04.007
12. Uguz, O., Gulcan, E., & Keskin, G. (2024). A survey on the relationship between mental health literacy and beliefs toward mental illness among nurses in general hospitals in Turkey. Archives of psychiatric nursing, 53, 144–150. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2024.10.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.apnu.2024.10.013
13. Weist, M. D., Parham, B., & Figas, K. (2024). Mental Health Literacy and School Behavioral Health: Introduction to the Special Issue. American Journal of Health Education, 56(1), 1–6. https://doi.org/10.1080/19325037.2024.2422073 DOI: https://doi.org/10.1080/19325037.2024.2422073
14. Xu, R. H., Cao, Y., Dong, D., Lai-yi Wong, E., Chan, S. (2024). Development and validation of a mental eHealth literacy scale. Computers in Human Behavior Reports, 16, 100518. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100518 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100518
15. Zhong, Sl., Wang, SB., Ding, KR. et al. (2024). Low mental health literacy is associated with depression and anxiety among adults: a population-based survey of 16,715 adults in China. BMC Public Health, 24, 2721 https://doi.org/10.1186/s12889-024-20020-y DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-024-20020-y
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Коструба Наталія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.