ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ

Автор(и)

  • Ольга Логвись Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-log

Ключові слова:

саморегуляція, рівні саморегуляції особистості, саморегуляція педагогічної діяльності, гнучкість.

Анотація

Мета статті полягає у аналізі основних зарубіжних та вітчизняних поглядів до розуміння феномену саморегуляції особистості в психологічній науці та емпіричному дослідженні показників загальної саморегуляції поведінки та гнучкості у майбутніх педагогів.

Методи. В основу наукової розвідки покладено теоретичний розгляд теми: аналіз та узагальнення психологічних підходів вивчення теми саморегуляції. Емпіричну частину статті представлено у дослідженні загального рівня саморегуляції та гнучкості у майбутніх педагогів. Задля отримання результатів обрано методику «Стиль саморегуляції поведінки» (В. Моросанової). Реалізація дослідження відбувалося з використанням google-forms в онлайн-форматі. Відповідно до мети нашого дослідження проаналізовано два показники: гнучкість та загальний рівень саморегуляції.

Результати. Аналіз теоретичних джерел дозволив припустити, що саморегуляція поведінки особистості є важливою складовою діяльності педагога. Опрацьовані результати емпіричного дослідження показали, що майбутнім педагогам притаманний середній і низький рівні саморегуляції та відповідно регуляторної гнучкості.

Висновки. Здійснене дослідження дало можливість проаналізувати різні аспекти та погляди на розуміння феномену саморегуляції поведінки та емпірично виявити рівень розвитку його сформованості у майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки.

Перспективу майбутньої наукової розвідки вбачаємо у розробці рекомендацій та психологічного тренінгу розвитку психоемоційної саморегуляції, як складової професійної підготовки вчителя у закладі вищої освіти.

Посилання

Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287 https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90022-L

Bradley, R. T., McCraty, R., Atkinson, M., Tomasino, D., Daugherty, A., & Arguelles, L. (2010). Emotion self-regulation, psychophysiological coherence, and test anxiety: Results from an experiment using electrophysiological measures. Applied psychophysiology and biofeedback, 35(4), 261-283.

Chebykin, O. (2017). Emotional regulation of cognitive activity: concept, mechanisms, conditions. Psychology & society (Psihologìâ ì suspìlʹstvo), 3, 86-103. https://doi.org/10.35774/pis2017.03.086

Morosanova, V. I. (2013). Self-regulation and personality. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 86, 452-457. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.596

Morosanova, V. I., & Fomina, T. G. (2017). Self-regulation as a Mediator in the Relationship between Anxiety and Academic Examination Performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 1066-1070. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.156

Senovska, N. & Pryshliak, O. (2020). Developing professional self-regulation of students during pedagogical practice. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(4), 679−691. https://www.ijres.net/index.php/ijres/article/view/1147.

Balashov, E. M. (2019). Psykholohichni osoblyvosti samorehuliatsii navchalnoi diialnosti studentiv yak odnoho z komponentiv samosvidomosti. [Psychological features of self-regulation of students' learning activities as one of the components of self-awareness]. Psykholohiia svidomosti - Psychology of Consciousness: Tezy III mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (рр.125-130). Kyiv [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2011). Psykholohichni mekhanizmy skhodzhennia osobystosti do dukhovnykh tsinnostei [Psychological mechanisms of personality ascent to spiritual values]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and Psychology, 2, 37-44. [in Ukrainian].

Boryshevskyi, M. (2013). Kontseptualni zasady problemy samotvorennia osobystosti. [Conceptual principles of the problem of self-creation of personality] Psykholohiia osobystosti - Personality psychology. (1), 39-47. [in Ukrainian].

Halian, I. (2015). Psykholohichnyi analiz sutnosti samorehuliatsii yak osobystisnoi zdatnosti. [Psychological analysis of the essence of self-regulation as a personal ability]. Zbirnyk naukovykh prats: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia, - Collection of scientific works: philosophy, sociology, psychology, 20 (1), 154-161. [in Ukrainian].

