ЕМОЦІЙНА ПРИВ’ЯЗАНІСТЬ ДИТИНИ ДО МАТЕРІ ЯК ПРЕДИКТОР ЇЇ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-138-149Ключові слова:
емоційний контакт, материнсько-дитячі взаємини, материнська підтримка, надійний тип прив’язаності, навчальна діяльність.Анотація
Мета. У запропонованій статті здійснено теоретичний аналіз та емпірична верифікація положення про те, що тип прив’язаності дитини до матері є одним із чинників соціальної адаптації першої до шкільного навчання. Методи. Теоретичний соціально-психологічний аналіз феномену емоційного зв’язку дитини та матері щодо його значення в питанні соціальної адаптації дитини. На основі здійснених теоретичних пошуків та узагальнень було розроблено програму емпіричної перевірки визначених положень, яка реалізовувалась через метод бесіди та опитування. Результати. Здійснений теоретичний огляд предмету дослідження в науковій літературі дозволив виявити, що серед соціальних чинників які мають вплив на процес адаптації дитини до школи науковцями виокремлюються прискорення темпу життя, підвищення навчальних вимог, зміна життєвих стереотипів та способу життя. Одним із сучасних чинників дитячої адаптації сьогодення є відмінність дошкільного та шкільного освітніх середовищ. Чим варіативнішими стають освітні середовища дошкільного і шкільного дитинства, тим більшої актуальності набувають проблеми забезпечення наступності між ними. Окрім зазначених причин, науковці пропонують звернути увагу на позицію мами, якість прив’язаності дитини до мами, стиль дитячо-батьківських взаємовідносин, власне ставлення мами до освітнього закладу. На думку дослідників, емоційна прив’язаність необхідна для повноцінного психічного розвитку дитини, слугує відчуттям безпеки, сприяє власному розвитку, успіху та соціалізації. Здійснене емпіричне дослідження дало можливість підтвердити думку науковців щодо впливу типу прив’язаності дитини до мами на процес її адаптації до шкільного середовища. Відтак діти з надійним типом прив’язаності адаптовувались до школи найбільш успішно та емоційно спокійно, характеризувалися легкістю контакту з однолітками та вчителем. Висновки. В роботі проаналізовано соціальні та особистісні чинники, з якими зустрічаються діти в процесі їх соціальної адаптації до школи. Доведено, що серед низки умов, які мають вплив на особистість дитини, коли вона починає процес навчальної діяльності, є тип прив’язаності з матір’ю, її підтримка та допомога.Посилання
Bowlby, J. (2003). Priwjazannost [Attachment]. Moskwa: Gardariki [in Russian].
Bowlby, J. (2012). Sozdanie i razruschenie emozhyonalnych swjazej [Making and breaking emotional bonds]. Moskwa: Academicheskij Project [in Russian].
Ainsworth, M. D. (1983). A sketch of a career. In A. N. O’Connoll & N. E. Russo (Eds.) Models Of Achievement: Reflections Of Eminent Women In Psychology. (pp. 200-219). New York: Columbia University Press.
Belsky, J. (1999), Modern evolutionary theory and patterns of attachment. In J. Cassidy & P. R.
Sessa I, D’Errico F, (2020). Poggi I and Leone G (2020) Attachment Styles and Communication of Displeasing Truths. Front. Psychol. 11:1065. doi: 10.3389/fpsyg..01065
Bartholomew K. (1990). Avoidance of intimacy: an attachment perspective. J. Soc. Pers. Relationsh. 7 147–178. https://doi.org/10.1177/0265407590072001
Kamza, A., (2019). Attachment to mothers and fathers during middle childhood: an evidence from Polish sample. BMC Psychol 7, 79 https://doi.org/10.1186/s40359-019-0361-5
Bornstein, M. H., Suwalsky, J. T., & Breakstone, D. A. (2012). Emotional relationships between mothers and infants: knowns, unknowns, and unknown unknowns. Development and psychopathology, 24(1), 113–123. https://doi.org/10.1017/S0954579411000708
Bartholomew K., Horowitz L. M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. J. Pers. Soc. Psychol, 61, 226–244. https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.2.226
Smirnova, E.O., Radeva, R. (1999). Razwitie teorii priwjazannosti [The development of attachment theory]. Woprosy psychology - Psychology issues, 1. 105-116 [in Russian].
Galushko I.G., Mikerova G.G., Chebelko A.G. (2017). Uspeschnaja adaptazhija perwoklasnikow k obucheniju w schkole kak sledstwie wzaimodejstwija uchitelja i roditelej [Successful adaptation of first-graders to schooling as a result of interaction between teacher and parents]. Concept - Concept, 34, 47–54 [in Russian].
Litvinova, N.A. (2012). Rol psichofiziologicheskich pokazatelej w mechanizme adaptazii ymstvennoj dejatelnosti [The role of psychophysiological indicators in the mechanism of adaptation to mental activity]. Kemerovo: KSU [in Russian].
Dermanova, I.B. (Ed.). (2002) Diagnostica emozhionalno-nrawstwennogo razwitija [Diagnostics of emotional and moral development]. SPb .: Rech [in Russian].
Pupyreva, E.V. (2007). Emotionalnaja priwjazannost k materi kak faktor stanowlenija awtonomii lichnosti w mladschem schkolnom wozwraste [Emotional attachment to the mother as a factor in the formation of personality autonomy at primary school age]. Candidate’s thesis. Moskwa [in Russian].
Krizhanovska, Z. (2021). Nadijnuj tup pruw jazanosti jak osnowa rozwutku psuchichnoho zdorow ja dutunu [A reliable type of attachment as a basis for the development of a child's mental health]. Suchasni psuchologichni tendenziji pidtrumku ta widnowlennja psuchichnogo zdorowji osobustosti: teorija ta praktuka, tezu dopowidej II mizhnarod. Mizhduszhuplinarnoji konferenzii - Current psychological trends in maintaining and restoring the mental health of the individual: theory and practice, abstracts of reports II International. interdisciplinary. conference. Charkiw [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Крижановська З., Бабак К.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.