ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНИХ ПЕРЕЖИВАНЬ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ

Автор(и)

  • Наталія Дмитріюк Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-dmt

Ключові слова:

особистість, молодший шкільний вік, розвиток особистості, емоційні переживання, емоції, навчальна діяльність.

Анотація

Мета. У запропонованій статті здійснено теоретичний аналіз та емпірична верифікація положення про те, що емоційні переживання є важливим  чинником цілісного психічного розвитку молодшого школяра.

Методи. Теоретичний психологічний аналіз феномену зв’язку емоційних переживань  щодо їх значення в питанні цілісного та гармонійного розвитку  особистості. На основі здійснених теоретичних пошуків та узагальнень було розроблено програму емпіричної перевірки визначених положень, яка реалізовувалась через проективні методи.

Результати. Здійснений теоретичний огляд предмету дослідження в науковій літературі дозволив виявити, що переживання можна розглядати як особистісний, індивідуальний феномен, що виникає з появою процесу розуміння та визначається свідомістю особистості та здійснює вагомий вплив на її психічний  розвиток. На думку дослідників, період молодшого шкільного віку  є важливим у житті зростаючої особистості, адже усі події проектуються через траєкторію емоційних переживань та здійснюють вирішальний вплив на психічний розвиток особистості. Здійснене емпіричне дослідження дало можливість підтвердити думку науковців про те, що до основних чинників, які визначають рівень психічного розвитку особистості молодшого школяра відносять інтерес та специфіку емоційних переживань  школярів у процесі включення їх в навчальну  діяльність. Відтак в учнів з високим  рівнем або індексом  прояву емоційних переживань більш виражені негативні емоції, тривожність, погане самопочуття, їм важко управляти своїм емоційним станом. Це призводить часто до емоційної дезадаптації, конфліктності з однолітками та дорослими.

Висновки. В роботі проаналізовано, що емоційні переживання забезпечують процес становлення, перетворення та розвитку особистості через значущі об’єкти, явища, інших суб’єктів. Доведено, що зниження динаміки негативних емоційних переживань, досягнення певного рівня впевненості позитивно впливає не лише на процес засвоєння знань, умінь та навичок, але й на  особистісний розвиток молодшого школяра.

Посилання

Adler, A. (2000). Ponyat' prirodu cheloveka [Understand human nature]. Sankt Peterburg: «Akademicheskij proekt» [in Russian].

Bozhovich, L.I. (1972). Problemy razvitiya motivacionnoj sfery rebenka [Problems of development of the motivational sphere of the child]. M.: Pedagogika [in Russian].

Vasilyuk, F.E. (1984). Psihologiya perezhivaniya: Analiz preodoleniya kriticheskih situacij [Psychology of experience: Analysis of overcoming critical situations]. Moskva: Izd-vo MGU [in Russian].

Vygotskij, L.S. (2005). Psihologiya razvitiya cheloveka [Psychology of human development]. M.: Izd-vo Smysl; Izd-vo Eksmo [in Russian].

Dmytriiuk, N. S. (2021). Sutnist fenomenu perezhyvannia v konteksti psykholohichnoho dyskursu [The essence of the phenomenon of experience in the context of psychological discourse]. Suchasni tendentsii nauky i praktyky – Current trends in science and practice, 1, 151-155 [in Ukrainian].

Kryzhanovska, Z., Babak, K. (2021). Emotsiina pryviazanist dytyny do materi yak predyktor yii sotsialnoi adaptatsii do shkilnoho zhyttia [The emotional attachment of the child to the mother as a predictor of its social adaptation to school education]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Prospects Journal, 38, 138–149 [in Ukrainian].

Lersh F. (2001) Rozuminnia osoby u psykholohii [Understanding the person in psychology]. Humanistychna psykholohiia – Humanistic psychology, 1, 93-109 [in Ukrainian].

Lozhkin, H.V. (2011) Perezhyvannia: Struktura ta mekhanizmy [Experiences: Structure and mechanisms]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work, 9, 1-6 [in Ukrainian].

Maksimenko, S.D. (2000). Geneticheskaya psihologiya [Genetic psychology]. M.: Reflbuk [in Russian].

Onatskyi, Ye. (1956) Ukrainska emotsiinist. Problemy: ukrainska dusha [Ukrainian emotionality. Problems: the Ukrainian soul]. New-York – Toronto, 5–12 [in Ukrainian].

Rubinshtejn, S.L. (1998). Osnovy obshchej psihologii [Fundamentals of General Psychology]. SPb.: Piter [in Russian].

Cohen, A. K., & Chaffee, B. W. (2013). The relationship between adoles- cents’ civic knowledge, civic attitude, and civic behavior and their self-reported future likelihood of voting. Education, Citizenship and Social Justice, 8 (1), 43–57. https://doi.org/10.1177/1746197912456339

Hart, D., Richardson, C., & Wilkenfeld, B. (2011). Civic Identity. Hand- book of Identity. Theory and Research, 771–787.

Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of personality and social psychology, 3 (5), 551–558.

Taljunaite, M. (2013). From ethnic and civil identity towards state identity. Philosophy-Sociology, 24 (4), 187–192.

Завантаження

Опубліковано

2022-05-30

Як цитувати

Дмитріюк , Н. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНИХ ПЕРЕЖИВАНЬ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ. Психологічні перспективи, 39, 87-98. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-dmt

Схожі статті

1-10 з 530

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають