ПРОБЛЕМА ОЦІНЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Автор(и)

  • Iryna Syngaivska Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «КРОК»

Ключові слова:

професійна успішність, оцінювання професійної успішності, інтегративний підхід, рефлексивність, компетенції

Анотація

У статті всебічно проаналізовано проблему оцінювання професійної успіш­ності викладача вищого навчального закладу. Виокремлено різні підходи до оцінювання викладацької праці: особистісний, акмеологічний, професіографічний, соціально-психологічний, інтегративний. Виділено об’єктивне оцінювання (зовнішнє, со­ціаль­не) та суб’єктивне (внутрішнє, індивідуальне, особистісне). Розглянуто такі кри­терії оцінювання професійної успішності: особистісні стратегії успіш­ності; система компетенцій; психологічні та ціннісні особливості особистості викладача; про­фесійні ролі, статуси, стилі; ефективність професійних та міжо­собистісних ко­мунікацій; професійна «Я-концепція»; професійний розвиток і самоактуалі­зація із задіянням професійних ресурсів та потенціалу особистості. Указано на потребу урахування співвідношення експертної (зовнішньої) оцінки та са­мооцінки викладача.

 

Біографія автора

  • Iryna Syngaivska, Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «КРОК»

    кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри психології Вищого навчального закладу «Університет економіки та права «КРОК»

