ВІКОВА ДИНАМІКА ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Myxajlo Кots Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • О. Polishchuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

діти з особливими потребами, професійне самовизначення.

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз та емпіричне дослідження вікової динаміки професійного самовизначення дітей з особливими потребами (7–11-ті класи), які мають вади психофізичного розвитку. Розкрито сутність і значення процесу професійного самовизначення учнів з особливими потребами, які навчаються в спеціалізованому навчально-реабілітаційному центрі. Указано, що значна частина молодих людей, які мають вади психофізичного розвитку, стикається із серйоз­ними проблемами, пов’яза­ними з вибором професії, профілю подальшої освіти, подальшим працевлашту­ванням. Мета наукового пошуку – виявити та дослі­дити закономірності й особли­вості професійного самовизначення в дітей з особливими потребами в різні вікові періоди.

Обґрунтовано, що своєрідність інтелектуального та фізичного розвитку дітей з інтелектуальною недостатністю не дає можливості ставити пи­тання про вільний вибір професії самим школярем, на відміну від учнів за­гально­освітньої школи. В емпіричному дослідженні брали участь школярі Луцького навчально-реабілітаційного центру. Досліджено, що найбільш чітко виражена схильність до певного типу професій відстежується в учнів 9-х та 11-х класів. Найменш чітко виражена схильність до певного типу професій у 7-х та 10-х класах. Віковий період семикласників характеризується широким діапазоном інтересів і пізнавальною активністю. Учні в 10-му класі характеризуються невизначеністю та страхом перед дорослим життям, а також розумінням того, що в них є ще час для роздумів над майбутнім життям. Досліджено показники сформованості інтересів у випускних класах (9-ті і 11-ті класи), які вказують на специфіку цього вікового періоду – перебування в ситуації вибору подальшого освітнього шляху й до якої сфери професійної діяльності варто готуватись у майбутньому; визначено чіткі відмінності в мотиваційних комплексах учнів на різних вікових етапах розвитку.

 

Біографія автора

  • Myxajlo Кots, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Столяренко Л. Д. Педагогическая психология / Л. Д. Столяренко. – Ростов н/Д : Феникс, 2003. – 544 с.
Stolyarenko L. D. Pedahohycheskaya psykholohyya [Educational psychology] / L. D. Stolyarenko. – Rostov-na-Donu : Fenyks, 2003. – 544 р.
2. Зеер Э. Ф. Психология профессий / Э. Ф. Зеер. – М. : Академ. проект Фонд Мир, 2005. – 336 с.
Zeer E. F. Psykholohyya professyy [Psychology professions] / E. F. Zeer. – Moskva : Akadem. proekt Fond Mir, 2005. – 336 р.
3. Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н. С. Пряжников. – Воронеж : НПО «МОДЭК», 1996. – 256 с.
Pryazhnikov N. S. Professyonalnoe y lychnostnoe samoopredelenye [Professional and personal self-determination] / N. S. Pryazhnykov. – Voronezh : NPO «MODEK», 1996. – 256 р.
4. Мухина В. С. Возрастная психология / В. С. Мухина. – М. : Академия, 2007. – 456 с.
Muhina V. S. Vozrastnaya psihologiya [Developmental psychology] / V. S. Muhina. – Moskva : Akademiya, 2007. – 456 р.
5. Васильева Л. П. Профессиональное консультирование школьников с нарушениями психофизического развития и состояния здоровья на этапе выбора профессии / Л. П. Васильева // Специальная адукация. – 2010. – № 3. – С. 9–15.
Vasileva L. P. (2010). Professionalnoe konsultirovanie shkolnikov s narusheniyami psihofizicheskogo razvitiya i sostoyaniya zdorovya na etape vyibora professii [Professional consultation of pupils with mental, physical and health disabilities on stage of choosing occupation] / L. P. Vasileva // Spetsialnaya adukatsiya. – 2010. – No 3. – P. 9–15.
6. Гошовська Д. Т. Вплив самоакцептації на професійне самовизначення підлітків // Професійне самовизначення дітей з особливими потребами: зміст та організація формування : навч.-метод. посіб. / за ред. М. О. Коця, Л. І. Волинець. – Луцьк : Вісник+К, 2012. – С. 89–99.
Hoshovska D. T. Vplyv samoaktseptatsiyi na profesiyne samovyznachennya pidlitkiv [The impact of self-acceptance on professional self-determination of teenagers] // Profesiyne samovyznachennya ditey z osoblyvymy potrebamy: zmist ta orhanizatsiya formuvannya : navch.-metod. posib. / za red. M. O. Kotsya, L. I. Volynets. – Lutsk : Visnyk+K, 2012. – Р. 89–99.
7. Практическая психодиагностика: методики и тесты / под ред. Д. Я. Райгородского. – Самара : Бахрах, 1999. – 668 с.
Raygorodskiy D. Ya. Prakticheskaya psihodiagnostika: metodiki i testyi [Practical psychodiagnostics: methods and tests] / D. Ya. Raygorodskiy. – Samara : Bahrah, 1999. – 668 р.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-10

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати