ЕВРИСТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ СУЧАСНИХ ЗНАЧЕНЬ СМИСЛОВОГО ПОЛЯ КАТЕГОРІЇ «ЦІННОСТІ»
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2024-44-bonКлючові слова:
процес формування цінностей, біо-психічний підхід в дослідженні цінностей, проблема прийняття рішеньАнотація
Метою статті є узагальнення динаміки змін, що відбулись у смисловому полі категорії «цінності» та визначення ролі їх у розв’язанні проблеми прийняття рішень. Завданням статті є: а) охарактеризувати вже реалізовані напрямки наукових досліджень категорії «цінності»; б) виявити сенси категорії «цінності», що актуалізовані в сучасному психологічному і міждисциплінарному дискурсі; в) оцінити перспективи використання виявлених сенсів категорії «цінності» у вирішенні проблеми прийняття рішень.
Методи. Серед методів дослідження використано історичний, системний і міждисциплінарний підходи, що дозволило характеризувати нові значення у смисловому полі категорії «цінності», а також принцип єдності практичного і теоретичного знання.
Результати. Проведено аналіз наукових підходів трансценденталізації і суб’єктивізації в дослідженні цінностей, що виявив стигматизовані смислові значення категорії «цінності», які не відповідають сучасним науковим запитам щодо причин вибору програшних рішень. Натомість, в лоні психологічної науки і на міждисциплінарному тлі розгортається напрямок досліджень, пов’язаний із біо-психічним аспектом цінностей. До нього відносимо дослідження, що фокусуються на динамічній, процесуальній природі цінностей. Остання уможливлює вивчення порушень зв’язку між свідомою і несвідомою сферами, внаслідок чого виникають переважно неусвідомлені епіфеномени як то: деформації реальності, когнітивні викривлення, умовні цінності, неконтрольовані дії, імпортування психіки, ідеалізоване «Я», тощо.
Висновки. Сучасне смислове поле категорії «цінності» доповнюється новими значеннями, пов’язаними з процесуальністю цінностей на біо-психічному рівні: оцінювання, здобуття цінностей, вибір як індивідуальна траєкторія життя, творення цінностей, умовність цінностей, кореляції свідомої і несвідомої сфер в процесі оцінювання. Очевидно, що нові значення смислового поля категорії «цінності» мають евристичний потенціал щодо вирішення нагальних питань з практики прийняття рішень.
Посилання
1. Bondarevych, I. (2023). Filosofski zasady rehuliatsii stresu (chastyna druha mizhdystsyplinarnoho doslidzhennia) [Philosophical foundations of stress regulation (part two of an interdisciplinary study)]. Liudynoznavchi studii: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia «Filosofiia» – Studies in the humanities: a collection of scientific works of Ivan Franko Drohobytsk State Pedagogical University. "Philosophy" series, 46, 33-43. https://doi.org/10.24919/2522-4700.46.2 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.24919/2522-4700.46.2
2. Bondarevska, L., & Stasko, O. (2014). Znachushchi perezhyvannia ta umovni tsinnosti subiekta u konteksti psykhodynamichnoi teorii tsinnosti osobystosti [Significant experiences and conditional values of the subject in the context of the psychodynamic theory of personality value]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia Psykholohichni nauky – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series "Psychological Sciences", 45(69), 27-31. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7035 [in Ukrainian].
3. Donchenko, E. (2005). Fraktalnaia psykholohyia [Fractal psychology]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
4. Zhyrska, H. (2014). Intehratsiia biolohichnoho i sotsialnoho aspektiv u protsesi vyvchennia orhanizmu liudyny [Integration of biological and social aspects in the process of studying the human body]. Tekhnolohii intehratsii zmistu osvity: Zbirnyk naukovykh prats – Technologies of integration of the content of education: Collection of scientific works, 6, 128-133 [in Ukrainian].
5. Stasko, O. (2006). Psykholohichna znachushchist umovnykh tsinnostei ta yikh vplyv na formuvannia idealizovanoho «Ia» osobystosti [The psychological significance of conditional values and their influence on the formation of the idealized "I" of the individual]. Candidate’s thesis. Cherkasy, Natsionalnyi universytet im. B. Khmelnytskoho [in Ukrainian].
6. Stepanenko, I. (2002). Metamorfozy dukhovnosti v landshaftakh buttia [Metamorphoses of spirituality in the landscapes of existence]. Kharkiv: OVS. [in Ukrainian].
