ПСИХОЛОГІЧНІ ПРИНЦИПИ КОМУНІКАЦІЙ ПРИ СТВОРЕННІ УПРАВЛІНСЬКИХ КОМАНД
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-303-313Ключові слова:
комунікація, канали комунікації, міжособистісне спілкування, взаємодія, кооперація, інтеграція, синергетичний ефект, командна діяльність.Анотація
Мета статті – розглянути та проаналізувати основні принципи й теоретичні моделі комунікацій в управлінських командах. Методи. В основу дослідження покладено теоретичні методи: аналіз й узагальнення наукових джерел із проблем вивчення комунікації в управлінських командах. Результати. У статті наведено основні визначення поняття «комунікація» в сучасній науці, проаналізовано процеси комунікації, що забезпечують ефективну роботу команди. Зазначено, що міжособистісне спілкування, обмін інформацією, тобто комунікація між членами команди, виступає основою для безпосереднього об’єднання людей в інтересах отримання синергетичного ефекту від спільної діяльності. Особливий акцент на тому, що здатність людей спілкуватися один з одним, тобто встановлювати канали комунікації, не є єдиною умовою створення команд. Для команд важливим є формування ними комплексу власних норм і правил спільної роботи, рольова структура виконання обов’язків, особлива організаційна культура і стиль управління і т.д., однак всі вони можуть бути вироблені командою тільки за наявності добре сформованої системи комунікації між її учасниками. Отже, в командах вибудовується більш потужна мережа комунікаційних каналів, як за розгалуженістю, так і за обсягом інформації, що по них проходить. У сучасних умовах здатність команд до створення системи комунікації – одна з ключових їхніх компетенцій, а найважливішою умовою формування комунікаційного потенціалу команди є довіра її учасників один до одного. Створення атмосфери довіри в команді є важливою складовою побудови і розвитку комунікаційної мережі, формування комунікаційної дифузії, відсутність яких фактично стане непереборною перешкодою для створення командами свого загального людського потенціалу, перетворення персоніфікованих знань в командні знання. У висновках зазначено, що командна комунікація дозволяє не тільки забезпечити кращу реалізацію знань, умінь і навичок кожного учасника команди на своєму робочому місці, але і сформувати механізм, що забезпечує потоки ідей, знань і спостережень від одного члена команди до всіх його колег. Звернено увагу на те, що важливе значення має підготовка керівників команд, всього управлінського персоналу, навчання методів налагодження комунікаційних каналів, як по горизонталі, так і по вертикалі.Посилання
Boddi, D. Peyton, R. (1999). Osnovy menedzhmenta [Fundamentals of management]. SPb [in Russian].
Butyrina, M. V. (2018). Naukovi doslidzhennia sotsialnykh komunikatsii v Ukraini[Scientific research of Social Communications in Ukraine]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: «Sotsialni komunikatsii» - Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: "Social Communications»,11, 119–121 [in Ukrainian].
Vaclavik, P., Bivin, Dzh., Dzhekson, D. (2000). Pragmatika chelovecheskih kommunikacij: Izuchenie patternov, patologij i paradoksov vzaimodejstvija [Pragmatics of human communications: The study of patterns, pathologies and paradoxes of interaction]. Moskva: Aprel'-press [in Russian].
Gadamer, H.-G. (1988). Istina i metod: Osnovy filosofskoj germenevtiki [Truth and method: Fundamentals of Philosophical hermeneutics]. Moskva: Progress [in Russian].
Horova, S. V. (2017). Osoba v informatsiinomu suspilstvi: vyklyky sohodennia[personality in the information society: challenges of our time]. Kyiv, NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho [in Ukrainian].
Dzhankins, R. ( 2016). Iskusstvo kreativnogo myshlenija [The art of creative thinking]. Moskva: Azbuka-Attikus. [in Russian].
Dubovik, O. (2005). Formuvannja konkurentnih perevag na osnovi benchmarkingu [Formation of competitive advantages based on benchmarking]. Regіonal'na ekonomіka, 3, 134–137 [in Ukrainian].
Zernetska, O. V.(2017). Hlobalna komunikatsiia: monohrafiia[Global communication: a monograph]. Kyiv, Naukova dumka [in Ukrainian].
Il'in, E. P. (2013). Psihologija doverija [Psychology of trust]. SPb.: Piter [in Russian].
Kolisnychenko, T. V., Myronenko, V. V. (2014). Orhanizatsiini komunikatsii (reklama ta pablik ryleishnz) yak poliparadyhmalnyi fenomen [Organizational communications (advertising and public relations) as a polyparadigmal phenomenon]. Dnipropetrovsk [in Ukrainian].
Lotman, Ju. M. (1998). Struktura hudozhestvennogo teksta. Ob iskusstve [The structure of a literary text. About Art]. SPb.: «Iskusstvo – SPB» [in Russian].
Merenjuk, T. V. (2007). Benchmarkіng – shljah do konkurentnih perevag [Benchmarking is the path to competitive advantages]. Nauka ta praktika - Science and practice. Poltava, 152–153 [in Ukrainian].
Meskon, M. H., Al'bert, M., Hedouri, F. (1995). Osnovy menedzhmenta[ Fundamentals of management]. Moskva [in Russian].
Nestik, T. A. (2005). Doverie v komande: preimushhestva, riski, metody, problemy razvitija [Trust in the team: advantages, risks, methods, development problems]. Spravochnik po upravleniju personalom - Handbook of Personnel Management, 6 [in Russian].
Prishhepa, V. A. (2005). Primenenie metoda benchmarkinga dlja sovershenstvovanija sistem menedzhmenta kachestva ispytatel'nyh centrov i laboratorij [Application of the benchmarking method for improving the quality management systems of testing centers and laboratories]. Aktual'nі problemi ekonomіki - Current problems of economics, 3(45), 110–116 [in Russian].
Prudnykova, O. V. (2015). Informatsiina kultura: kontseptualni zasady ta svitohliadnyi sens[Information culture: conceptual foundations and ideological meaning]. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
Robbinz, S. P. (2006). Osnovy organizacionnogo povedenija [Fundamentals of organizational behavior]. Moskva [in Russian].
Hejzinga, J. (1997). Homo Ludens; Stat'ja po istorii kul'tury [Homo Ludens; Article on cultural history]. Moskva [in Russian].
Soboleva, I. V. (2008). Deformacija social'nogo kapitala i perspektivy ih preodolenija [The deformation of social capital and the prospects for overcoming them]. Nejekonomicheskie grani jekonomiki: neopoznannoe vzaimovlijanie - Non-economic facets of the economy: unidentified mutual influence. Moskva [in Russian].
Shpet, G. G. (2007). Iskusstvo kak vid znanija [Art as a kind of knowledge]. Izbrannye trudy po filosofii kul'tury - Selected works on the philosophy of culture. Moskva: ROSSPJeN [in Russian].
Jel'konin, D. B. (1978). Psihologija igry [Game Psychology]. Moskva [in Russian].
Aubert, V. A., Kelsey, B. L. (2003). Further understanding of trust and performance in virtual teams. Small Group Research, 34(5), 575–618.
Bain, P. L., Mann, L., Pirola-Merlo, A. (2001). The Innovation Imperative: The Relationships Between Team Climate, Innovation, and Performance in Research and Development Teams. Small Group Research, 32(1), 55–73.
Barkhuysen, P., Krahmer, E., Swerts, M., (2004) Audiovisual Perception of Communication Problems, ISCA Archive http://www.isca-speech.org/archive
Bretherton, I. (1992) The Origins of Attachment Theory: John Bowlby and Mary Ainsworth, Developmental Psychology, 28, 759–775.
Lasswell. (1948). The structure and function of communication in society. The Communication of Ideas. N.Y.: Harper and Brothers.
Trenholm, S., Jensen, A. (2013). Interpersonal Communication Seventh Edition. New York: Oxford University Press, 360–361.
West, M. A. (1990). The social psychology of innovation in groups. Innovation and creativity at work: Psychological and organizational strategies / M. A. West, J. L. Farr (eds.), (pp. 309–333). Chichester, UK: Wiley.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Черкаський А.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.