Посилання

1. Аминов Н. А. Модели управления образованием и стили преподавания / Н. Аминов // Вопросы психологии. – 1994. – № 2 – С. 88–99.
Aminov N. Modeli upravleniya obrazovaniyem i stili prepodavaniya [Education management models and teaching styles] / N. Aminov // Vopr. psikhologii. – 1994. – № 2 – Р. 88–99.
2. Арендачук И. В. Структурно-функциональная организация профес¬сионализма личности в научно-педагогической деятельности [Structural and functional organization of personality professionalism in scientific and pedagogical activity] : автореф. дис. … канд. психол. наук / И. В. Арендачук. – Ярославль, 2008. – 29 с.
Arendachuk I. Strukturno-funkcionalnaya organizaciya professionalizma lichnosti v nauchno-pedagogicheskoy deyatelnosti : avtoref. dis. …kand. psihol. nauk / I. Arendachuk. – Yaroslavl, 2008. – 29 р.
3. Бозаджиев В. Л. Психолог: профессия и личность / В. Бозаджиев. –Челябинск : Печатный двор, 2011. – 424 с.
Bozadzhiev V. Psikholog: professiya i lichnost [The psychologist: profession and personality] / V. Bozadzhiev. – Chelyabinsk : Pechatnyy dvor, 2011. – 424 р.
4. Бондарчук О. І. Формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій в умовах післядипломної педагогічної освіти : наук.-метод. посіб. / О. І. Бондарчук, Л. М. Карамушка, О. В. Брюховецька [та ін.] : Т. М. Вакуліч, В. М. Івкін; ред. : О. І. Бондарчук ; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. oсвіти». – К. : Наук. світ, 2012. – 190 c.
Bondarchuk, O. Formuvannya psykhologichnoyi kompetentnosti kerivnykiv osvitnih organizaciy v umovah pislyadyplomnoyi pedagogichnoyi osvity : nauk.-metod. posib. [The formation of psychological competency of educational institutions managers under the conditions of postgraduate pedagogical education: scientific and methodical manual] / O. Bondarchuk, L. Karamushka, O. Bryuhoveckaya [et al.] ; red. : O. Bondarchuk ; NAPN Ukrayiny, DVNZ »Un-t menedzh. osvity». – K. : Naukovyy svit, 2012. – 190 р.
5. Виноградова Н. И. Акмеолого-методологические проблемы становления профессионализма преподавателя высшей школы / Н. И. Виноградова // Гуманит. вектор. – 2008. – № 3. – С. 87–92.
Vinogradova N. Akmeologo-metodologicheskie problemy stanovleniya profes¬sionalizma prepodavatelya vysshei shkoly [Acmeological and methodological issues of higher school teachers professionalism formation] / N. Vinogradova // Gumanit. vector. – 2008. – № 3. – Р. 87–92.
6. Грецов А. Г. Совмещение научной и преподавательской деятельности: проблемы и перспективы / А. Г. Грецов // Ректор ВУЗа. – 2008. – № 9. – С. 30–33.
Grecov A. Sovmeshchenie nauchnoi i prepodavatelskoy deyatelnosti: problemy i perspektivy [The combination of scientific and teaching activities: issues and perspectives] / A. Grecov // Rektor VUZa. – 2008. – № 9. – Р. 30–33.
7. Дежина И. Г. Интеграция науки и образования: оценка работы научно-образовательных центров в ведущих российских университетах / И. Г. Де¬жина // Вестн. высш. шк. – 2008. – № 7. – С. 20–23.
Dezhyna I. Integraciya nauki i obrazovaniya: ocenka raboty nauchno-obrazo¬vatelnykh centrov v vedushchikh rossiyskikh universitetakh [Science and education integration: the assessment of scientific and educational structures activity in the leading Russian universities] / I. Dezhyna // Vestn. Vyssh. shk. – 2008. – № 7. – P. 20–23.
8. Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионала / А. А. Дер¬кач. – Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2004. – 752 с.
Derkach A. Akmeologicheskiye osnovy razvitiya professionala [Acmeological fundamentals of professional development] / A. Derkach. – Moskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-soc. in-ta ; Voronezh : MODEK, 2004. – 752 p.
9. Дружилов С. А. Системный подход к изучению психологического фено¬ме¬на профессионализма человека // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. – 2005. – № 1. – С. 51–55.
Druzhylov S. Sistemnyy podkhod k izucheniyu psikhologicheskogo fenomena professionalizma cheloveka [Systemic approach to a human professionalism psychological phenomenon consideration] // Vestn. Tomsk. gos. ped. un-ta. – 2005. – № 1. – Р. 51–55.
10. Індивідуальна оцінка професіоналізму педагогічного персоналу в малих колективах навчальних закладів / М. Розенбаум, О. Омельченко, Л. Гре¬чен¬кова, О. Смирнова // Вища шк. – 2009. – № 9. – С. 90–101.
Indyvidualna ocinka profesionalizmu pedagogichnogo personal v malykh kolekty¬vakh navchalnykh zakladiv [The individual assessment of pedagogical personnel professionalism in small teams of educational institutions] / M. Rozenbaum, O. Omelchenko, L. Grechenkova, O. Smirnova // Vyshcha shk. – 2009. – № 9. – Р. 90–101.
11. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя : учеб. пособие / И. Ф. Исаев. – М. : Изд. центр «Академия», 2004. – 208 с.
Isayev I. Professionalno-pedagogicheskaya kultura prepodavatelya : ucheb. posobiye [Professional and pedagogical culture of a teacher : teaching manual] / I. Isayev. – M. : Izd. centr «Akademiya», 2004. – 208 р.
12. Климов Е. А. Пути в профессионализм (психологический взгляд) : учеб. пособие / Е. А. Климов. – М. : Моск. психол.-соц. ин-т ; Флинта, 2003. – 320 с.
