ВПРОВАДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ПРОФІЛАКТИКИ МОРАЛЬНОЇ ТРАВМИ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Марія Козігора Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-koz

Ключові слова:

цивільне населення, професійна діяльність, програма спецкурсу, духовно-орієнтована когнітивно-процесуальна терапія, вчителі початкової школи

Анотація

Мета. У статті розглянуто вивчення поняття моральної травми (МТ) у науковій літературі. Мета нашого дослідження – висвітлення та обґрунтування експериментальної програми спецкурсу для майбутніх вчителів.

Методи. У статті ми використали метод теоретичного аналізу й узагальнення та метод природнього експерименту з впровадження програми спецкурсу для майбутніх вчителів «Моральна травма: діагностика та профілактика у майбутніх вчителів під час воєнного стану». У дослідженні взяли участь студенти 3-х курсів освітнього ступеня «бакалавр» спеціальності 013 Початкова освіта Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради». Програма розрахована на один семестр 2022/2023 н.р. та включає 11 лекційних та 5 практичних занять. 

Результати аналізу наукових джерел дають змогу стверджувати, що МТ на сучасному етапі може виникати не тільки у військовослужбовців, а й у цивільних, найчастіше у медичних працівників та вчителів. В Україні відсутні дослідження, що стосуються саме МТ у вчителів, хоча це дуже актуальна тема в період широкомасштабної війни в країні. В рамках дослідження проявів МТ під час воєнного конфлікту ми розробили експериментальну програму для майбутніх вчителів. Наш спецкурс базується на основі духовно-орієнтованої когнітивно-процесуальної терапії. При МТ може виникати сором, гнів, почуття провини, втрата віри, а такі моральні поняття, як милосердя, прощення, молитва, покаяння, справедливість можуть запобігати цьому. Для роботи ми обрали теми, які в названій терапії вважаються найефективнішими: поняття МТ, події, значення події для в житті людини, духовні ресурси, поняття провини та визнання провини, самопрощення, повага, духовне партнерство під час переживання МТ, посттравматичне зростання. Під час практичних занять здобувачі освіти розглядають практичні вправи для допомоги учням заспокоїтись, пережити травматичну ситуацію. Для щоденного використання ми пропонуємо використовувати вправи для контролю власних емоцій, спілкування з оточуючими, вирішення конфліктних ситуацій; техніки самодопомоги в екстремальних ситуаціях.

Висновки. Отримані знання зі спецкурсу  «Моральна травма: діагностика та профілактика у майбутніх вчителів під час воєнного стану» є корисними, практичні навички можуть використовувати у професійній діяльності.

Посилання

Hordovska, T. І. (2021). Konstrukt moralnoi travmy ta yoho kontseptualnyi zmist [The construct of moral trauma and its conceptual content]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» – Scientific bulletin of Kherson stste university. Series “Psychological sciences”, 4, 7–16 [in Ukrainian].

Neseniuk, N, Chudaieva, N., Murashkevych, О. (2020). Travmatychni podii: psykholohichna pidtrymka ta samodopomoha [Traumatic events: psychological support and self-help]. Rada Yevropy, 42–47 [in Ukrainian].

Fedii, О. А. (2016). Dukhovno-estetychni ta psykhoterapevtychni kontsepty formuvannia tvorchoho potentsialu subiektiv suchasnoho pedahohichnoho protsesu [Spiritual-aesthetic and psychotherapeutic concepts of forming the creative potential of subjects of the modern pedagogical process]. Innovatsiinyi potentsial profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv pochatkovoi i doshkilnoi osvity – Innovative potential of professional training of future specialists in primary and preschool education, (3), 4–15 [in Ukrainian].

Currier, J. M., Holland, J. M., Rojas-Flores, L., Herrera, S., & Foy, D. (2015). Morally injurious experiences and meaning in Salvadorian teachers exposed to violence. Psychological trauma: theory, research, practice, and policy, 7(1), 24. DOI: https://doi.org/10.1037/a0034092

Drescher, K. D., Foy, D. W., Kelly, C., Leshner, A., Schutz, K., Litz, B. (2011). An exploration of the viability and usefulness of the construct of moral injury in war veterans. Traumatology, 17(1), 8–13. DOI: https://doi.org/10.1177/1534765610395615

Epstein, E. G., Whitehead, P. B., Prompahakul, C., Thacker, L. R., & Hamric, A. B. (2019). Enhancing understanding of moral distress: the measure of moral distress for health care professionals. AJOB empirical Bioethics, 10(2), 113–124. DOI: https://doi.org/10.1080/23294515.2019.1586008

Fischer-Grönlund, C., Brännström, M. (2021). The Swedish translation and cultural adaptation of the Measure of Moral Distress for Healthcare Professionals (MMD-HP). BMC Med Ethics, 22, 151. DOI: https://doi.org/10.1186/s12910-021-00722-3

Hancock, J., Witter, T., Comber, S., Daley, P., Thompson, K., Candow, S., ... & Kits, O. (2020). Understanding burnout and moral distress to build resilience: a qualitative study of an interprofessional intensive care unit team. Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie, 67(11), 1541–1548. DOI: https://doi.org/10.1007/s12630-020-01789-z

Jansen, T. L., Hem, M. H., Dambolt, L. J., & Hanssen, I. (2020). Moral distress in acute psychiatric nursing: Multifaceted dilemmas and demands. Nursing ethics, 27(5), 1315–1326. DOI: https://doi.org/10.1177/0969733019877526

Jones, E. (2020). Moral injury in a context of trauma. The British Journal of Psychiatry, 216(3), 127–128. DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.2020.46

Keefe-Perry, L. C. (2018). Called into crucible: Vocation and moral injury in US public school teachers. Religious Education, 113(5), 489–500. DOI: https://doi.org/10.1080/00344087.2017.1403789

Koenig, H. G., Boucher, N. A., Oliver, R. J. P., Youssef, N., Mooney, S. R., Currier, J. M., & Pearce, M. (2017). Rationale for spiritually oriented cognitive processing therapy for moral injury in active duty military and veterans with posttraumatic stress disorder. The Journal of Nervous and Mental Disease, 205(2), 147–153. DOI: https://doi.org/10.1097/NMD.0000000000000554

Levinson, M. (2015). Moral injury and the ethics of educational injustice. Harvard Educational Review, 85(2), 203–228. DOI: https://doi.org/10.17763/0017-8055.85.2.203

Litz, B. T., Stein, N., Delaney, E., Lebowitz, L., Nash, W. P., Silva, C., & Maguen, S. (2009). Moral injury and moral repair in war veterans: A preliminary model and intervention strategy. Clinical psychology review, 29(8), 695–706. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.07.003

Shay, J., Munroe, J. (1998). Group and milieu therapy for veterans with complex posttraumatic stress disorder. In: Saigh PA, Bremner JD, editors. Posttraumatic stress disorder: comprehensive text. Boston: Allyn & Bacon, 391–413.

Sugrue, E. P. (2020). Moral injury among professionals in K–12 education. American Educational Research Journal, 57(1), 43–68. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831219848690

Zasiekina, L., & Zasiekin, S. (2020). Verbal Emotional Disclosure of Moral Injury in Holodomor Survivors. Psycholinguistics, 28(1), 41–58. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-28-1-41-58

Завантаження

Опубліковано

2022-12-01

Як цитувати

Козігора , М. (2022). ВПРОВАДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ПРОФІЛАКТИКИ МОРАЛЬНОЇ ТРАВМИ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ. Психологічні перспективи, 40, 38-50. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-koz

Схожі статті

1-10 з 414

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.