7. Iatsenko, T. (2004). Teoriia i praktyka hrupovoi psykhokorektsii: Aktyvne sotsialno-psykholohichne navchannia: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of group psychocorrection: active social-psychological training]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
8. Iatsenko, T., Halushko, L., &Stepashko, V. (2018). Opredmetneni zasoby reprezentatsii psykhiky subiekta–peredumova hlybynnoho piznannia [Objectified means of representing the subject's psyche are a prerequisite for deep knowledge]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii – Theory and practice of modern psychology, 2, 47-56. http://dx.doi.org/10.15330/ps.8.1.110-120 DOI: https://doi.org/10.15330/ps.8.1.110-120
9. Beck, A., Freeman, A., & Davis, D. (2004). Cognitive therapy of personality disorders (2nd ed.). New York: Guilford Press.
10. Beck, J. (2005). Cognitive therapy for challenging problems: What to do when the basics don't work. Guilford Press. http://dx.doi.org/10.1037/e679642007-001 DOI: https://doi.org/10.1037/e679642007-001
11. Clark, D., Beck A. (2010). Cognitive theory and therapy of anxiety and depression: Convergence with neurobiological findings. Trends in Cognitive Sciences,2010; 14, 418–424. http://dx.doi.org/10.1016/j.tics. 2010.06.007
12. Diamond, J. (2005). Collapse: how societies choose to fail or survive. New York and London: Viking Penguin. 575, 430-442.
13. Foucault, M. (1966). Les Mots et les Choses. Une archéologie des sciences humaines. Paris, Gallimard, coll. «Bibliothèque des sciences humaines» [in French].
14. Gelfand, M. (2011). Differences between tight and loose cultures: A 33-nation study Science, 333(6045), 937-937. DOI: https://doi.org/10.1126/science.333.6045.937-c
15. Hilbert, M. (2012). Toward a synthesis of cognitive biases: How noisy information processing can bias human decision making. Psychological Bulletin, 138(2), 211–237. https://doi.org/10.1037/a0025940 DOI: https://doi.org/10.1037/a0025940
16. Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 209-211 .
17. Inglehart, R., Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence.Cambridge, UK: Cambridge University Press.
18. Kiliç, B., Cihan, H. (2022). A study on women athletes: The relationship between cognitive distortions and physical self-perception. J. Cogn. Behav. Psychother, 11, 106-115.
19. Kitayama, Sh., and Uskul, A. (2011). Culture, mind, and the brain: Current evidence and future directions. Annual Review of Psychology, 62, 419-449. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120709-145357 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120709-145357
20. Krijnen, Ch. (2015). Philosophy as philosophy of culture? in: New Approaches to Neo-Kantianism. (рр. 111–126). N. De Warren and A.Staiti (eds.), Cambridge, DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139506717.006
21. Manfredo, M., Teel, T., Dietsch, A. (2016). Implications of human value shift and persistence for biodiversity conservation Running head: Value shift and conservation Conservation Biology,30(2), 287-296. https://doi.org/10.1111/cobi.12619 DOI: https://doi.org/10.1111/cobi.12619
22. Nietzsche, F. (1974). Thus Spoke Zarathustra .Translator R. J. Hollingdale. Publisher: Penguin Classics.
23. Pamuk, M., Durmus, Em. (2015). Investigation of burnout in marriage. Internet ional Juornal of Human Sciences, 12 (1), 162-177. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3002 DOI: https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3002
24. Pretzer, J.&Beck, J. (2004). Cognitive Therapy of Personality Disorders: Twenty Years of Progress. sn R.Leahy(ed.) New advances in cognitive therapy. New York: Guilford Press.
25. Saba ,N., Batool, Ir, Batool, H. (2024). Impact of Cognitive Distortions on Online Game Addiction: Moderating Role of Narcissistic Personality Trait. Journal of Professional & Applied Psychology, 5(3), 499-507. https://doi.org/10.52053/jpap.v5i3.292 DOI: https://doi.org/10.52053/jpap.v5i3.292
26. Schonpflug, U. (2001). Intergenerational transmission of values: The role of transmission belts. Journal of Cross Cultural Psychology, 32,174-185. http://dx.doi.org/10.1177/0022022101032002005 DOI: https://doi.org/10.1177/0022022101032002005
27. Schwartz, Sh. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. International Journal of Comparative Sociology 5,136-182. http://dx.doi.org/10.1163/156913306778667357 DOI: https://doi.org/10.1163/156913306778667357
28. Siddika, U., Chowdhury, K., Hossain, M. (2024). Cognitive Distortion Scale for Bangladesh: Development and Properties. Dhaka University Journal of Biological Sciences, 33(2), 97-109. https://doi.org/10.3329/dujbs.v33i2.75820 DOI: https://doi.org/10.3329/dujbs.v33i2.75820
29. Varnum, M., Grossmann, I. (2017). Cultural Change: The How and the Why. Perspectives on Psychological Science, 12(6), 1– 17. https://doi.org/10.1177/1745691617699971 DOI: https://doi.org/10.1177/1745691617699971
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Бондаревич Ірина
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.