Hryntsiv, M. Ya. (2013). Samorehuliatsiia yak komponent profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia. [Self-regulation as a component of professional training of future specialists]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk - Current issues of the humanities, (4), 238-245. [in Ukrainian].

Doroshenko, T. V. (2018). Aktyvizatsiia protsesiv samorehuliatsii maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva yak umova rozvytku emotsiinoi kompetentnosti. [Intensification of self-regulation processes of future music teachers as a condition for the development of emotional competence]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia - Scientific Notes of Nizhyn State University Nikolai Hohol. Psychological and pedagogical sciences, Psykholoho-pedahohichni nauky, 1, 95-101. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-1-95-101 [in Ukrainian].

Zeiharnyk, B. V., Kholmohorova, A. B., & Mazur, E. S. (1989). Samorehuliatsyia povedenyia v norme y patolohyy [Self-regulation of behavior in norm and pathology]. Psykholohycheskyi zhurnal - Psychological journal, 10(2), 122-132. [in russian].

Zhane, P. (1913). Psykhycheskyi avtomatyzm [Mental automatism]. M. : Nachalo [in russian].

Kyrychenko, T. V. (2017). Psykholohichnyi zmist samorehuliatsii osobystosti. [Psychological content of self-regulation of personality]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky - Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences, 3 (1), 82-87. [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D., Sedykh, K. V., Morhun, V. F., Titov, I. H., Lavrinenko, V. A., Moliako, V. O., ... & Yatsenko, T. S. (2007). Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality]. [in Ukrainian].

Pavlova, N. S., & Serhyenko, E. A. (2016). Subjektnaia i personalnaia rehuliatsyia povedenyia kak proiavlenye indivdualnosti cheloveka [Subjective and personal regulation of behavior as a manifestation of a person's individuality]. Psykholohycheskyi zhurnal - Psychological Journal, 37 (2), 43-56. [in russian].

Poviakel, N. I. (2004). Samorehuliatsiia profesiinoho myslennia v systemi fakhovoi pidhotovky praktychnykh psykholohiv [Self-regulation of professional thinking in the system of professional training of practical psychologists]. Doctor’s thesis. Kyiv: M.P. Drahomanov National Pedagogical University. [in Ukrainian].

Radchuk H. K. (2020) Problema stanovlennia subiektnosti studentiv u protsesi vyshchoi profesiinoi osvity [The problem of becoming a subject of students in the process of higher professional education]. Profesiina kompetentnist uchytelia Novoi ukrainskoi shkoly: formuvannia, rozvytok ta udoskonalennia: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii - Professional competence of a teacher of the New Ukrainian school: formation, development and improvement: materials of the International scientific-practical Internet conference. (S. 147-150). Ternopil : TNPU. [in Ukrainian].

Radchuk, H. K., & Lohvys, O. Ya. (2021). Liderski yakosti v tsilisnii strukturi osobystosti pedahoha [Leadership qualities in the holistic structure of the teacher's personality]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» - Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological Sciences Series, (4), 93-100. [in Ukrainian].

Senovska, N. L. (2008). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do profesiinoi samorehuliatsii v protsesi vyvchennia pedahohichnykh dystsyplin [Preparing future teachers for professional self-regulation in the process of studying pedagogical disciplines]. Doctor’s thesis. Ternopil: Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University [in Ukrainian].

Tatenko, V. O. (2017). Metodolohiia subiektno-vchynkovoho pidkhodu: sotsialno-psykholohichnyi vymir [Methodology of subject-action approach: socio-psychological dimension]. K. : Milenium [in Ukrainian].

Titova, T. Ye. (2016). Smyslovi aspekty samorehuliatsii osobystosti [Semantic aspects of personality self-regulation]. Psykholohiia i osobystist - Psychology and personality, (1), 217-225. [in Ukrainian].

Chaika, V. M. (2006). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do samorehuliatsii pedahohichnoi diialnosti [Preparation of the future teacher for self-regulation of pedagogical activity]. Ternopil: TNPU [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Логвись , О. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ. Психологічні перспективи, 39, 257–269. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-log

Схожі статті

1-10 з 411

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.