Klimov E. Puti v professionalism (Psikhologicheskiy vzglyad) : ucheb. poso¬biye [Roads to professionalism (Psychological viewpoint): teaching manual] / E. Klimov. – M. : Mosk. psikhol.-social. in-t ; Flinta, 2003. – 320 р.
13. Кригер Е. Э. Уровневая направленность исследовательской позиции педа¬гога // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 1 [Электрон¬ный ресурс]. – Режим доступа : www.science-education.ru/115-11849.
Kriger E. Urovnevaya napravlennost issledovatelskoy pozicii pedagoga [Level orientation of a teacher research stand] // Sovremennyye problem nauki i obrazo¬vaniya. – 2014. – № 1 [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu : www.science-education.ru/115-11849.
14. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : МГФ «Знание», 1996. – 308 с.
Markova, A. Psikhologiya professionalizma [Professionalism psychology] / A. Markova. – M. : MGF»Znaniye», 1996. – 308 p.
15. Митина Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности / Л. М. Митина. – 2-е изд. – Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2003. – 400 с.
Mitina L. Psichologiya razvitiya konkurentosposobnoy lichnosti [The psychology of competitive personality development] / L. Mitina. – 2-e izd. – Мoskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-soc. in-ta ; Voronezh : MODEK, 2003. – 400 p.
16. Онищенко В. Професійна я-концепція як інтегральна складова ноологічної Я-концепції особистості / В. Онищенко // Педагогіка і психологія про¬ф. освіти. – 2013. – № 3. – С. 39–50.
Onishchenko V. Profesiyna ya-koncepciya yak integralna skladova noologichnoyi Ya-koncepciyi osobystosti [Professional self-conception as an integral component of personality noological self-conception] / V. Onishchenko // Pedagogika I psykhologiya prof. osvity. – 2013. – № 3. – Р. 39–50.
17. Плаксина И. В. Психолого-акмеологическое сопровождение инно¬ва¬ционной деятельности в образовательной среде : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.13 / И. В. Плаксина. – Кострома : РГБ, 2007. – 255 с.
Plaksina I. Psikhologo-akmeologicheskoye soprovozhdeniye innovacionnoy deyatel¬nosti v obrazovatelnoy srede [Psychological and acmeological support of inno¬vation activity in educational sphere] : dis. ... kand. psikhol. nauk : 19.00.13 / I. Plaksina. – Kostroma : RGB, 2007. – 255 p.
18. Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального ста¬новления человека / Ю. Поваренков. – М. : Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.
Povaryonkov Yu. Psikhologicheskoye soderzhaniye professionalnogo stanovleniya cheloveka [Psychological content of a human professional achievement] / Yu. Povaryonkov. – М. : Izd-vo URAO, 2002. – 160 р.
19. Профессионализм современного педагога: методика оценки уровня квали¬фикации педагогических работников / под науч. ред. В. Д. Шадрикова. – М. : Логос, 2011. – 168 с.
Professionalizm sovremennogo pedagoga: metodika ocenki urovnya kvalifikacii pedagogicheskih rabotnikov [Modern teacher professionalism: the methodology of a teacher qualification level assessment] / pod nauch. red. V. Shadrikova. – M. : Logos, 2011. – 168 р.
20. Силласте Г. Г. Включенность вузовских преподавателей в научную деятель¬ность (сравнительный анализ) / Г. Г. Силласте // Вестн. Финан. акад. – 2008. – № 1. – С. 32–41.
Sillaste G. Vklyuchonnost vuzovskih prepodavateley v nauchnuyu deyatelnost (sravnitelnyy analiz) [The involvement of higher educational institution teachers into the scientific activity (comparative analysis)] / G. Sillaste // Bestn. Finans. akad. – 2008. – № 1. – P. 32–41.
21. Траверсе Т. М. Психологія викладацької роботи / Т. М. Траверсе. – К. : Наук. світ, 2009. – 269 с.
Traverse T. Psykhologiya vykladackoyi roboty [Teaching activity psychology] / T. Traverse. – K. : Nauk. svit, 2009. – 269 р.
22. Чуракова М. В. Научно-исследовательская деятельность преподавателя как условие повышения его профессиональной компетентности / М. В. Чуракова // Вест. Южно-Урал. гос. ун-та. – Сер. : Соц.-гуманит. науки. – 2006. – № 17. – Вып. 7. – P. 270–273.
Churakova M. Nauchno-issledovatelskaya deyatelnost prepodavatelya kak usloviye povysheniya ego professionalnoy kompetentnosti [The teacher scientific and research activity as a condition of professional competency improvement] / M. Churakova // Vestnik Yuzhno-Uralskogo gos. un-ta. – Ser. Soc.-gumanit. nauki. – 2006. – № 17. – Vyp. 7. – Р. 270–273.
23. Швалб Ю. Психологічні аспекти компетентнісного підходу в освіті / Ю. Швалб // Вища шк. – 2010. – № 1. – С. 31–36.
Shvalb Yu. Psyhologichni aspekty kompetentnisnogo pidhodu v osviti [Psycho¬logical aspects of a competence approach in education] / Yu. Shvalb // Vyshcha shk. – 2010. – № 1. – Р. 31–36.
24. Agthe M., Foersterling F. Success attributions and more: Multidimensional extensions of the sexual attribution bias to failure attributions, social emotions, and the desire for social interaction / M. Agthe, F. Foersterling // Personality and Social Psychology. – 2008. – Vol. 34 (12). – P. 1627–1638

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Syngaivska, I. (2015). ПРОБЛЕМА ОЦІНЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Психологічні перспективи, 26, 264-274. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/90